Η αξιολόγηση και η συνεισφορά της στη διαμόρφωση ενός ανοικτού σχολείου


Εξώφυλλο πρακτικών συνεδρίου
Δημοσιευμένα: Μαρ 19, 2024
Νεκταρία (Nektaria) Σακκούλα (Sakkoula)
Θεογνωσία Κουνατίδου
Αντώνης Λιοναράκης
Περίληψη

Εξαιτίας της παγκοσμιοποίησης και των πρωτόγνωρων συνθηκών που προέκυψαν από την πρόσφατη πανδημία του Covid-19, ήρθε στο προσκήνιο ανάγκη για εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις και στροφή προς ανοικτότητα. Η ανοικτότητα επιβεβαιώνει τον χαρακτήρα της εκπαίδευσης ως βασικό Ανθρώπινο Δικαίωμα, παρέχοντας ισότητα στις εκπαιδευτικές ευκαιρίες και ενισχύοντας τις δημοκρατικές ιδέες. Ωστόσο, τα σχολεία κινούνται προς αυτή την κατεύθυνση με ιδιαιτέρως αργούς ρυθμούς και σπανίως υιοθετούν πρακτικές ανοικτότητας, διατηρώντας τον κλειστό και αναχρονιστικό χαρακτήρα τους. Η αξιολόγηση των μαθητών/-τριών, ως αναπόσπαστο κομμάτι της μαθησιακής διαδικασίας, έχει τη δυναμική να ενισχύσει τόσο τον ανοικτό όσο και τον κλειστό χαρακτήρα του σύγχρονου σχολείου. Έτσι, ο σκοπός του άρθρου είναι να εξετάσει, μέσω βιβλιογραφικής επισκόπησης, τον τρόπο με τον οποίο η ανοικτότητα στην αξιολόγηση μπορεί να εφαρμοστεί και να συνεισφέρει στη δημιουργία ενός ανοικτού σχολείου, το οποίο θα στοχεύει στη συνολική βελτίωση των μαθητών/-τριών και όχι στη βαθμολογική κατάταξή τους. Τα σημαντικότερα ευρήματα της έρευνάς μας δείχνουν ότι με αφορμή τις εναλλακτικές μορφές αξιολόγησης που ήδη εφαρμόζονται στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση γενικά, τα σχολεία έχουν τη δυνατότητα να προχωρήσουν στην αξιοποίηση ανάλογων πρακτικών ανοικτότητας στην αξιολόγηση των μαθητών/-τριών, ώστε να ενισχύουν την καλλιέργεια των δεξιοτήτων του 21ου αιώνα, καθώς και των αξιών της δημοκρατίας και της ισότητας.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Βιογραφικά Συγγραφέων
Νεκταρία (Nektaria) Σακκούλα (Sakkoula), Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο

Νεκταρία Σακκούλα Υποψήφια Διδάκτωρ ΑεξΑΕ ΣΑΕ, ΕΑΠ nora_skl@hotmail.com

Αντώνης Λιοναράκης

Αντώνης Λιοναράκης Ομ. Καθηγητής ΑεξΑΕ ΣΑΕ, ΕΑΠ alionar@eap.gr