Ελληνικά Ελληνικά English


Εξώφυλλο πρακτικών συνεδρίου
Published: Mar 19, 2024
IOANNIS STELIOS CHIOTELIS
English
Abstract

The future now holds not a traditional labour market, but a multidimensional labour market, not yet shaped. In the same direction, the formal qualifications of employees (degrees, foreign languages, computer use) will be complemented by skills (soft and hard) that refer to personal characteristics and abilities (leadership and guidance, interpersonal communication, focus on results, encouragement, creation of a climate of trust and professional security, crisis and tension management, etc.).


The challenge of the new vocational education is to be reoriented and reformed, so that it becomes successful and leads to professional rehabilitation of its graduates. In the wider European area, all governments are reorienting and reforming vocational education. It is understood that the reorientation of Vocational Education should be towards skills development and reskilling. Tomorrow's graduates of Vocational and Technical Education will be required to staff both the technical staff of the equipment and the technical staff of the software at the customer service points.


High-level ICT knowledge, problem solving, problem-solving strategy, team spirit, creativity and the ability to adapt are skills that already dominate the labour market. Let's see what changes have been made in recent years in Europe and what needs to be done in Greek vocational education.

Article Details
  • Section
  • Articles
Author Biographies
IOANNIS STELIOS CHIOTELIS, UNIVERSITY OF PATRAS

Ioannis (John) Chiotelis is a Ph.d., M.sc. Physicist. Since 2008 is serving the Greek Secondary Education and after evaluation (2013) has joined the Model Experimental High School of University of Patras. He is highly proficient in spoken and written English and has a good working knowledge of Deutsch.

He has participated in more than thirty Scientific Conferences, seminars and workshops, while he was a keynote speaker in most of them. He has more than 500 hours of laboratory-didactic experience at the University, while he is currently a postdoctoral researcher at the Department of Primary Education of the University of Patras.

He has several national and European distinctions in Science with most prominent the European Discriminations on his educational scenarios. Furthermore, he has also been awarded with an honorable mention for his pioneering introduction of new technologies in everyday educational practice.

He has participated in more than 60 educational activities, supervised more than 30 innovative actions, programs and research papers, and currently was appointed as Ambassador of the European programs: ODS (Open Discovery Space) and ISE (Inspiring Science Education) in Western Greece.

He is the composer of four highly successful European ERASMUS + Programs and currently participates in other three Educational European Projects. He is the author of 30 research – scientific papers that have been published in international and national scientific journals.

Finally, he is the creator of certified educational material (officially approved), while he has edited the Book of Proceedings of the 3rd International Conference "Schools as Learning Organizations" held in Athens in September 2014.

He is currently interested in holistic approach of Physics through Inquiry Learning Educational Scenarios.

He is now teaching at the Department of Primary Education of University of Patras the course of “Didactics of Natural Sciences”

English, Ελληνικά

ΕΔΙΠ στο Τμημα Επιστημών της Εκπαίδευσης και Κοινωνικής Εργασίας.

Γεννήθηκα στην Αθήνα, μεγάλωσα όμως στην Πάτρα και αποφοίτησα από το 2ο Γενικό Λύκειο Πατρών. Σπούδασα στο Τμήμα Φυσικής του Πανεπιστήμιου της Κύπρου, έπειτα από την εισαγωγή μου με το σύστημα των Πανελληνίων εξετάσεων. Μετά τη λήψη του πτυχίου μου, επέστρεψα στην Πάτρα, και πραγματοποίησα μεταπτυχιακές σπουδές στο Τμήμα Φυσικής του Πανεπιστημίου Πατρών με ειδίκευση στην «Επιστήμη και Τεχνολογία Υλικών», με υπεύθυνο καθηγητή τον κ. Πιζάνια. Κατά τη διάρκεια των μεταπτυχιακών μου σπουδών λάμβανα υποτροφία από το Ε.Κ.Ε.Φ.Ε Δημόκριτος-Ινστιτούτο Μικροηλεκτρονικής με πρόγραμμα ΠΕΝΕΔ 99 και επιστημονικό υπεύθυνο τον κ. Χρ. Τσάμη.  Από το Τμήμα Φυσικής του Πανεπιστημίου Πατρών έλαβα και το διδακτορικό μου το 2006. Κατά τη διάρκεια του διδακτορικού μου λάμβανα υποτροφία ΗΡΑΚΛΕΙΤΟΣ από το Πανεπιστήμιο Πατρών και προσέφερα επικουρικό έργο στα εργαστήρια του Τμήματος Φυσικής καθώς και στο Εργαστήριο θετικών Επιστημών του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης με υπεύθυνο μέλος ΔΕΠ τον κ. Ιωαννίδη. Επίσης εργάστηκα και ως Εργαστηριακός Συνεργάτης στο ΤΕΙ Δυτικής Ελλάδας, στο Τμήμα Ηλεκτρολογίας, με έδρα την Πάτρα. Μετά τη λήψη του διδακτορικού μου εργάστηκα για δύο χρόνια ως μεταδιδακτορική ερευνήτρια στο Ινστιτούτο Μικροηλεκτρονικής του Ε.Κ.Ε.Φ.Ε Δημόκριτος. Στη συνέχεια και συγκεκριμένα το 2008, διορίστηκα ως καθηγήτρια Φυσικής στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση όπου και παρέμεινα μέχρι το 2017. Ακολούθησε η μετάταξή μου ως Εργαστηριακό Διδακτικό Προσωπικό (Ε.ΔΙ.Π) στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης (νυν Τ.Επ.Ε.Κ.Ε) όπου βρίσκομαι μέχρι και σήμερα. Το ερευνητικό μου έργο έχει αποδώσει αρκετές δημοσιεύσεις σε διεθνή και ελληνικά περιοδικά καθώς και σε πρακτικά διεθνών και ελληνικών συνεδρίων. Η διάθεση μου για συνεχή μάθηση με έχει οδηγήσει στη λήψη και στη συμμετοχή σε αρκετά επιμορφωτικά προγράμματα ERASMUS+. Κύριο ερευνητικό μου ενδιαφέρον αποτελεί πλέον η χρήση της Νέας Τεχνολογίας στη Διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών. Θεωρώ σταθμό στην ως τώρα καριέρα μου τη βράβευση του Εργαστηρίου Θετικών Επιστημών του Τ.Επ.Ε.Κ.Ε του Πανεπιστημίου Πατρών με το Χάλκινο βραβείο στην κατηγορία Επένδυση ανά τομέα Εκπαίδευσης/Θετικές Επιστήμες, στο Διαγωνισμό Education Leaders Awards 2020.