Η αξιολόγηση και η συνεισφορά της στη διαμόρφωση ενός ανοικτού σχολείου
Περίληψη
Εξαιτίας της παγκοσμιοποίησης και των πρωτόγνωρων συνθηκών που προέκυψαν από την πρόσφατη πανδημία του Covid-19, ήρθε στο προσκήνιο ανάγκη για εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις και στροφή προς ανοικτότητα. Η ανοικτότητα επιβεβαιώνει τον χαρακτήρα της εκπαίδευσης ως βασικό Ανθρώπινο Δικαίωμα, παρέχοντας ισότητα στις εκπαιδευτικές ευκαιρίες και ενισχύοντας τις δημοκρατικές ιδέες. Ωστόσο, τα σχολεία κινούνται προς αυτή την κατεύθυνση με ιδιαιτέρως αργούς ρυθμούς και σπανίως υιοθετούν πρακτικές ανοικτότητας, διατηρώντας τον κλειστό και αναχρονιστικό χαρακτήρα τους. Η αξιολόγηση των μαθητών/-τριών, ως αναπόσπαστο κομμάτι της μαθησιακής διαδικασίας, έχει τη δυναμική να ενισχύσει τόσο τον ανοικτό όσο και τον κλειστό χαρακτήρα του σύγχρονου σχολείου. Έτσι, ο σκοπός του άρθρου είναι να εξετάσει, μέσω βιβλιογραφικής επισκόπησης, τον τρόπο με τον οποίο η ανοικτότητα στην αξιολόγηση μπορεί να εφαρμοστεί και να συνεισφέρει στη δημιουργία ενός ανοικτού σχολείου, το οποίο θα στοχεύει στη συνολική βελτίωση των μαθητών/-τριών και όχι στη βαθμολογική κατάταξή τους. Τα σημαντικότερα ευρήματα της έρευνάς μας δείχνουν ότι με αφορμή τις εναλλακτικές μορφές αξιολόγησης που ήδη εφαρμόζονται στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση γενικά, τα σχολεία έχουν τη δυνατότητα να προχωρήσουν στην αξιοποίηση ανάλογων πρακτικών ανοικτότητας στην αξιολόγηση των μαθητών/-τριών, ώστε να ενισχύουν την καλλιέργεια των δεξιοτήτων του 21ου αιώνα, καθώς και των αξιών της δημοκρατίας και της ισότητας.
Λεπτομέρειες άρθρου
- Ενότητα
- Άρθρα
Αυτή η εργασία είναι αδειοδοτημένη υπό το CC Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Παρόμοια Διανομή 4.0.
Οι συγγραφείς των άρθρων που δημοσιεύονται στα πρακτικά του συνεδρίου για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση διατηρούν τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας επί των άρθρων τους. Άρθρα που δημοσιεύονται στα πρακτικά διατίθενται με άδεια Creative Commons 4.0 και σύμφωνα με την άδεια μπορούν να χρησιμοποιούνται ελεύθερα, με αναφορά στο/στη συγγραφέα και στην πρώτη δημοσίευση για μη κερδοσκοπικούς σκοπούς και με δικαίωμα τροποποίησης μόνον με παρόμοια διανομή (αν αναμείξετε, τροποποιήσετε, ή δημιουργήσετε πάνω στο υλικό, πρέπει να διανείμετε τις δικές σας συνεισφορές υπό την ίδια άδεια όπως και το πρωτότυπο).