Factors that motivate or discourage postgraduate students during the process of writing assignments in distance learning education


Published: Dec 21, 2017
Keywords:
written assignments distance learning education motivations obstacles
ΜΑΡΙΑ ΣΩΤΗΡΙΟΣ ΚΟΥΡΕΤΑ
ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΓΑΣΠΑΡΙΝΑΤΟΥ
Abstract

 

 The purpose of the current research was dual: firstly to investigate the factors that motivate or discourage postgraduate students during the process of writing assignments in distance learning education and secondly to consociate these factors with gender, age, working experience and the university they study in. The method that was used was quantitative with random sample. Gathering of data was performed using questionnaire with demographic end closed type questions. The factors studied were communication between students and tutor-counselor and fellow students, the timetable framework, finding of appropriate bibliography, family obligations and the emotional status of students during the process of writing. The study sample consisted of 95 postgraduate students of the Hellenic Open University and 24 of University of Nicosia. The results suggest significant differences between the two universities, for those that work less than 10 years and for the married ones. The students of University of Nicosia and those with less than 10-year working experience seem to seek more often communication with fellow students. The married students are more satisfied with the timetable framework and the time spent for writing assignments. The students of the Hellenic Open University generally feel more stressed and have difficulties in finding appropriate bibliography.

Article Details
  • Section
  • Articles
Author Biographies
ΜΑΡΙΑ ΣΩΤΗΡΙΟΣ ΚΟΥΡΕΤΑ, ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΝΟΙΧΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ
ΕΑΠ, ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΤΗΣ ΑΓΩΓΗΣ, ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΗ ΦΟΙΤΗΤΡΙΑ
ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΓΑΣΠΑΡΙΝΑΤΟΥ, ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΝΟΙΧΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ
ΕΑΠ, ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΤΗΣ ΑΓΩΓΗΣ, ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ-ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ
References
Angelaki, Ch., & Mavroidis, I. (2013). Communication and social presence: The impact on adult learners’ emotions in distance learning. European Journal of Open, Distance and e-Learning, 16(1), 78-93. Retrieved from: http://www.eurodl.org/index.php?p=archives&year=2013&alfyear=1&article=563
Βασάλα, Π. & Ανδρεάδου, Δ. (2010). H υποστήριξη από τους καθηγητές-συμβούλους και τους συμφοιτητές στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Οι αντιλήψεις των αποφοίτων του μεταπτυχιακού προγράμματος «Σπουδές στην Εκπαίδευση» του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου. Open Education - The Journal for Open and Distance Education and Educational Technology, 6(1 & 2), 123-137. doi: http://dx.doi.org/10.12681/jode.9755
Βασάλα, Π. (2013, Νοέμβριος). Η εκπαιδευτική τεχνική «Εργαστήριο για το Μέλλον» ως εργαλείο για την υπέρβαση των ανασχετικών παραγόντων στην εκπόνηση των γραπτών εργασιών στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Ανακοίνωση στο 7ο Συνέδριο για την Ανοιχτή & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση ‘Μεθοδολογίες Μάθησης’, Αθήνα. doi: http://dx.doi.org/10.12681/icodl.534
Creswell, J. W. (2016). Η έρευνα στην εκπαίδευση. Σχεδιασμός, διεξαγωγή και αξιολόγηση της ποσοτικής και ποιοτικής έρευνας. Αθήνα: Ίων/Έλλην.
Kalogiannakis, M., & Touvlatzis, S. (2015). Emotions experienced by learners and their development through communication with the tutor-counsellor. European Journal of Open, Distance and e-Learning, 18 (2), 37-49. Retrieved from: http://www.eurodl.org/materials/ contrib/2015/Kalogiannakis_Touvlatzis.pdf
Καραγκούνη, Μ. (2010). Οι δυσκολίες και τα εμπόδια των μεταπτυχιακών φοιτητών του ΕΑΠ κατά την εκπόνηση της διπλωματικής εργασίας στη θεματική ενότητα Ανοιχτή και Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση των προγραμμάτων σπουδών: Σπουδές στην Εκπαίδευση και Εκπαίδευση Ενηλίκων. (Διπλωματική Εργασία, ΕΑΠ). Διαθέσιμο από τη βάση δεδομένων του ΕΑΠ (Κωδ. 19472)
Robson, C. (2010). Η έρευνα του πραγματικού κόσμου. Ένα μέσο για κοινωνικούς επιστήμονες και επαγγελματίες ερευνητές. Αθήνα: Gutenberg
Σιούλης, Η., & Γαρδικιώτης Α. (2013, Νοέμβριος). Επικοινωνία φοιτητών εκπαιδευτή σε ένα πλαίσιο εξ αποστάσεως εκπαίδευσης: Αντιλήψεις των φοιτητών του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου (Ε.Α.Π.) για την ανατροφοδότηση των γραπτών τους εργασιών. Ανακοίνωση στο 7ο Συνέδριο για την Ανοιχτή & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση ‘Μεθοδολογίες Μάθησης’, Αθήνα. doi: http://dx.doi.org/10.12681/icodl.585
Τσολάκου, Ζ. (2013). Η μάθηση των σπουδαστριών του μεταπτυχιακού προγράμματος Σπουδές στην Εκπαίδευση στο ΕΑΠ. Παροχές που τις διευκολύνουν, δυσκολίες που διαχειρίζονται. Ανακοίνωση στο 7ο Συνέδριο για την Ανοιχτή & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση ‘Μεθοδολογίες Μάθησης’, Αθήνα. doi: http://dx.doi.org/10.12681/icodl.601
Φαναρίτη, Μ., & Σπανακά, Α. (2010). Μεταγνώση και μαθησιακή αυτονομία κατά την εκπόνηση γραπτών εργασιών. Open Education - The Journal for Open and Distance Education and Educational Technology, 6 (1 & 2), 138-151. doi: http://dx.doi.org/10.12681/jode.9756