Συγκριτική ανάλυση της σχέσης της αυτονομίας και της διαδραστικής απόστασης ανάμεσα σε συμβατικά και μη συμβατικά εκπαιδευτικά συστήματα


Δημοσιευμένα: Νοε 1, 2015
Λέξεις-κλειδιά:
διαδραστική απόσταση αυτονομία εξ αποστάσεως εκπαίδευση συμβατική εκπαίδευση
Σοφία Χαλκίδου
Περίληψη
Τα ανοικτά και εξ αποστάσεως εκπαιδευτικά συστήματα με τη μέθοδο της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης παρέχουν τη δυνατότητα για δια βίου μάθηση, η οποία δεν απαιτεί τη φυσική παρουσία των εκπαιδευόμενων κατά τη διάρκεια της μαθησιακής διαδικασίας. Μια σημαντική έννοια της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης είναι η διαδραστική απόσταση, η οποία αφορά κάθε είδους εκπαιδευτικό σύστημα και αναφέρεται στην επικοινωνιακή και ψυχολογική απόσταση μεταξύ Καθηγητή-Συμβούλου και εκπαιδευόμενου. Ακόμα, βασικός στόχος των εξ αποστάσεως εκπαιδευτικών συστημάτων είναι να καταστεί ο εκπαιδευόμενος αυτόνομος αναλαμβάνοντας ο ίδιος την ευθύνη και τον έλεγχο της μαθησιακής του πορείας. Ο Graham Moore το 1993 συνέδεσε τις δυο αυτές έννοιες στη θεωρία του για τη διαδραστική απόσταση σύμφωνα με την οποία όσο αυξάνεται η διαδραστική απόσταση μεταξύ εκπαιδευτή και εκπαιδευόμενων τόσο πιο αυτόνομοι γίνονται οι διδασκόμενοι. Η θεωρία του Moore έχει δεχθεί έντονη κριτική από πολλούς θεωρητικούς, ωστόσο οι περισσότεροι εξέτασαν τις δυο αυτές έννοιες ξεχωριστά ενώ ακόμα και οι έρευνες που εξετάζουν τη σχέση της αυτονομίας και της διαδραστικής απόστασης περιορίζονται ως επί το πλείστον σε φοιτητές/τριες που σπουδάζουν εξ αποστάσεως. Σκοπός λοιπόν της παρούσας έρευνας είναι η συγκριτική μελέτη της σχέσης της διαδραστικής απόστασης και της αυτονομίας σε προπτυχιακούς φοιτητές/τριες συμβατικών και μη συμβατικών εκπαιδευτικών συστημάτων με στόχο την επαλήθευση ή μη της ισχύς της θεωρίας του Moore.
Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Βιογραφικό Συγγραφέα
Σοφία Χαλκίδου, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο
Εκπαιδευτικός Μεταπτυχιακή Φοιτήτρια