Η αξιοποίηση των ΤΠΕ στο δημοτικό σχολείο: Από τις θεωρίες μάθησης στις σύγχρονες εκπαιδευτικές εφαρμογές


Δημοσιευμένα: Νοε 1, 2015
Λέξεις-κλειδιά:
εκπαίδευση καινοτομία θεωρίες μάθησης ΤΠΕ δεξιότητες ηλεκτρονικός υπολογιστής διαδίκτυο διαδραστικός πίνακας εκπαιδευτικά λογισμικά
Ραχήλ Μυσερλή
Περίληψη
Μέσα σ’ ένα συνεχώς μεταβαλλόμενο κοινωνικό, οικονομικό και πολιτισμικό περιβάλλον, ο παραδοσιακός τρόπος διδασκαλίας και ο δασκαλοκεντρικός χαρακτήρας της διδακτικής πράξης δίνει βαθμιαία τη θέση του σε νέες παιδαγωγικές προσεγγίσεις που στηρίζονται στην ενεργητική μάθηση και στις προοπτικές του κοινωνικού εποικοδομητισμού (Lave & Wenger 1991, Kim 2001) στοχεύοντας σε μια διαθεματική πορεία προς τη γνώση, στην ανάπτυξη της κριτικής σκέψης και στην καλλιέργεια δεξιοτήτων υψηλού επιπέδου. Επιπλέον, ο ρόλος του εκπαιδευτικού τείνει να μετεξελιχθεί σταδιακά και να λάβει νέα υπόσταση, κυρίως διαμεσολαβητική, συντονιστική που στόχο έχει να κατευθύνει τους μαθητές έτσι ώστε οι τελευταίοι να οικοδομήσουν τη γνώση μέσα από την πράξη και τα βιώματά τους.  Γίνεται αντιληπτό πως η εισαγωγή των ΤΠΕ στο σχολείο σηματοδοτεί μια νέα εποχή στον τρόπο που αποκτάται και διαδίδεται η νέα γνώση. Επανασχεδιάζοντας τις στοχεύσεις της εκπαίδευσης, δίνοντας έμφαση στην ανάπτυξη δεξιοτήτων και παρέχοντας νέα εργαλεία, μέσα και δυνατότητες στο μαθητικό πληθυσμό, διαμορφώνεται μια κουλτούρα μάθησης που εναρμονίζεται με τις σύγχρονες κοινωνικοοικονομικές συνισταμένες. Η εκτεταμένη χρήση του ηλεκτρονικού υπολογιστή και άλλων τεχνολογικών μέσων, η αναζήτηση πληροφοριών στο διαδίκτυο, η επεξεργασία και η σύνθεση δεδομένων με τη βοήθεια ηλεκτρονικών προγραμμάτων, τα ηλεκτρονικά λογισμικά μάθησης και ο διαδραστικός πίνακας, αποτελούν τα πρώτα συστατικά στοιχεία της νέας εκπαιδευτικής πραγματικότητας αναδεικνύοντας παράλληλα το χαρακτήρα του σύγχρονου σχολείου.
Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα