Προκλήσεις του σχεδιασμού και της λειτουργίας εκπαιδευτικών διαδικτυακών κοινοτήτων πρακτικής: Η περίπτωση της κοινότητας των Σχολικών Κηπουρών


Δημοσιευμένα: Ιουν 9, 2016
Λέξεις-κλειδιά:
κοινότητες πρακτικής εκπαιδευτικός σχεδιασμός διαχείριση
Γεώργιος Φεσάκης
Σοφία Θεοδωρίδου
Μαρία Ρούσσου
Περίληψη
Οι σύγχρονες διαδικτυακές τεχνολογίες καθιστούν εφικτές εφαρμογές, οι οποίες μέχρι πρόσφατα φάνταζαν αδύνατες. Νέα είδη αλληλεπιδράσεων επαναπροσδιορίζουν το περιεχόμενο της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Στο πλαίσιο αυτό νέα παιδαγωγικά μοντέλα αναδύονται, όπως οι κοινότητες πρακτικής, με αντίστοιχες παιδαγωγικές στρατηγικές. Παρά την ευκολία της δημιουργίας τεχνολογικής υποδομής για τις κοινότητες πρακτικής, στην πράξη, η ανάπτυξη και κυρίως η βιωσιμότητα τους αποδεικνύονται δύσκολη υπόθεση. Στην εργασία περιγράφεται η μελέτη της περίπτωσης της κοινότητας πρακτικής των Σχολικών Κηπουρών. Ο σχεδιασμός και η διαχείρισή της συνδυάζει το πλαίσιο παιδαγωγικού σχεδιασμού της Dabbagh (2005) με το ολοκληρωμένο μοντέλο διαχείρισης του κύκλου ζωής της κοινότητας των Irribery και Leroy (2009). Η μελέτη του συνδυασμού του θεωρητικά τεκμηριωμένου παιδαγωγικού σχεδιασμού και του κύκλου ζωής των κοινοτήτων, ως μοντέλου διαχείρισης που λαμβάνει υπόψη ερευνητικά τεκμηριωμένους παράγοντες επιτυχίας, αποτελεί το ενδιαφέρον και τη βασική συνεισφορά της συγκεκριμένης εργασίας. Στο άρθρο παρουσιάζεται ο σχεδιασμός και η μέχρι τώρα πορεία της κοινότητας, από τη σύλληψη μέχρι το κρίσιμο στάδιο της ανάπτυξης, όπου βρίσκεται. Επιπλέον, παρουσιάζεται η περίπτωση μιας ιδιαίτερης εκπαιδευτικής κατάστασης που αφορά τη βιωματική δράση εκπαιδευτικών και μαθητών για την προσέγγιση υψηλών εννοιών, όπως η αειφορία και η αυτάρκεια. Η εργασία ενδιαφέρει εκπαιδευτικούς και ερευνητές και γενικότερα, όσους ασχολούνται με την ανάπτυξη διαδικτυακών κοινοτήτων πρακτικής.
Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα