The contribution of Open Educational Resources to Lifelong Learning: A case study for the Centers for Lifelong Learning of the Greek Higher Education Institutions


Published: Feb 10, 2020
Keywords:
Centers for Lifelong Learning Open Educational Resources (OER) Lifelong Learning Greek Higher Education
Σταυρούλα Χριστάκη
Σταματίνα Κ. Κουτσιλέου
Χριστίνα Αναστασοπούλου
Νικόλαος Μήτρου
Abstract

In recent years, the value of Lifelong Learning is universally recognized at national and international level as a strategic priority, providing a vehicle for enhancing citizens’ skills and contributing to the economic progress of the society. Open Educational Resources (OER), as they serve the aims of Open Education, have already penetrated formal education (e.g. tertiary education), while being a crucial pillar and key component in any Lifelong Learning context. In this paper, an analysis of the Lifelong Learning environment in Greece is attempted via a research in progress, which targets the programs offered by the Centers for Lifelong Learning of the Greek Higher Education Institutions (HEIs). This research considers six (6) Centers for Lifelong Learning belonging to Greek HEIs and examines the profile of both learners and teachers, such as professional status and education level, as well as characteristics of the offered programs themselves, for example their duration, the kind of training material used, their subject, the learning paradigm used (distance learning, face-to-face, hybrid) and certification. The ultimate goal of the present study is to reveal common features, practices and benefits deriving from the current Lifelong Learning programs provided by Greek HEIs, through the use of OER.

Article Details
  • Section
  • Articles
Author Biographies
Σταυρούλα Χριστάκη, Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο
Κοινωνιολόγος, Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών, Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο
Σταματίνα Κ. Κουτσιλέου, Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο
Φιλόλογος, MEd, Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών, Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο
Χριστίνα Αναστασοπούλου, Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο
Βιβλιοθηκονόμος, MSc, MA, Κεντρική Βιβλιοθήκη, Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο
Νικόλαος Μήτρου, Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο
Καθηγητής ΗΜΜΥ ΕΜΠ, Επ. Υπεύθυνος Δράσης «Κάλλιπος»
References
EUA (2018). Trends 2018: Learning and Teaching in the European Higher Education Area. Brussels: EUA. Retrieved August, 2019 from https://eua.eu/downloads/publications/trends-2018-learning-and-teaching-in-the-european-higher-education-area.pdf
Falconer, I., Littlejohn, A., & McGill, L. (2013). Fluid learning: Vision for lifelong learning in 2030. Retrieved August, 2019 from https://blogs.ec.europa.eu/openeducation2030/files/2013/04/Falconer-et-al-OE2030-LLL.pdf
Hoosen, S., Moore, D., & Butcher, N. (2016). Open Educational Resources (OER) Guide for Students in Post-Secondary and Higher Education. Retrieved August, 2019 from http://oasis.col.org/bitstream/handle/11599/2093/2016_OER-Guide-for-Students-Post-Sec-HE.pdf?sequence=1
OECD (2018). Education for a Bright Future in Greece. Reviews of National Policies for Education. Paris: OECD Publishing. Retrieved August, 2019 from http://dx.doi.org/10.1787/9789264298750-en
OECD (2019). Getting Skills Right: Future-Ready Adult Learning Systems. Paris: OECD Publishing. Retrieved August, 2019 from https://doi.org/10.1787/9789264311756-en
UNESCO (2015). Incheon Declaration. Education 2030: Towards Inclusive and Equitable Quality Education and Lifelong Learning for All. Incheon: South Corea. Retrieved August, 2019 from http://unesdoc.unesco.org/images/0023/002338/233813m
UNESCO (2017). Ljubljana OER action plan. Paris: United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. Retrieved August, 2019 from https://en.unesco.org/sites/default/files/ljubljana_oer_action_plan_2017.pdf
UNESCO (2019). Sustainable Development Goal 4. Retrieved August, 2019 from https://sustainabledevelopment.un.org/sdg4
Κουής, Δ., κ. συν. (2016). «Κάλλιπος» - Το μεγαλύτερο ψηφιακό Αποθετήριο Ακαδημαϊκών Ηλεκτρονικών Συγγραμμάτων Ανοικτής Πρόσβασης. HealJournal, 2(1), 10-28. Ανακτήθηκε Αύγουστο, 2019, από http://healjournal.seab.gr/index.php/hli/article/view/84/49
Κουής, Δ., Χριστάκη Σ., Κουτσιλέου Σ. Κ., Βεράνης, Γ. (2019). Δράση/Αποθετήριο «Κάλλιπος» και η συμβολή των ανοικτών ακαδημαϊκών συγγραμμάτων στη Διά Βίου Μάθηση. Ημερίδα Ανοικτοί εκπαιδευτικοί πόροι και Διά Βίου Μάθηση: ευκαιρίες και προκλήσεις για την Ανώτατη Εκπαίδευση και τις δημόσιες βιβλιοθήκες. Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Ανακτήθηκε Αύγουστο, 2019, από https://oer2019.seab.gr/presentation/Kallipos_final_site20190315.pdf
Κουτσιλέου, Σ. K., & Μήτρου, Ν. M. (2017). Εμπόδια και διδακτικά/μαθησιακά οφέλη υιοθέτησης/χρήσης Ανοικτών Εκπαιδευτικών Πόρων: ποσοτική έρευνα σε διδάσκοντες στην Ανώτατη Εκπαίδευση-συμμετέχοντες στη Δράση «Κάλλιπος». Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, 9(4Α), 70-84. Ανακτήθηκε Αύγουστο, 2019, από https://eproceedings.epublishing.ekt.gr/index.php/openedu/article/view/1329
Μεράκος, Λ. (2019). Ανοικτά Μαθήματα στα ελληνικά ΑΕΙ: ανοικτή γνώση διαθέσιμη σε όλους. Ημερίδα Ανοικτοί εκπαιδευτικοί πόροι και Διά Βίου Μάθηση: ευκαιρίες και προκλήσεις για την Ανώτατη Εκπαίδευση και τις δημόσιες βιβλιοθήκες. Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Ανακτήθηκε Αύγουστο, 2019, από https://oer2019.seab.gr/presentation/Merakos_OpenGUnet_Βιβλιοθήκες.pdf
Μήτρου, Ν. (2019). Εισαγωγική ομιλία – Θεματική και στόχοι Ημερίδας. Ημερίδα Ανοικτοί εκπαιδευτικοί πόροι και Διά Βίου Μάθηση: ευκαιρίες και προκλήσεις για την Ανώτατη Εκπαίδευση και τις δημόσιες βιβλιοθήκες. Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Ανακτήθηκε Αύγουστο, 2019, από https://oer2019.seab.gr/presentation/20190315-Mitrou-introductory-en.pdf