Σχεδιασμός και ανάπτυξη εξ αποστάσεως επιμορφωτικού προγράμματος για εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης με στόχο την υποστήριξη του Προγράμματος Σπουδών της Μελέτης Περιβάλλοντος


Δημοσιευμένα: Ιαν 22, 2022
Λέξεις-κλειδιά:
Πρόγραμμα Σπουδών Μελέτη Περιβάλλοντος δημοτικό εξ αποστάσεως εκπαίδευση επαγγελματική ανάπτυξη εκπαιδευτικών
Βασιλική Ιωακειμίδου
Θεόδωρος Γούπος
Δέσποινα Ιμβριώτη
Αικατερίνη Ριζάκη
Μιχαήλ Καλογιαννάκης
Περίληψη
Η εξ αποστάσεως εκπαίδευσης εδραιώνεται σταδιακά ως μεθοδολογική επιλογή και σε διαδικασίες επαγγελματικής ανάπτυξης εκπαιδευτικών. Το άρθρο αναφέρεται στην περίπτωση ενός επιμορφωτικού προγράμματος που σχεδιάστηκε και αναπτύχθηκε προκειμένου εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης να εξοικειωθούν με το νέο Πρόγραμμα Σπουδών της Μελέτης Περιβάλλοντος. Πιο συγκεκριμένα επιδιώκεται να αναδειχθούν τα απαραίτητα για ένα εξ αποστάσεως εκπαιδευτικό πλαίσιο ποιοτικά χαρακτηριστικά που διαθέτει ένα το πρόγραμμα σε ό,τι αφορά στο εκπαιδευτικό υλικό που δημιουργήθηκε, καθώς επίσης την αξιοποίηση του forum της πλατφόρμας που θα αξιοποιηθεί και υποστηρικτικών τηλεδιασκέψεων σχεδιασμένες με βάση παιδαγωγικά κριτήρια. Η καθοδηγητική δόμηση του εκπαιδευτικού υλικού, η αξιοποίηση θεμάτων σε forum που προκαλούν τον προβληματισμό, την κριτική τοποθέτηση και τον αναστοχασμό των εμπλεκόμενων, καθώς και ο σχεδιασμός τηλεδιασκέψεων με αξιοποίηση ποικίλων εκπαιδευτικών τεχνικών αποτελούν τη βάση για έναν ποιοτικό και αποτελεσματικό σχεδιασμό προγραμμάτων επαγγελματικής ανάπτυξης εκπαιδευτικών.
Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Βιογραφικά Συγγραφέων
Βασιλική Ιωακειμίδου, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο

Μέλος ΣΕΠ

Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο

Θεόδωρος Γούπος, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο

Μέλος ΣΕΠ

Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο

Αικατερίνη Ριζάκη, Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο

ΕΔΙΠ

Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο

Μιχαήλ Καλογιαννάκης, Πανεπιστήμιο Κρήτης Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο

Πανεπιστήμιο Κρήτης

Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο

Αναφορές
Brookhart, S.M. (2017). How to give effective feedback to your students, Second edition. Alexandria: ASCD. ISBN:978-1-4166-2306-9
Bruguera, C., Guitert, M., & Romeu, T. (2019). Social media and professional development: a systematic review. Research in Learning Technology, 27, 1-18. Retrieved on 13 September, 2021 from https://journal.alt.ac.uk/index.php/rlt/article/view/2286/2574.
Burns, M. (2011). Distance Education for Teacher Training: Modes, Models and Methods. Education Development Center, Inc. Washington, DC. Retrieved on 13 September, 2021 from https://idd.edc.org/resources/publications/modes-models-and-methods.
Darling-Hammond, L., Hyler, M. E. & Gardner, Μ. (2017). Effective Teacher Professional Development. Learning Policy Institute. Retrieved on 12 September, 2021 from https://learningpolicyinstitute.org/product/effective-teacher-professional-development-report.
de Lima, D.P.R., Gerosa, M.A., Conte, T.U., & de M. Netto, J.F. (2019). What to expect, and how to improve online discussion forums: the instructors’ perspective. Journal of Internet Services and Applications, 10(2). Retrieved on 13 September, 2021 from https://jisajournal.springeropen.com/articles/10.1186/s13174-019-0120-0.
European Commission (2018). Teaching Careers in Europe: Access, Progression and Support (Eurydice Report). Brussels: Education, Audiovisual and Culture Executive Agency
Hattie, J. & Timperley, H. (2007). The Power of Feedback. Review of Educational Research, 77(1), 81-112. Retrieved on 13 September, 2021 from https://journals-sagepub-com.proxy.eap.gr/doi/pdf/10.3102/003465430298487.
Hattie, J., & Clarke, S. (2019). Visible Learning Feedback. London: Routledge ISBN: 978-1-138-59988-8
Howard, J. (2013). For Many Students, Print Is still King. The Chronicle of Higher Education. Retrieved on 21 September, 2015 from http://chronicle.com/article/For-Many-Students-Print-Is/136829/.
Laurillard, D. (2002). Rethinking University Teaching: a conversational framework for the effective use of learning technologies (2nd edition). London and New York: Routledge / Falmer.
OECD (2019). TALIS2018 Results (Volume I): Teachers and School Leaders as Lifelong Learners. OECD Publishing, Paris. Retrieved on 13 September, 2021 from https://www.oecd-ilibrary.org/education/talis-2018-results-volume-i_1d0bc92a-en.
Race, P. (1998). Το Εγχειρίδιο της Ανοικτής Εκπαίδευσης. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Tait, A. (2021). Foreword. In A. Tait (Edt.) Report from the ICDE Quality Network: Global Qua;ity Perspectives on Open, Online and Flexible Learning 2020. Oslo: International Council for Open and Distance Education (ICDE). Retrieved on 13 September, 2021 from https://empower.eadtu.eu/images/ICDE_2020.pdf
Ubachs, G. (2021). European Region. In A. Tait (Edt.) Report from the ICDE Quality Network: Global Qua;ity Perspectives on Open, Online and Flexible Learning 2020. Oslo: International Council for Open and Distance Education (ICDE). Retrieved on 13 September, 2021 from https://empower.eadtu.eu/images/ICDE_2020.pdf
Williams, K., Kear, K., & Rosewell, J. (2012). E-xcellence. Quality Assessment for E-learning: a Benchmarking Approach (Second Edition). EADTU: Heerlen.
Αβραάμ, Ε. & Μαυροειδής, Η. (2002). Εξ αποστάσεως εκπαίδευση και εκπαίδευση εκπαιδευτικών. Δυνατότητες και προοπτικές. Πρακτικά 2ου Διεθνούς Συνεδρίου με θέμα «Η Παιδεία στην αυγή του 21ου αιώνα. Θέματα Συγκριτικής Παιδαγωγικής». Πάτρα. Ανακτήθηκε στις 13 Σεπτεμβρίου, 2021 από http://www.eriande.elemedu.upatras.gr/eriande/synedria/synedrio2/praktika/mavroidi.htm.
Αναστασιάδης, Π. (2011). «Μείζων Πρόγραμμα Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών»: Βασικές Αρχές Σχεδιασμού και Υλοποίησης. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.), Πρακτικά 6ου Διεθνούς Συνεδρίου για την Ανοικτή & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση «Εναλλακτικές Μορφές Εκπαίδευσης», 4-6 Νοεμβρίου, Λουτράκι, 6(Α), 685-701. Ανακτήθηκε στις 13 Σεπτεμβρίου, 2021 από https://eproceedings.epublishing.ekt.gr/index.php/openedu/article/view/686/698.
Αναστασιάδης, Θ., & Μανούσου, Ε. (2016). Προδιαγραφές σχεδιασμού προγράμματος επαγγελματικής ανάπτυξης από απόσταση για τους εκπαιδευτικούς των μειονοτικών σχολείων στη Θράκη. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 12(1), 60-75. Ανακτήθηκε στις 13 Σεπτεμβρίου, 2021 από https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/openjournal/article/view/10240/10355.
Γκιόσος, Ι., & Κουτσούμπα, Μ. (2020). Μοντέλα και αρχές δημιουργίας ΕΥ – Εφαρμογές και παραδείγματα. Στο Ε., Μανούσου, Α., Χαρτοφύλακα, Ι., Γκιόσος, & Μ., Κουτσούμπα (Επιμ.), Θεματική Ενότητα ΕΤΑ52: Το εκπαιδευτικό υλικό και ο σχεδιασμός της διδασκαλίας και μάθησης. Πάτρα: ΕΑΠ.
Ιωακειμίδου, Β. (2018). Η διασφάλιση της ποιότητας στη διδασκαλία και μάθηση: εφαρμογές στην πολυμορφική εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Διδακτορική Διατριβή. Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, Πάτρα. Ανακτήθηκε στις 11 Ιουλίου, 2021 από https://thesis.ekt.gr/thesisBookReader/id/44003#page/1/mode/2up.
Ιωακειμίδου, Β., & Λιοναράκης, Α. (2017). Η διασφάλιση και διαρκής βελτίωση της ποιότητας στην εξ αποστάσεως πανεπιστημιακή εκπαίδευση. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 13(2), 124-139. Ανακτήθηκε στις 13 Σεπτεμβρίου, 2021 από https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/openjournal/article/view/15541.
Κανελλόπουλος, Α., & Κουτσούμπα, Μ. (2019). Η Έρευνα για την Τηλεδιάσκεψη στην εξΑΕ. Μία Βιβλιογραφική Ανασκόπηση. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 15(2), 54-77. Ανακτήθηκε στις 13 Σεπτεμβρίου, 2021 από https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/openjournal/article/view/21619/18984.
Λιοναράκης, Α. (2001). Ανοικτή και εξ αποστάσεως πολυμορφική εκπαίδευση. Προβληματισμοί για μια ποιοτική προσέγγιση σχεδιασμού διδακτικού υλικού. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.), Απόψεις και Προβληματισμοί για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση. Αθήνα: Προπομπός.
Λιοναράκης, Α., Αποστολίδου, Α., Μανούσου, Ε., Λιγούτσικου, Ε., Ιωακειμίδου, Β., Παπαδημητρίου, Σ., Χαρτοφύλακα, Α-Μ., & Σταμάτη, Μ. (2017). Η αναγκαιότητα ανάπτυξης συστημάτων υποστήριξης στην ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση: Βασική ζητήματα και καλές πρακτικές. Στο Α. Λιοναράκης, Σ. Ιωακειμίδου, Μ. Νιάρη, Γ. Μανούσου, Ε. Τ. Χαρτοφύλακα, Σ. Παπαδημητρίου, & Α. Αποστολίδου (Επιμ.), Πρακτικά 9ου Διεθνούς Συνεδρίου για την Ανοικτή & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση «Ο Σχεδιασμός της Μάθησης», 23-26 Νοεμβρίου, Αθήνα, 5(Α), 148-163. Ανακτήθηκε στις 13 Σεπτεμβρίου, 2021 από https://eproceedings.epublishing.ekt.gr/index.php/openedu/article/view/1385/1353.
Μανούσου, Ε., Ιωακειμίδου, Β., Παπαδημητρίου, Σ., & Χαρτοφύλακα, Α-Μ. (2021). Προκλήσεις και καλές πρακτικές στην εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση στον ελληνικό χώρο κατά την περίοδο της πανδημίας. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 17(1), 241-267. Ανακτήθηκε στις 13 Σεπτεμβρίου, 2021 από https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/openjournal/article/view/26762/21590.
Μαρτσούκου, Α., & Παπαδημητρίου, Σ. (2019). Συγκριτική αποτίμηση της ποιότητας
της μάθησης και της επικοινωνίας στο πλαίσιο των δια ζώσης και των
ηλεκτρονικών Ομαδικών Συμβουλευτικών Συναντήσεων: Απόψεις των
φοιτητών των μεταπτυχιακών προγραμμάτων Επιστήμες της Αγωγής και
Εκπαίδευση Ενηλίκων του ΕΑΠ. Στο Lionarakis, Manousou, Ioakimidou, Niari,
Angeli, Sfakiotaki, & Koutzeklidou (Επιμ.), Πρακτικά: 10ο Συνέδριο για την
Ανοικτή & Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, Αθήνα 22-24 Νοεμβρίου 2019.
Ανακτήθηκε στις 3 Σεπτεμβρίου, 2021 από https://eproceedings.epublishing.ekt.gr/index.php/openedu/article/view/2292.
Μπαγάκης, Γ. (2012). Θεσμοθετημένες και νέες μορφές επιμόρφωσης Προς αναζήτηση συνέργειας και καλών πρακτικών. Υπουργείο Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων Οργανισμός Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών (ΟΕΠΕΚ) Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση». ISBN 978-960-99912-8-5
Μπίκος, Κ. (2014). Η εξ αποστάσεως /ηλεκτρονική επιμόρφωση εκπαιδευτικών: μια καινοτομία που ανταποκρίνεται στη σύγχρονη ψηφιακή εποχή. Ανακτήθηκε από:
Παπαναούμ, Ζ. (2008). Για ένα Καλύτερο Σχολείο: Ο ρόλος της Επιμόρφωσης των Εκπαιδευτικών. Πρακτικά διημερίδας για την Εκπαίδευση και την ποιότητα στο ελληνικό σχολείο, Αθήνα. Ανακτήθηκε στις 13 Σεπτεμβρίου, 2021 από http://repository.edulll.gr/edulll/retrieve/369/105.pdf.
Στρίγκας, Κ., & Τσιμπίρης, Α. (2019). Εξ αποστάσεως Επιμόρφωση Δασκάλων. Εφαρμογή, Στατιστική Ανάλυση και Αποτίμηση. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 15(1), 241-267. Ανακτήθηκε στις 13 Σεπτεμβρίου, 2021 από https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/openjournal/article/view/19604/18147.