Αξιολόγηση της διαφοροποίησης των επιδόσεων του μαθητή κατά τη γλωσσική διδασκαλία.


Δημοσιευμένα: Φεβ 10, 2020
Λέξεις-κλειδιά:
γλωσσική ανάπτυξη διδακτικός πειραματισμός λεξιλόγιο
ΓΕΩΡΓΙΑ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΡΟΓΑΡΗ
Περίληψη

Στην παρούσα εργασία αναλύονται εκπαιδευτικά δεδομένα προκειμένου να αξιολογηθούν νέες διδακτικές προσεγγίσεις στο μάθημα της Γλώσσας. Συγκεκριμένα, με τη δημιουργία πειραματικών τάξεων και τάξεων ελέγχου, ερευνώνται οι προϋποθέσεις, οι τρόποι και τα μέσα της συστηματικής λεξιλογικής διδασκαλίας καθώς και οι συνέπειες που έχει αυτή στη γλωσσική ανάπτυξη των παιδιών. Σχεδιάστηκε και πραγματοποιήθηκε, κατά τη διάρκεια δύο σχολικών ετών, ερευνητικός πειραματισμός για τη διδασκαλία του λεξιλογίου σε μαθητές των Ε΄ και ΣΤ΄ τάξεων, αφού δημιουργήθηκαν πειραματικές τάξεις και τάξεις ελέγχου σε δημοτικά σχολεία της ευρύτερης περιφέρειας της Ανατολικής Αττικής. Από τα στοιχεία που συγκεντρώθηκαν και μελετήθηκαν με στατιστική επεξεργασία, προέκυψαν χρήσιμα συμπεράσματα για τις προϋποθέσεις και τα μέσα της συστηματικής λεξιλογικής διδασκαλίας καθώς και για τις συνέπειες που έχει αυτή στη γλωσσική ανάπτυξη των παιδιών.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Αναφορές
Αντωνίου, Μ. (2008), Εκμάθηση του λεξιλογίου της νέας ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας: άμεση και έμμεση διδασκαλία – στρατηγικές κατάκτησης. Οδηγός Επιμόρφωσης: Διαπολιτισμική εκπαίδευση και αγωγή, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.
Βουγιούκας, Α. (1994), Το γλωσσικό μάθημα στην πρώτη βαθμίδα της νεοελληνικής εκπαίδευσης. Θεσσαλονίκη: Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών (Ίδρυμα Μανόλη Τριανταφυλλίδη).
Μπασλής, Γιάννης Ν. (1988), Κοινωνική-γλωσσική διαφοροποίηση και σχολική επίδοση. Ιδιωτική Έκδοση, 1988
Μπαμπινιώτης, Γ. (1995) Η διδασκαλία της ελληνικής σήμερα στην Ελλάδα, Αθήνα: ΥΠΕΠΘ, Η ελληνική γλώσσα,
Παπαρίζος, Χ. (2004) Γλωσσική Πολιτική και Γλωσσική Παιδεία, Αθήνα:Gutenberg.
Χαραλαμπάκης, Χ. (1994) Γλώσσα και εκπαίδευση. Θέματα διδασκαλίας της νεοελληνικής γλώσσας, Αθήνα: Γεννάδειος Σχολή.
Χατζησαββίδης, Σ. (1991) Η Διδασκαλία της Λειτουργικής χρήσης της Γλώσσας – Θεωρία και πρακτική εφαρμογή, Δεκέμβριος 1997: Κώδικας.
Chomsky, N. (1977/1984) Μορφή και νόημα στις φυσικές γλώσσες, Αθήνα: Έρασμος.
Dottrens, R. – Mialaret, G. – Rast, E. Ray, M. (1974) Παιδαγωγώ και διδάσκω, Αθήνα: Δίπτυχο.