Design and application of educational material for the development of critical historical thinking


Published: Feb 10, 2020
Keywords:
critical thinking exploratory communities history methodology educational material
Ιωάννα Νικολάου Σκαράκη
Abstract

This article presents a wider concern as regards the development of critical thinking in greek educational system. Additionally, it presents a good practice in teaching history through historical method and the critical analysis of the sources with the use of multimedia environments in order to motivate children, stimulate their historical imagination and to contribute to a better understanding of historical context.

So, the educational material “Greece in the 20th century” was designed and developed with the methodology of distance education. Distance education has developed specialist knowledge in this field because of the distance between trainee and educator. The material was applied to 6th grade students and was evaluated by the students and teachers for its functionality, usability and better understanding of history content. The implementation of the teaching material followed the «Station rotation model», a model of blended learning, which combines face to face learning with internet supported learning.

A qualitative methodology was employed combining elements of action research. Feedback from teachers and students was used to better the material. Data collection involved semi-structured interviews, open-ended questionnaires and participatory observation. The sample of research were nine primary school teachers and eleven 6th grade students. The analysis results showed that the teaching material has the characteristics that contribute to a better understanding of history content and to the development of critical thinking skills through exploratory methods such as critical analysis of sources and stochastic dialogue. Additionally, the contribution of the educational material to a vivid and intriguing presentation of the historical sources in order to stimulate historical empathy and authentication of teaching history is considered valuable.

Article Details
  • Section
  • Articles
Author Biography
Ιωάννα Νικολάου Σκαράκη, University of Crete
Primary school teacher, Master of Arts, University of Rethymno
References
Abrami, P. C., Bernard, R. M., Borokhovski, E., Wade, A., Surkes, M. A., Tamim, R., & Zhang, D. (2008). Instructional Interventions Affecting Critical Thinking Skills and Dispositions: A Stage 1 Meta-Analysis. Review of Educational Research, 78(4), 1102–1134. Ανακτήθηκε στις 15-6-17 από https://doi.org/10.3102/0034654308326084.
Αργυροπούλου, Ε. (2018). Οργάνωση, Διοίκηση και Λειτουργία της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Αθήνα: Εκδόσεις Κριτική.
Fullan, M. (2007). The new meaning of Educational change, Fourth Edition. Teachers College, Columbia University New York and London.
Gillani, B. (2003). Learning Theories and the design of E–Learning Environments. University Press of America, Inc.
Husbands, C. (2000). Τι σημαίνει διδασκαλία της Ιστορίας; Γλώσσα, ιδέες και νοήματα. (Απόστολος Λυκούργος, Μεταφρ.). Αθήνα: Εκδόσεις Μεταίχμιο.
Κάββουρα, Δ. (2011). Διδακτική της Ιστορίας. Επιστήμη, Διδασκαλία, Μάθηση. Αθήνα: Εκδόσεις Μεταίχμιο.
Λιοναράκης, Α. (2001). Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Πολυµορφική Εκπαίδευση: Προβληµατισµοί για µία ποιοτική προσέγγιση σχεδιασµού εκπαιδευτικού Ε.Α.Π. υλικού. Στο Α. Λιοναράκης (επιμ.), Απόψεις και Προβληματισμοί για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση (σ.33-77). Αθήνα: Προπομπός.
Lipman, M. (2013). Η σκέψη στην εκπαίδευση (Γ. Σαλαμάς, Μεταφρ., 2η εκδ.). Αθήνα: Εκδόσεις Πατάκη.
Ματσαγγούρας, Η. (2003). Στρατηγικές Διδασκαλίας, Η Κριτική Σκέψη στη Διδακτική Πράξη. τ. Β΄. (5η εκδ.). Αθήνα: Εκδόσεις Gutenberg.
Moniot, H. (2002). Η διδακτική της ιστορίας. (Β. Κάννερ, Μεταφρ.) Αθήνα: Εκδόσεις Μεταίχμιο.
Μουζάκης, Χ. (2006). Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση στην εκπαίδευση ενηλίκων-Παραδείγματα και περιπτώσεις εφαρμογής. Ε.Π.Ε.Α.Ε.Κ. ΙΙ του ΥΠ.Ε.Π.Θ, Κέντρα Εκπαίδευσης Ενηλίκων ΙΙ. Ανακτήθηκε στις 15-6-19 από https://repository.edulll.gr/edulll/retrieve/2535/790.pdf.
Νάκου, Ει. (2000). Τα παιδιά και η ιστορία. Ιστορική σκέψη, γνώση και ερμηνεία. Αθήνα:
Εκδόσεις Μεταίχμιο.
Norris, S. P., Ennis, R. H. (1989). Evaluating Critical Thinking. Midwest Publications.
Παναγιωτακόπουλος, Χ., Πιερρακέας, Χ., & Πιντέλας, Π. (2003). Το εκπαιδευτικό λογισμικό και η αξιολόγησή του. Αθήνα: Εκδόσεις Μεταίχμιο.
Robson, C. (2010). Η έρευνα του πραγματικού κόσμου (Β. Νταλάκου & Κ. Βασιλικού, Μεταφρ., 2η εκδ.). Αθήνα: Εκδόσεις Gutenberg.
Sebba J. (2000). Ιστορία για όλους. Διδακτικές προτάσεις για το μάθημα της ιστορίας στο Δημοτικό και το Γυμνάσιο. (Μ. Καβαλιέρου, Μεταφρ.). Αθήνα: Εκδόσεις Μεταίχμιο.
Σοφός, Α., Κώστας, Α., Παράσχου, Β. (2015). On line Εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Ανακτήθηκε στις 16-8-17 από
Staker, H., Horn Β. Μ. (2012). Classifying K-12 Blended Learning. Innosight Institute. Ανακτήθηκε στις 13-8-17 από https://eric.ed.gov/?id=ED535180.