«Άξιον εστί»: πολυχώρος εκπαίδευσης και ψυχαγωγίας στις παρυφές του Βόλου. Μελέτη περίπτωσης ενός εναλλακτικού σχολείου


Δημοσιευμένα: Ιουλ 27, 2019
Λέξεις-κλειδιά:
εναλλακτικό σχολείο εκπαίδευση ψυχαγωγία αρχιτεκτονική σχεδιασμός
∆ημήτρης Φιλιππιτζής (Dimitris Philippitzis)
Περίληψη

Το «Άξιον εστί» είναι ένα συγκρότημα εκπαίδευσης και ψυχαγωγίας, το οποίο βρίσκεται στο όριο του αστικού ιστού, εκεί που οι ήχοι της πόλης εξαχνίζονται, στους πρόποδες του Πηλίου, σε μια πλαγιά με πανοραμική θέα προς το λιμάνι και την πόλη του Βόλου.

Ένα σχολείο «κιβωτός» ανάδειξης της πολλαπλής νοημοσύνης και συγκερασμού της συναισθηματικής καλλιέργειας, της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και των νέων τεχνολογιών σε ένα μοναδικό περιβάλλον παραδοσιακού οικιστικού συνόλου. Αξιοποιώντας και συνδυάζοντας τον μεταιχμιακό χώρο του έντονου φυσικού περιβάλλοντος με τον παραδοσιακό οικισμό της Άλλης Μεριάς, αναδεικνύεται σε ένα μοναδικό αναπάντεχο συγκρότημα, το οποίο περιλαμβάνει εργαστήρια, αίθουσες εκδηλώσεων και αναψυχής και χώρους κατοίκισης. Κομβικό σημείο και πυρήνα έκφρασης των παιδιών αποτελεί το υπαίθριο αμφιθέατρο με φόντο την πόλη του Βόλου και τον Παγασητικό.

Σχεδιάζοντας ένα σχολείο, και δη δημοτικό, επανατοποθετείται το θέμα της πολυδιάστατης ανθρώπινης ύπαρξης και το πως ο χώρος με τα «παραμύθια» του δίνει αφορμές για να αναδειχθούν οι ορμόνες φιλομάθειας και ευημερίας των παιδιών. Με γνώμονα αυτό δημιουργήθηκε ένα μαθησιακό περιβάλλον οικείο, ικανό να χαϊδέψει την έμφυτη τάση των παιδιών για εξερεύνηση και θέληση για γνώση, ένα περιβάλλον που δίνει τη δυνατότητα στον καθένα, να βρει το μοναδικό ίχνος της δικιάς του«προσωπικής ιστορίας».

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΙΙ & ΙΙΙ Η πολυτροπική τομή χώρων εκπαίδευσης και πόλης & Η πόλη ως περιβάλλον μάθησης και αγωγής