Design and Development of Interactive Cross- Curricular Educational Digital Course “Katoxi & Emfulios” (“Occupation & Civil War") for the teaching of History in 6th Grade of Primary School


Published: Dec 21, 2017
Keywords:
Digital learning contstructivism cross- curricular ICT History heuristic evaluation
ΕΡΜΙΟΝΗ ΑΝΤΩΝΙΟΥ ΚΑΤΣΑΝΤΩΝΗ
Abstract

 

 The school subject of History should become more attractive to learners and knowledge should cease to take place within the narrow framework of standardized learning environments. Such an effort constitutes the interactive, cross-curricular, educational digital course "Katoxi & Emfulios" (“Occupation & Civil War”), which is displayed on the site http://katoxi-emfulios.weebly.com/. The digital course is based on the curriculum of chapter E9 "A Decade of Races and Sacrifices for Freedom (1941-1949)" of the school book of History in 6th grade, concerning the Occupation and Civil War period in Greece and aims at an alternative teaching approach of the subject. Its design is based on the pedagogical principles of constructivism, student-centered approach, cross- curricular, multi-sensory approach of knowledge through the use of Information and Communication Technologies (ICT). After the design and development of digital material, a heuristic evaluation was conducted to examine the usability of the site’s interface. The heuristic evaluation was based on the 10 heuristic rules of Nielsen and Molich (1990). This evaluation showed by quantitative results that the digital material "Katoxi & Emfulios" has a remarkable interface and tested the results of the heuristic evaluation as reliable, which allows them to be generalized to the population of the sample. 

Therefore, the digital course is suitable to be used in the teaching of History in 6th grade, as well as from a wider age range of learners during festive events, for a comprehensive, improved and out of the ordinary framework experiential learning experience.

Article Details
  • Section
  • Articles
References
Albion, P.R. (1999). Heuristic evaluation of educational multimedia: from theory to practice. Retrieved on 10-11-2014 from http://www.ascilite.org.au/conferences/brisbane99/papers/albion.pdf.
Βιτσιλάκη- Σορωνιάτη, Χ. (2005). Η διαθεματική προσέγγιση στην εκπαίδευση: τάσεις και προοπτικές. Στο Μ. Κασσωτάκης & Γ. Φλουρής (Επιμ.), Εκπαιδευτικά Ανάλεκτα. Τιμητικός Τόμος για το Βύρωνα Γ. Μασσιάλα. Αθήνα: Ατραπός: 328-361.
Bloom, S. (1956). Taxonomy of Educational Objectives, Handbook I: The Cognitive Domain. New York: David McKay Co Inc.
Chapman, L. (1993). Διδακτική της τέχνης. Αθήνα: Νεφέλη.
Θεοφιλίδης, Χ. (2010). Διαθεματική προσέγγιση της διδασκαλίας. Αθήνα: Εκδόσεις Γρηγόρη.
Καλογρίδη, Σ. κ.ά. (2013). Διεξαγωγή διδασκαλίας: Σύγχρονες εκπαιδευτικές τεχνικές. [πανεπιστημιακές σημειώσεις]. Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο. Επιμορφωτικό Πρόγραμμα για Εκπαιδευτικούς Δημοτικής Εκπαίδευσης «Εκπαιδευτικοί και Διά Βίου Μάθηση». Νοέμβριος 2013- Φεβρουάριος 2014.
Κολιόπουλος, Ι. κ.α.. (2015α). Ιστορία του νεότερου και σύγχρονου κόσμου. Βιβλίο μαθητή. Αθήνα: ΥΠ.Π.Ε.Θ./ Ι.Τ.Υ.Ε.-ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ.
Κολιόπουλος, Ι. κ.α.. (2015β). Ιστορία του νεότερου και σύγχρονου κόσμου. Βιβλίο δασκάλου. Αθήνα: ΥΠ.Π.Ε.Θ./ Ι.Τ.Υ.Ε.-ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ.
Κόμης, Β. (2004). Εισαγωγή στις εκπαιδευτικές εφαρμογές των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών. Αθήνα: Νέες Τεχνολογίες.
Katz, L. & Chard, S. (1992). The Project Approach. Retrieved on 18-6-2016 from http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED340518.pdf
Likert, R. (1974). The method of constructing an attitude scale. In G. Maranell (Ed.) Scaling: A Sourcebook for Behavioral Scientists. Retrieved on 3-07-2015 from https://goo.gl/twlQM8.
Μακράκης, Β. (2000). Υπερμέσα στην εκπαίδευση. Μια κοινωνικο-εποικοδομιστική προσέγγιση. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Μακράκης, Β. (2005). Ανάλυση δεδομένων στην επιστημονική έρευνα με τη χρήση του SPSS. Αθήνα: Gutenberg.
Nielsen, J. (1992). Finding usability problems through heuristic evaluation. Proceedings ACM CHI'92 Conference (pp. 373-380). Monterey CA May 3-7.
Nielsen, J. & Molich, R. (1990). Heuristic evaluation of user interfaces. Retrieved on 10-11-2014 from http://goo.gl/Sw55ij.
Papert, S. (1991). Νοητικές θύελλες. Αθήνα: Οδυσσέας Ε.Π.Ε.
Parlangeli, O. et al. (1999). Multimedia systems in distance education: effect of usability on learning. Retrieved on 10-11-2014 from http://goo.gl/ptKUD7.
Ράπτης, Α. & Ράπτη, Α. (2013). Μάθηση και διδασκαλία στην εποχή της πληροφορίας. Τόμος Α΄ και Β΄. Αθήνα: Παρασκήνιο.
Shafie, A. & Ahmad, W. (2010). Design and heuristic evaluation of MathQuest: A Role- Playing Game about numbers. Retrieved on 10-11-2014 from http://goo.gl/klM5Je.
Τσιβάς, Α. (2011). Παιδαγωγική αξιοποίηση των ΤΠΕ στην ιστορική εκπαίδευση: Θεωρητικές και ερευνητικές εκδοχές και προσεγγίσεις. Θέματα Επιστημών και Τεχνολογίας στην Εκπαίδευση, 4 (1-3), 151-164.
Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων (ΥΠ.Π.Ε.Θ.) (2015).
Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Σπουδών Ιστορίας. Ανακτήθηκε στις 15-5-2016 από τον διαδικτυακό τόπο http://www.pi-schools.gr/download/programs/depps/9deppsaps_Istorias.zip.
Φουστάνα, Α. (2015). Η επίδραση της ανατροφοδότησης στην ευφυή γνωστική συμπεριφορά. Ανακτήθηκε στις 17-6-2016 από τον διαδικτυακό τόπο http://eproceedings.epublishing.ekt.gr/index.php/edusc/article/download/382/344
Fragoulis, I. & Tsiplakides, I. (2009). Project- Based Learning in the Teaching of English as a Foreign Language in Greek Primary Schools: From Theory to Practice. Retrieved on 18-6-2016 from http://www.ccsenet.org/journal/index.php/elt/article/view/2739/3286
Χατζηδήμου, Δ. (2011). Εναλλακτικές μορφές, Τεχνικές και Μέθοδοι Διδασκαλίας και Μάθησης. Στο Βασικό Επιμορφωτικό Υλικό, Τόμος Α΄: Γενική Έκδοση. Αθήνα: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.