Τα Τμήματα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών, Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης και το Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Διοίκηση Ολικής Ποιότητας και Καινοτόμες Εφαρμογές στην Εκπαίδευση» του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, μαζί με τις Σχολές Αρχιτεκτόνων Μηχανικών ΕΜΠ και Πολυτεχνείου Κρήτης και το Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, συνεργάστηκαν για το σκοπό μίας συλλογικής έκδοσης πρακτικών με σύγχρονες διεπιστημονικές προσεγγίσεις πάνω στα θέματα παιδιού και χώρου, επιδιώκοντας τη δυναμική ώσμωση των πεδίων της παιδαγωγικής και του σχεδιασμού αλλά και τη μετασχηματιστική ταλάντωση θεωρίας και πράξης, θεωρητικών αναζητήσεων και πρακτικών εφαρμογών.
Τρέχον τεύχος
Τόμ. 1 (2018): Πρακτικά Συνεδρίου ‘Χώροι για το Παιδί ή Χώροι του Παιδιού; Όταν η συνθήκη αγωγής και εκπαίδευσης τέμνεται με την καθημερινότητα της πόλης’
Πλήρες τεύχος
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ ΚΕΝΤΡΙΚΩΝ ΟΜΙΛΗΤΩΝ
Δημιουργώντας τον χώρο του παιδιού στο σχολείο: η προσέγγιση από την πλευρά του χρήστη και ο παιδαγωγικός σχεδιασμός του χώρου
Δημήτρης Γερμανός (Dimitris Germanos)
Διαλογικότητα, εκπαίδευση, χώρος: Συμμετοχικές πρακτικές, σχεδιαστικές εκτροπές και μετασχηματιστική μάθηση
Κυριακή Τσουκαλά (Kyriaki Tsoukala)
ΘΕΜΑΤΙΚΗ Ι Μετασχηματισμοί των σχολικών χώρων και εκπαιδευτική αλλαγή
Προβληματισμοί και επιλογές σχετικά με τον σχεδιασμό δημόσιων σχολικών χώρων στη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα
Χρήστος ∆εληγιάννης (Christos Deliyiannis)
Σχεδιασμός ενός καινοτόμου μοντέλου σχολικού περιβάλλοντος
Θεοδώρα Κυριαφίνη (Theodora Kyriafini, Φωτεινή Λυμπεριάδου (Fotini Lymperiadou)
Τα παιδιά ανασχεδιάζουν το χώρο της τάξης τους: μία έρευνα δράσης στο νηπιαγωγείο με την «Προσέγγιση του Mωσαϊκού»
Αλεξάνδρα Γκλούμπου (Alexandra Gkloumpou), Δόμνα Μίκα Κακανά (Domna Mika Kakana)
Το παιδί δημιουργεί τον χώρο του: αρχιτεκτονικές, παιδαγωγικές και ψυχοκοινωνικές παράμετροι
Δημήτρης Γερμανός (Dimitris Germanos), Αλεξάνδρα Γκλούμπου (Alexandra Gkloumpou)
Σχολική τάξη: Πώς ο χώρος μπορεί να επηρεάσει τη μάθηση των μαθητών
Μαρίνα Μπιτσάκη (Marina Bitsaki)
῾Γωνιές᾿ στο ῾στρογγυλό᾿. Κατανόηση και κριτική θεώρηση του σχολείου του Τάκη Ζενέτου στο Μπραχάμι
Ηλίας Παπαγεωργίου (Ilias Papageorgiou)
Πρόταση αναδιαμόρφωσης εσωτερικού χώρου αίθουσας παιδικού σταθμού
Αλεξάνδρα Νούσια (Alexandra Nousia), Δημήτρης Μπατσής (Dimitris Batsis), Αθηνά Χαρίση (Athena Charissi), Έλενα Κανελλοπούλου (Elena Kanellopoulos), Αριστέα Κουκουνούρη (Aristea Koukounouri)
Πέντε σκέψεις για τον σχεδιασμό ενός σχολείου: New School Chýně - Prague / Czech Republic ∆ιαγωνισμός 2015
Claudio Conenna, Αβραάμ Παπαδόπουλος (Avraam Papadopoulos)
Τα διαφορετικά μοντέλα για την εκπαίδευση, η αποϊδρυματοποίηση της μόρφωσης και η σχέση τους με τον χώρο
Μυρτώ Χρονάκη (Myrto Chronaki)
Οι προσφερόμενες δυνατότητες του σχολικού περιβάλλοντος, ως σημείο συνάντησης εκπαιδευτικής διαδικασίας και σχολικού χώρου
Ευαγγελία Πέππα (Evangelia Peppa)
Θεωρητικό πλαίσιο για τη μελέτη και κατανόηση αποδοτικών εκπαιδευτικών περιβαλλόντων
Νάτια Χαραλάμπους (Nadia Charalambous), Χρυστάλα Ψαθίτη (Chrystala Psathiti)
Ενταξιακή Εκπαίδευση και χωρικοί σχεδιασμοί: Πέρα από την προσβασιμότητα
Παρασκευή Κιού (Paraskevi Kiou)
Προσβασιμότητα στο σχολικό χώρο Μια έρευνα σε σχολεία των Διευθύνσεων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής και Δυτικής Θεσσαλονίκης
Βασιλική Κασσανδρινού (Vasiliki Kassandrinou)
Σχολική αίθουσα και θερμική άνεση: μελέτη εσωκλιματικών συνθηκών μέσω έρευνας πεδίου
Αθηνά Κωνσταντινίδου (Athina Konstantinidou), Κλειώ Αξαρλή (Kleo Axarli)
Η εκπαίδευση στη Σαντορίνη των αρχών του 20ου αι. και τα σχολικά κτίρια τύπου ‘Καλλία’: Παρελθόν, παρόν και προοπτικές
Κατερίνα Ριτζούλη (Katerina Ritzouli)
Η επίδραση των σχολικών κτηρίων και του αστικού χώρου στην ομαλή ψυχοπνευματική ανάπτυξη των παιδιών. Η Κέρκυρα ως μελέτη περίπτωσης
Παρασκευή Γκανάτσιου (Paraskevi Ganatsiou)
Η χρήση πολυτροπικών υλικών και η συμβολή τους στην ανάπτυξη του συμβολικού παιχνιδιού
Σταυρούλα- Ειρήνη Αθανασοπούλου (Stavroyla-Eirini Athanasopoulou)
Σχεδιασμός χώρου παιχνιδιού και μάθησης παιδιών προσχολικής ηλικίας: ερευνώντας την αυλή του νηπιαγωγείου
Σοφία Χατζόγλου (Sofia Chatzoglou)
Ο χώρος της μουσικής στο νηπιαγωγείο: από τη μουσική γωνιά στις μουσικές δράσεις
Ιωάννης Λίτος (John Litos)
ΒΙΒΛΙΟΚΥΒΟΣ: Μια φορητή εγκατάσταση για την αρχιτεκτονική και το βιβλίο
Θανάσης Φώτου (Thanassis Fotou), Ναταλία Μπαζαίου (Natalia Bazaiou)
Παιδαγωγικός Ανασχεδιασμός Σχολικού χώρου. Διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών στην Προσχολική Εκπαίδευση στο «Εργαστήριο» των Φυσικών Επιστημών
Μιχαήλ Καλογιαννάκης (Michail Kalogiannakis), Μαριέττα Χαβαλέ (Marietta Chavale), Σταμάτιος Παπαδάκης (Stamatios Papadakis)
Ο συμμετοχικός σχεδιασμός παιδιών και αρχιτεκτόνων στο σχολείο ως τόπος διαλόγου
Μαρία Πατσαρίκα (Maria Patsarika)
Το «νέο» σχολείο: χώρος που προωθεί τη συνεργατική μάθηση, τη δημιουργική ανάπτυξη και την καλλιέργεια κριτικής σκέψης
Ευαγγελία Λίλιου (Evangelia Liliou)
Αρχιτεκτονικές δομές και θεμελιώδεις γεωμετρικές έννοιες για παιδιά προσχολικής ηλικίας
Κούλα Πανάγου (Koula Panagou), Αντώνης Νανάς (Antonis Nanas), Μαρία Αναμουρλόγλου (Maria Anamourloglou)
Φως και σκιά: δημιουργοί χώρων και αφηγητές μύθων
Αικατερίνη Κατσιούλη (Aikaterini Katsiouli), Χρυσούλα Πολίτη (Chrysoula Politi), Άρης Μαυρομμάτης (Aris Mavrommatis)
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΙΙ & ΙΙΙ Η πολυτροπική τομή χώρων εκπαίδευσης και πόλης & Η πόλη ως περιβάλλον μάθησης και αγωγής
Η παιδαγωγική ποιότητα, η πρόσβαση και ο εξοπλισμός των υπαίθριων χώρων παιχνιδιού για τα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες
Βικτώρια Πολίτη (Victoria Politi), Καφένια Μπότσογλου (Kafenia Botsoglou)
Το σχολείο μετά το σχολείο
Ρίβα Λάββα (Riva Lava), Μαρία Νοδαράκη (Maria Nodaraki), Αμαλία-Μαρία Κονίδη (Amalia-Maria Konidi)
Μυθολογικές Τομές στην πόλη της Αθήνας
Ναταλία Μπαζαίου (Natalia Bazaiou), Αναστασία Νουκάκη (Anastasia Noukaki)
Αμφίδρομα μαθήματα ή μαθήματα αναλογίας: Από το σχολείο στην πόλη και από την πόλη στο σχολείο
Μυρτώ A. Κωσταροπούλου (Myrto A. Kostaropoulou), Αντουαννέτα Κ. Μελίτση (Antouanneta K. Melitsi)
Ο ανασχεδιασμός των εξωτερικών χώρων των νηπιαγωγείων και η συμμετοχή των παιδιών
Γεωργία Γκέσιου (Georgia Gessiou), Μαρία Σακελλαρίου (Maria Sakellariou)
∆υνατότητες εκπαιδευτικής και δημοτικής συνεργασίας σε μια πόλη με πανσπερμία χώρων Προσχολικής Αγωγής
Παναγιώτης Ι. Σταμάτης (Panagiotis J. Stamatis)
Η μετάλλαξη ενός στρατιωτικού χώρου σε χώρο εκπαίδευσης και ψυχαγωγίας
Παρασκευή Κερτεμελίδου (Paraskevi Kertemelidou)
Εικαστικοί και παιδαγωγικοί διάλογοι στις γειτονιές
Ελένη Ζάχου (Eleni Zachou), Έλενα Ακύλα (Elena Akyla)
Το σχολείο που ανοίγει στην κοινότητα και οι χωρικές μεταβάσεις στα σχολικά κτίρια
Ζωγραφιά Καρέκου (Zografia Karekou)
«Προσχέδια: η αρχιτεκτονική πάει σχολείο»: ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα αρχιτεκτονικής για παιδιά προσχολικής ηλικίας
Στεφανία Βουβουσίρα (Stefania Vouvousira), Μανόλης Μπαμπούνης (Manolis Babounis), Αιμιλία Φάκου (Emilia Fakou)
Αρχιτεκτονική και Παιδαγωγική: Η αποσχολειοποίηση, το σχολείο της κοινότητας και τα δικαιώματα των παιδιών στη γειτονιά των Εξαρχείων
Χαράλαμπος Μπαλτάς (Charalambos Baltas)
«Βλέμμα στην πόλη»: ένα τοπικό δίκτυο σχολείων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης στην Αθήνα
Μαρία Δημοπούλου (Maria Dimopoulou), Καλλιόπη Κύρδη (Kalliopi Kyrdi)
«Άξιον εστί»: πολυχώρος εκπαίδευσης και ψυχαγωγίας στις παρυφές του Βόλου. Μελέτη περίπτωσης ενός εναλλακτικού σχολείου
∆ημήτρης Φιλιππιτζής (Dimitris Philippitzis)
Προσέγγιση του αστικού περιβάλλοντος από παιδιά σχολικής και προσχολικής ηλικίας Παρουσίαση παιδικών βιωματικών δράσεων: Η πόλη ως αντίληψη και ως δημιούργημα της παιδικής ηλικίας
Δέσποινα Βανιώτη (Despina Vanioti), Ειρήνη Κρασάκη (Eirini Krasaki)
Ανοιχτά Σχολεία του δήμου Αθηναίων: Ένας χώρος δημιουργίας για όλους με δράσεις πολιτισμού, εκπαίδευσης, τεχνολογίας, άθλησης
Μαρία Ηλιοπούλου (Maria Iliopoulou), Ειρήνη Χαζάπη (Irene Chazapis)
Το παιχνίδι ως «σχισμή» στον χώρο της πόλης: το Spielraum
Γαρυφαλλιά Κατσαβουνίδου (Garyfallia Katsavounidou)
Μία συγκριτική διερεύνηση των απόψεων μελλοντικών επαγγελματιών νηπιαγωγών στην Ελλάδα και τη Νορβηγία, σχετικά με τη μάθηση και το παιχνίδι στους εξωτερικούς χώρους
Γεωργία Γκέσιου (Georgia Gessiou), Μαρία Δαρδανού (Maria Dardanou), Μαρία Σακελλαρίου (Maria Sakellariou)
Σχεδιαστικός παλιμπαιδισμός ή ‘παιδοκεντρική’ αρχιτεκτονική: η οικειοποίηση του αστικού περιβάλλοντος και η πόλη ως παίγνιον
Αριστοτέλης Δημητρακόπουλος (Aristotelis Dimitrakopoulos)
“Street Edventures”, εξερευνώντας τη γλώσσα μέσα από την τέχνη του δρόμου
Λαμπρινή Χαρτοφύλακα (Lamprini Chartofylaka)
Μια Π.Χ. από συμμετοχή: Χώροι Παιχνιδιού στην Πόλη της Λάρισας
Ελίκη Διαμαντούλη (Eliki Diamantouli), Αθηνά Φουστέρη (Athina Fousteri)
Μια νέα εκπαιδευτική πρόταση: Φτου και Βγαίνω! Οκτώ κρυψώνες για να βρεις τον εαυτό σου και να παίξεις με τους άλλους
Άννα Νεμπαυλάκη (Anna Nempavlaki)
‘Η παιδική χαρά ως συνεκτικό στοιχείο της γειτονιάς και βιωματικό εργαλείο ανάγνωσης της πόλης μέσα από παραδείγματα εφαρμογής’
Ευδοξία Παπαλιούρα (Evdoxia Papalioura), Ευγενία Τάκα (Evgenia Taka)
Αρχιτεκτονική για παιδιά, με το βλέμμα στο μέλλον ή ThinkBig!
Φιλίτσα Δασκαλάκη (Filitsa Daskalaki), Πηνελόπη Κουβαρά (Penelope Kouvara)
«Χώροι με το παιδί»: Αποκαλύπτοντας την ενήλικη παιδικότητα στην περίπτωση των ιστορικών θεματικών πάρκων
Αντώνης Λ. Σμυρναίος (Anthony L. Smyrnaios)
Η γειτονιά και το παιχνίδι: Αναφορά στην ανάδραση μεταξύ αστικού παιδότοπου και αποβιομηχανοποιημένου αστικού τοπίου: Από την παρένθεση στην παραίνεση, μελέτη περίπτωσης στην Μέση Αγυιά της Πάτρας
Αικατερίνη Ζησιμοπούλου (Aikaterini Zisimopoulou), Βασιλική Φαρμάκη (Vasiliki Farmaki)
ΘΕΜΑΤΙΚΗ IV Εισαγωγή καινοτομιών για αναβάθμιση του εκπαιδευτικού περιβάλλοντος
Δημιουργία ανοιχτών χώρων παιχνιδιού στο αστικό περιβάλλον: Η περίπτωση του ‘pop up adventure play’
Μαρία Μπιρμπίλη (Maria Birbili), Μαρία Παπανδρέου (Maria Papandreou)
Η συμμετοχή των παιδιών στον ανασχεδιασμό της σχολικής αυλής με τη χρήση σχεδιαστικού εργαλείου νέων τεχνολογιών
Ευαγγελία Πολύζου (Evangelia Polyzou), Κωνσταντία Ταμουτσέλη (Konstantia Tamoutseli)
Η συμβολή των παιδικών μουσείων στην προσοικείωση του αστικού τοπίου
Δέσποινα Καλεσοπούλου (Despina Kalessopoulou)
Από τη Σχολική Βιβλιοθήκη 1.0 και 2.0 στην πρόκληση και την προοπτική λειτουργίας Πληροφοριακών Κέντρων (iCentre) στα Σχολεία μας
Γεώργιος Ζάχος (Georgios K. Zachos)
Αμφίδρομοι Μετασχηματισμοί Παιδαγωγικού και Αρχιτεκτονικού Λόγου: ο σχεδιασμός της αίθουσας πειραμάτων και επιδείξεων του Noesis
Γιώργος Δ. Λιαμάδης (Giorgos Liamadis)
«Τρόποι να κάθεσαι». Με εργαλείο το Design τα παιδιά διερευνούν τη βιωματική εμπειρία στην αντίληψη του χώρου
Γεώργιος Λιαμάδης (Georgios Liamadis), Μαριάννα Καλτσά (Marianna Kaltsa), Σοφία Κορκοριάδου (Sofia Korkoriadou), Κωνσταντίνος Μουστάκας (Constantinos Moustakas)
Αντιλήψεις του Χρόνου. Με εργαλείο το Design τα παιδιά επαναπροσεγγίζουν την τέταρτη διάσταση του χώρου
Μαριάννα Καλτσά (Marianna Kaltsa), Γεώργιος Λιαμάδης (Georgios Liamadis), Κωνσταντίνος Μουστάκας (Constantinos Moustakas)
«Η φάρμα των ζώων» του Τζωρτζ Όργουελ: το εκπαιδευτικό δράμα ως ολιστικός τρόπος μάθησης
Βασιλική Πετρά (Vasiliki Petra)
Εισαγωγή καινοτομιών στις σχολικές μονάδες: η στάση των εκπαιδευτικών και ο ρόλος του/της διευθυντή/ριας
Αθανασία Πολυζοπούλου (Athanasia Polyzopoulou)
Προσαρμογή του οικονομικού μοντέλου Crowdfunding στην σχολική τάξη για την αναβάθμιση του σχολικού χώρου και την σύνδεση του σχολείου με την κοινότητα
Μαρία Μαουτσίδου (Maria Maoutsidou), Παύλος Πετσάβας (Pavlos Petsavas), Παναγιώτα Ζαχαράτου (Panagiota Zacharatou)