Θεωρητικό πλαίσιο για τη μελέτη και κατανόηση αποδοτικών εκπαιδευτικών περιβαλλόντων
Περίληψη
Τρέχουσες στάσεις και αντιλήψεις για την εκπαίδευση και τους τρόπους απόκτησης της γνώσης προσβλέπουν σε μια αναθεωρημένη κατανόηση των διαδικασιών μάθησης και διδασκαλίας ενώ ταυτόχρονα θέτουν θεμελιώδη ερωτήματα για τη φύση και οργανωτική δομή του σχολικού χώρου. Πιο συγκεκριμένα, τρέχουσες αντιλήψεις για την σημασία της ενεργητικής και βιωματικής μάθησης αλλά και το ρόλο του άμεσου σχολικού περιβάλλοντος στις διαδικασίες απόκτησης και μεταλαμπάδευσης της γνώσης καταδεικνύουν την ανάγκη διερεύνησης μια αναθεωρημένης κατανόησης του σχολικού χώρου. Ως εκ τούτου, η μελέτη αυτή στοχεύει στη δημιουργία ενός εννοιολογικού και μεθοδολογικού πλαισίου για τη μελέτη και κατανόηση αποδοτικών εκπαιδευτικών περιβαλλόντων μέσα από μια παράλληλη διερεύνηση εκπαιδευτικών θεωριών και σχεσιακών προσεγγίσεων. Αναλυτικότερα, η μελέτη εξετάζει συνδυαστικά παιδαγωγικές και κοινωνικο-χωρικές προσεγγίσεις ενώ ταυτόχρονα χρησιμοποιεί το παράδειγμα της Κύπρου για να θίξει σε ένα υπαρκτό πλαίσιο την πολύπλοκη φύση των εκπαιδευτικών περιβαλλόντων και την αλληλένδετη σχέση τους με κοινωνικο-πολιτικές και σχεσιακές πτυχές του χώρου. Τέλος, η μελέτη αυτή εξετάζει κριτικά σύγχρονες θεωρίες που αναγνωρίζουν τη σχεσιακή διάσταση του χώρου και προτείνει ένα πιθανό θεωρητικό και μεθοδολογικό πλαίσιο μέσα από το οποίο η φύση του σχολικού κτιρίου μπορεί να αποκωδικοποιηθεί σκιαγραφώντας την πολύπλοκη κοινωνικο-χωρική του διάσταση καθώς και όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, διαδικασίες και συντελεστές που βρίσκονται πίσω από την αποκρυσταλλωμένη μορφή του.
Λεπτομέρειες άρθρου
- Ενότητα
- ΘΕΜΑΤΙΚΗ Ι Μετασχηματισμοί των σχολικών χώρων και εκπαιδευτική αλλαγή
Οι συγγραφείς των άρθρων που δημοσιεύονται διατηρούν τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας επί των άρθρων τους, δίνοντας το δικαίωμα της πρώτης δημοσίευσης.
Άρθρα που δημοσιεύονται διατίθενται με άδεια Creative Commons 4.0 και σύμφωνα με την άδεια μπορούν να χρησιμοποιούνται ελεύθερα, με αναφορά στο/στη συγγραφέα και στην πρώτη δημοσίευση για μη κερδοσκοπικούς σκοπούς.
Οι συγγραφείς μπορούν να καταθέσουν το άρθρο σε ιδρυματικό ή άλλο αποθετήριο ή/και να το δημοσιεύσουν σε άλλη έκδοση, με υποχρεωτική την αναφορά πρώτης δημοσίευσης στα πρακτικά.
Οι συγγραφείς ενθαρρύνονται να καταθέσουν σε αποθετήριο ή να δημοσιεύσουν την εργασία τους στο διαδίκτυο πριν ή κατά τη διαδικασία υποβολής και αξιολόγησής της.