Ερευνώντας το ενεργειακό όφελος άυλων χωρικών ποιοτήτων. Η εναλλακτική πρόταση της Αρχιτεκτονικής Ενεργειακής Αναβάθμισης (Α.Ε.Α.), στις τυπικές πρακτικές της Ενεργειακής Αναβάθμισης
Περίληψη
Η ανάγκη για εξοικονόμηση ενέργειας στα κτίρια αποτελεί αντικείμενο κυρίαρχου προβληματισμού οδηγώντας σε πλήθος θεσμικών μέτρων και στρατηγικών. Επίσης έχει επικρατήσει η ενεργειακή αναβάθμιση του κτισμένου περιβάλλοντος να αντιμετωπίζει κατά κανόνα τα κτίρια ως μεμονωμένες περιπτώσεις και όχι ως μέρος ενός μικρο-κλιματικού περιβάλλοντος και ενός ευρύτερου κοινωνικού συνόλου. Αρχιτεκτονικές αξίες που ενυπάρχουν στον εξεταζόμενο χώρο και χωρικές ποικιλίες που έως τώρα διαμόρφωσαν τον δομημένο χώρο, αποδυναμώνονται. Ανάλογα ατονεί και ο συμμετοχικός ρόλος του αρχιτέκτονα στην διαδικασία της ενεργειακής αναβάθμισης, καθώς κρίνεται ως μη επιστημονικά επαρκής να διαχειριστεί την τεχνική φύση των επεμβάσεων.
Η προτεινόμενη Αρχιτεκτονική Ενεργειακή Αναβάθμιση (Α.Ε.Α.) αναγνωρίζοντας στην γενικευμένη τάση της ενεργειακής αναβάθμισης, μια ευκαιρία για ευρύτερη αναζωογόνηση του εξεταζόμενου χώρου και του μικρο-περιβάλλοντός του, αντιπροτείνει μια προσέγγιση, όπου επιδιώκεται πρωτίστως η αποσαφήνιση και η ενίσχυση εκείνων των αρχιτεκτονικών συντελεστών του εξεταζόμενου κτίσματος που την επιτυγχάνουν.
Ειδικά η κατηγορία των σχολείων αποτελεί πεδίο ενδιαφέροντος και εφαρμογής της Α.Ε.Α. Προσφέρει παραμέτρους που μπορούν να τροφοδοτήσουν την εναλλακτική προσέγγισή της όπως η μεθόδευση μιας αμφίδρομης σχέσης και η ανάπτυξη στενής συνεργασίας της Αρχιτεκτονικής Σκέψης με τις Παιδαγωγικές Επιστήμες. Η εισήγηση στοχεύει να τις παρουσιάσει με παραδείγματα και να προτείνει τρόπους ενσωμάτωσής τους στις τελικές προτάσεις-παρεμβάσεις της Α.Ε.Α. του σχολικού συγκροτήματος.
Λεπτομέρειες άρθρου
- Ενότητα
- ΘΕΜΑΤΙΚΗ IV Εισαγωγή καινοτομιών για αναβάθμιση του εκπαιδευτικού περιβάλλοντος
Οι συγγραφείς των άρθρων που δημοσιεύονται διατηρούν τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας επί των άρθρων τους, δίνοντας το δικαίωμα της πρώτης δημοσίευσης.
Άρθρα που δημοσιεύονται διατίθενται με άδεια Creative Commons 4.0 και σύμφωνα με την άδεια μπορούν να χρησιμοποιούνται ελεύθερα, με αναφορά στο/στη συγγραφέα και στην πρώτη δημοσίευση για μη κερδοσκοπικούς σκοπούς.
Οι συγγραφείς μπορούν να καταθέσουν το άρθρο σε ιδρυματικό ή άλλο αποθετήριο ή/και να το δημοσιεύσουν σε άλλη έκδοση, με υποχρεωτική την αναφορά πρώτης δημοσίευσης στα πρακτικά.
Οι συγγραφείς ενθαρρύνονται να καταθέσουν σε αποθετήριο ή να δημοσιεύσουν την εργασία τους στο διαδίκτυο πριν ή κατά τη διαδικασία υποβολής και αξιολόγησής της.