Απόψεις φοιτητών/-τριών για τη σημασία των γραπτών εργασιών στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση


Δημοσιευμένα: Δεκ 21, 2017
Λέξεις-κλειδιά:
γραπτές εργασίες αναθέσεις αυτορρύθμιση μεταγνώση αυτόνομη μάθηση εξ αποστάσεως εκπαίδευση
Αδαμαντία (Adamantia) Γεράσιμος (Gerasimos) Σπατιώτη (Spatioti)
Περίληψη

Στο πλαίσιο της παρούσας εργασίας εξετάστηκαν οι απόψεις φοιτητών/-τριών σχετικά με τη σημασία των γραπτών εργασιών στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση και τη συμβολή τους στην ανάπτυξη αυτόνομης μάθησης μέσω της καλλιέργειας μεταγνωστικής σκέψης και αυτορρύθμισης. Προκειμένου να επιτευχθεί ο σκοπός αυτός της έρευνας διατυπώθηκαν ερευνητικά ερωτήματα σχετικά με τα εκπαιδευτικά οφέλη των γραπτών εργασιών, το ρόλο του/της Καθηγητή/-τριας - Συμβούλου και των εκπαιδευομένων κατά την εκπόνηση των γραπτών εργασιών καθώς και σχετικό ερώτημα με προτάσεις ανάδειξης των εργασιών σε ποιοτικότερη διαδικασία. Η έρευνα ήταν ποσοτική και πραγματοποιήθηκε με σπουδαστές/-στριες των ΜΠΣ “Επιστήμες της Αγωγής” και “Επιστήμες της Αγωγής: Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση Ατόμων με προβλήματα Προφορικού και Γραπτού Λόγου” της Σχολής Ανθρωπιστικών Σπουδών του ΕΑΠ. Ειδικά, για την έρευνα συντάχθηκε ερωτηματολόγιο το οποίο συμπλήρωσαν 56 φοιτητές/-τριες (βολική δειγματοληψία) ηλεκτρονικά. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, οι φοιτητές αναγνωρίζουν τα εκπαιδευτικά οφέλη των γραπτών εργασιών και είναι ικανοποιημένοι σε μεγάλο βαθμό τόσο από τον Καθηγητή-Σύμβουλο όσο και από τον ίδιο τους τον εαυτό. Εντούτοις, θεωρούν ότι οι γραπτές εργασίες στο ΕΑΠ αποτελούν απαραίτητη προϋπόθεση συμμετοχής στις τελικές εξετάσεις γεγονός που τις αναγάγει σε υποχρεωτική τυπική διαδικασία δυσχεραίνοντας την επικοινωνία με τον Καθηγητή-Σύμβουλο και υποβαθμίζοντας, έτσι, τον εκπαιδευτικό τους ρόλο.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Βιογραφικό Συγγραφέα
Αδαμαντία (Adamantia) Γεράσιμος (Gerasimos) Σπατιώτη (Spatioti), ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΝΟΙΧΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΑΣ

Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Ανθρωπιστικών Σπουδών "Εκπαιδευτικές Επιστήμες", ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΝΟΙΧΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ, ΕΛΛΑΔΑ

Πτυχίο Φιλολογίας, Κλασικής Κατεύθυνσης, Τμήμα Φιλολογίας, Φιλοσοφική Σχολή, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, Ελλάδα

Αγγλικά: Επίπεδο C2 (Πιστοποιητικό Αγγλικής Επιπέδου Proficiency)

  H/Y: ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΤΙΚΟ ECDL CORE 

Αναφορές
Βιβλιογραφία
Αγιομυριανάκης, Γ., Μιχιώτης, Α., Ψειρίδου, Α. & Κονιδάρης, Ν. (2005). Η Συμμετοχή και η Επίδοση των Φοιτητών στην Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση: Η Περίπτωση του ΠΣ ΔΕΟ του ΕΑΠ. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.), 3ο Πανελλήνιο Συνέδριο για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση. Παιδαγωγικές και Τεχνολογικές Εφαρμογές. Πρακτικά Συνεδρίου, τόμ. Α, σελ. 326-337, Αθήνα: Προπομπός.
Anderson, B. (2007). Independent learning. In Μ.G. Moore (Εd.), Handbook of distance education (pp.109-122). Μahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Βασάλα, Π. & Ανδρεάδου, Δ. (2009). Οι απόψεις των αποφοίτων του μεταπτυχιακού προγράμματος «Σπουδές στην Εκπαίδευση» του ΕΑΠ για την επίδραση των εκπαιδευτικών παροχών του ιδρύματος στη μάθηση. Παιδαγωγικά ρεύματα στο Αιγαίο, Τεύχος 4, Δεκέμβριος 2009. Ανακτήθηκε από http://www.pre.aegean.gr/revmata/issue-4.html
Βασάλα, Π., Χατζηπλής, Π., & Λιοναράκης, Α. (2007). Απόψεις προπτυχιακών και μεταπτυχιακών φοιτητών του ΕΑΠ για τις γραπτές εργασίες: συγκριτική μελέτη δύο ΘΕ-ΕΚΠ65 και ΕΛΠ10. 4o Διεθνές Συνέδριο για την ΑεξΑΕ. Μορφές Δημοκρατίας στην Εκπαίδευση: Ανοικτή Πρόσβαση και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση. Πρακτικά Συνεδρίου, τόμ. Α, σελ. 296-308, Αθήνα: Προπομπός.
Βασιλού - Παπαγεωργίου, Β., & Βασάλα, Π. (2005). Η Υποστήριξη των Μεταπτυχιακών Σπουδαστών στην εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση: Τι Ζητούν οι Σπουδαστές και τι Πιστεύουν οι ΣΕΠ ότι Ζητούν οι Σπουδαστές. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.), 3ο Πανελλήνιο Συνέδριο για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση. Παιδαγωγικές και Τεχνολογικές Εφαρμογές. Πρακτικά Συνεδρίου, τόμ. Α, σελ. 124-134, Αθήνα: Προπομπός.
Bååth, J. (1994). Assignments in Distance Education: An overview. Epistolodidaktika, I, 13-20. Retrieved from http://web.worldbank.org/archive/website00236B/WEB/POSTAL01.HTM
Γιαγλή, Σ., Γιαγλής, Γ., & Κουτσούμπα, Μ. (2010). Αυτονομία στη μάθηση στα πλαίσια της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Open Education - The Journal for Open and Distance Education and Educational Technology Volume 6, Number 1 & 2. http://dx.doi.org/10.12681/jode.9753
Creswell, J. (2016). Η Έρευνα στην Εκπαίδευση: Σχεδιασμός, Διεξαγωγή και Αξιολόγηση Ποσοτικής και Ποιοτικής Έρευνας (μτφ.: Κουβαράκου Ν. 2η έκδ.). Αθήνα: Ίων (έτος έκδ. πρωτοτύπου 2015)
Flavell, J. H. (1979). Metacognition and cognitive monitoring: A new area of cognitive-developmental inquiry. American Psychologist, 34(10), 906-911.
Garrison, D.R. (1997). Self- directed learning: Toward a comprehensive model. Adult Education Quarterly, 48 (1), 18-33. https://doi.org/10.1177/074171369704800103
Ηλιάδου, Χ. (2007). Επικοινωνία Καθηγητή – Συμβούλου και φοιτητών στις Σπουδές από απόσταση: Απόψεις φοιτητών στο πλαίσιο της Θ.Ε.ΕΚΠ65 του Ε.Α.Π (Διπλωματική Εργασία, Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο). Διαθέσιμο από τη βάση δεδομένων του Ε.Α.Π. https://apothesis.eap.gr/handle/repo/20856
Κόκκος, Α. (2001). Ο ρόλος του διδάσκοντος στην εκπαίδευση από απόσταση: Η περίπτωση του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.), 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο στην Ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Πρακτικά Συνεδρίου, τόμ. Α, σελ. 19-31, Πάτρα: Ε.Α.Π.
Κουστουράκης, Γ., & Παναγιωτακόπουλος, Χρ. (2005). Κοινωνιολογική προσέγγιση των εκπαιδευτικών πρακτικών και της αξιοποίησης των ΤΠΕ για την παροχή εξ αποστάσεως εκπαίδευσης από το ΕΑΠ. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.), 3ο Διεθνές συνέδριο για την ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση, Παιδαγωγικές και Τεχνολογικές Εφαρμογές. Πρακτικά εισηγήσεων. Αθήνα: Προπομπός.
Κυριάκου, Π. (2004). Η εκπόνηση γραπτών εργασιών: ένα αποτελεσματικό εργαλείο μάθησης για τους φοιτητές που σπουδάζουν σε ένα εκπαιδευτικό σχήμα εξ αποστάσεως εκπαίδευσης (Διπλωματική Εργασία, Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο). Διαθέσιμο από τη βάση δεδομένων του Ε.Α.Π. https://apothesis.eap.gr/handle/repo/20355
Κωσταρίδου-Ευκλείδη, Α. (2008). Μεταγνωστικές διεργασίες και αυτο-ρύθμιση (3η έκδ.). Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Λιοναράκης, Α. (2001). Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση: Προβληματισμοί για μια ποιοτική προσέγγιση σχεδιασμού διδακτικού υλικού. Στο Λιοναράκης, Α., (Επιμ.), Απόψεις και προβληματισμοί για την ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση, Αθήνα: Προπομπός.
Λιοναράκης, Α. (2009). Η εκπόνηση Μεθοδολογικής Προσέγγισης (Διδακτική) των Προγραμμάτων δια βίου εκπαίδευσης από απόσταση. Προγράμματα δια βίου εκπαίδευσης στα Κ.Ε.Ε και στο Κ.Ε.Ε.ΕΝ.ΑΠ. Αθήνα: Ι.Δ.Ε.Κ.Ε.
Moore, M. G. (2012). Handbook of Distance Education (3rd ed.). New York: Routledge Moore, M. G.
Νικολάκη, Κουτσούμπα και Λυκεσάς (2013). Οι Γραπτές Εργασίες και οι Ομαδικές Συμβουλευτικές Συναντήσεις ως σημαντικά παιδαγωγικά εργαλεία στην υποστήριξη στρατηγικών αυτορυθμιζόμενης μάθησης στο περιβάλλον του ΕΑΠ. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.), 7ο Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση. Πρακτικά Συνεδρίου, τόμος 7, αρ. 1Α, Αθήνα. http://dx.doi.org/10.12681/icodl.538
O’ Malley, J. M., & Chamot, A. U. (1995). Learning Strategies in second language acquisition (4th ed.). Cambridge, USA: The University Press of Cambridge.
Παππά, Μ. (2008). Ο ρόλος του Καθηγητή Συμβούλου στην εκπόνηση των γραπτών εργασιών στο ΕΑΠ (Διπλωματική Εργασία, Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο). Διαθέσιμο από τη βάση δεδομένων του Ε.Α.Π. https://apothesis.eap.gr/handle/repo/18930
Pintrich, P. R. (1999). The role of motivation in promoting and sustaining self-regulated learning. International Journal of Educational Research, 31, 459-470. Retrieved from https://pdfs.semanticscholar.org/c70b/c7142920b1ea74f16e14e0defe40ba4846c5.pdf
Pintrich, P. R. (2000). The role of goal orientation in self-regulated learning. In Boekaerts, Pintrich, P. R., & Zeidner, M., (Eds.), Handbook of self – regulation (pp. 451–502). San Diego, CA: Academic Press. https://doi.org/10.1016/B978-012109890-2/50043-3
Race, P. (1999). Το Εγχειρίδιο της Ανοικτής Εκπαίδευσης. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Rickwood, P. (1992). Student perceptions of the benefits from assignments. Open Learning: The Journal of Open, Distance and e-Learning, 7 (2), 51-54. Retrieved from http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/0268051920070207?needAccess=true
Robson, C. (2010). Έρευνα του Πραγματικού Κόσμου: Ένα Μέσον για κοινωνικούς Επιστήμονες και Επαγγελματίες Ερευνητές (μτφ.: Νταλάκου Β. – Βασιλικού Κ. 2η έκδ.). Αθήνα: Βιβλιοθήκη Κοινωνικής Επιστήμης και Κοινωνικής Πολιτικής – Gutenberg (έτος έκδοσης πρωτοτύπου 1993)
Rogers, A. (1999). H Εκπαίδευση Ενηλίκων. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Schunk, D. H. (1990). Goal setting and self - efficacy during self-regulated learning. Educational Psychologist, 25, 71-86. Retrieved from http://libres.uncg.edu/ir/uncg/f/D_Schunk_Goal_1990.pdf
Σταματάκη, Κ. (2015). Οι Γραπτές Εργασίες στην Ανοικτή και εξ Αποστάσεως εκπαίδευση: Εργαλείο μάθησης για τους φοιτητές και διδακτικό μέσο για τους καθηγητές (Διπλωματική Εργασία, Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο). Διαθέσιμο από τη βάση δεδομένων του Ε.Α.Π. https://apothesis.eap.gr/handle/repo/30118
Stevenson, K., Sander, P., & Naylor, P. (1996). Student perceptions of the tutor's role in distance learning. Open Learning: The Journal of Open, Distance and e-Learning, 11:1, 22-30. Retrieved from http://dx.doi.org/10.1080/0268051960110103
Τσίτσα Π. (2016). Στόχοι και Θεματολογία Γραπτών Εργασιών: Μια Μελέτη Περίπτωσης στο Ε.Α.Π. (Διπλωματική Εργασία, Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο). Διαθέσιμο από τη βάση δεδομένων του Ε.Α.Π. https://apothesis.eap.gr/handle/repo/32891
Τσιώλης, Γ. (2017). Θεματική Ανάλυση Ποιοτικών Δεδομένων. Συμπληρωματικό εκπαιδευτικό υλικό στη Θ.Ε. ΕΚΠ51 - ΠΜΣ: Επιστήμες της Αγωγής. Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο (ΕΑΠ).
Φαναρίτη, Μ. & Σπανακά, Α. (2009). Η μαθησιακή αυτονομία κατά την εκπόνηση γραπτών εργασιών. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.), 5ο Διεθνές Συνέδριο για την ΑεξΑΕ, Πρακτικά Συνεδρίου, τόμος 5, αρ. 2Α, Αθήνα. http://dx.doi.org/10.12681/icodl.446
Φιλίππη, Α. (2014). H αυτόνομη μάθηση και η μεταγνώση σε περιβάλλον ΑεξΑΕ (Διπλωματική Εργασία, Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο). Διαθέσιμο από τη βάση δεδομένων του Ε.Α.Π. https://apothesis.eap.gr/handle/repo/28534
White, C. (1999). The metacognitive knowledge of distance learners Open Learning, 13 (3), 37-46.
Yukselturk, E., & Bulut, S. (2007). Predictors for Student Success in an Online Course. Educational Technology & Society, 10 (2), 71-83. Retrieved from http://www.ifets.info/search_simple.php
Zimmerman, B.J., & Martinez-Pons, M. (1986). Development of a structured interview for assessing student use of self-regulated learning strategies. American Educational Research Journal, 23 (4), 614-628 Retrieved from http://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.3102/00028312023004614
Zimmermann, B. J. (1990). Self Regulated Learning and Academic Achievement: An Overview. Educational Psychologist, 25, (1), 3-17. http://dx.doi.org/10.1207/s15326985ep2501_2
Zimmerman, B. J. (1994). Dimensions of academic self-regulation: A conceptual framework for education. In D.H. Schunk, & B.J. Zimmerman (eds.), Self-regulation of learning and performance: Issues and educational applications (pp. 3-21). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Zimmermann, B. J., Schunk, D. H. (2001). Self-Regulated Learning and Academic Achievement (2nd ed.). Theoretical Perspective. Routledge Taylor & Francis Group., 5-7.