Συγκριτική αποτίμηση της ποιότητας της μάθησης και της επικοινωνίας στο πλαίσιο των δια ζώσης και των ηλεκτρονικών Ομαδικών Συμβουλευτικών Συναντήσεων: Απόψεις των φοιτητών των μεταπτυχιακών προγραμμάτων Επιστήμες της Αγωγής και Εκπαίδευση Ενηλίκων του ΕΑΠ A comparative evaluation of learning and communication quality at live and online Group Counselling Sessions, according to students of postgraduate programs in Education Sciences and Adult Education of HOU


Δημοσιευμένα: Φεβ 10, 2020
Λέξεις-κλειδιά:
Ηλεκτρονικές ΟΣΣ τηλεδιάσκεψη Δια ζώσης ΟΣΣ online GCS Teleconference face-to-face GCS communication learning process distance education επικοινωνία μάθηση εξ αποστάσεως εκπαίδευση
ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΜΑΡΤΣΟΥΚΟΥ
ΣΟΦΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Περίληψη

ΠΕΡΙΛΗΨΗ

Στόχος της έρευνας, είναι να αναδειχθούν τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα των δια ζώσης και των ηλεκτρονικών ΟΣΣ με βάση τους άξονες της μάθησης και της επικοινωνίας. Μέσω επιλογής της σχετικής βιβλιογραφίας, παρουσιάζονται οι βασικές θεωρητικές θέσεις για το θέμα της έρευνας καθώς και τα ευρήματα προγενέστερων σχετικών ερευνών. Ο πληθυσμός από τον οποίο επιλέχθηκε το δείγμα για την έρευνα, αφορά μεταπτυχιακούς φοιτητές του ΕΑΠ από τα προγράμματα «Επιστήμες της Αγωγής» και «Εκπαίδευση Ενηλίκων». Με τη μέθοδο της βολικής δειγματοληψίας και τη χρήση ερωτηματολογίων και ατομικών  γραπτών συνεντεύξεων, συγκεντρώθηκαν ποσοτικά και ποιοτικά δεδομένα, τα οποία αναλύθηκαν στη συνέχεια μέσω του στατιστικού προγράμματος SPSS. Ερμηνεύοντας τα αποτελέσματα της έρευνας όσον αφορά την αποτελεσματικότητα των δια ζώσης ΟΣΣ του ΕΑΠ στη μαθησιακή διαδικασία, το μεγαλύτερο ποσοστό των συμμετεχόντων δήλωσε υψηλό βαθμό ικανοποίησης και το ίδιο ισχύει και για τις ηλεκτρονικές ΟΣΣ του ΕΑΠ. Όσον αφορά την αποτελεσματικότητα της επικοινωνίας στις δια ζώσης ΟΣΣ του ΕΑΠ, το μεγαλύτερο ποσοστό των συμμετεχόντων δήλωσε την ικανοποίησή του και μάλιστα προτιμά την «πρόσωπο με πρόσωπο» επικοινωνία για τη δημιουργία διαπροσωπικών σχέσεων και συνεργασίας με τους διδάσκοντες και τους συμφοιτητές του. Σχετικά με την ποιότητα της επικοινωνίας στις ηλεκτρονικές ΟΣΣ του ΕΑΠ, οι συμμετέχοντες δήλωσαν ικανοποίηση αφενός, αφετέρου υπήρξαν και αντίθετες απόψεις ανάλογα με τις προσωπικές εμπειρίες. Ωστόσο, από τα αποτελέσματα της έρευνας αναδείχθηκε ο καίριος ρόλος των ηλεκτρονικών ΟΣΣ του ΕΑΠ όσον αφορά τη χρήση τους ως εργαλείο υποστήριξης της μάθησης και ψυχολογικής ενθάρρυνσης των φοιτητών συμπληρωματικά προς τις δια ζώσης ΟΣΣ και επιπλέον, η χρήση τους ως εργαλεία διασύνδεσης του ΕΑΠ, των διδασκόντων και των φοιτητών με τα υπόλοιπα εκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας και του εξωτερικού για μαθησιακά θέματα.

 

ABSTRACT

This research aims at highlighting the advantages and disadvantages of face to face Group Consulting Sessions (GCS) and the online ones, on the basis of learning process and communication. Through  selection of  the relative bibliography, the basic theoretical approaches of  the research topic  and the results of  prior research are presented. The population from which the sample of this research was selected, includes postgraduate students of Hellenic Open University (HOU) attending the “Education Sciences” and “Adult Education” programs. The quantitative and qualitative data were collected through the convenient sampling method and the use of  questionnaires and personal interviews. The data were analyzed through the SPSS statistical software. Subsequently, the interpretation of the research results is presented. More specifically, as far as the effectiveness of the learning process in face to face GCS of HOU is concerned, the higher percentage of the research participants has declared a high degree of satisfaction and the same applies to the electronic GSS of HOU. As far as the effectiveness of communication in face to face GCS of HOU is concerned, the higher percentage of the participants has declared its satisfaction and  declared its preference for “face to face” communication for the creation of interpersonal relations and  cooperation with the teachers and the rest of the students. Furthermore, as far as the quality of communication in GCS of HOU is concerned, participants declared their satisfaction on the one hand but on the other there were contrary views  depending on personal experiences. However, the crucial role of the electronic GCS of HOU was highlighted as far as their use as supportive tools of learning and psychological encouragement  of students complementary to face to face GCS is concerned. Furthermore, the same applies to their use as interconnection tools of HOU, teachers and students with the rest of educational institutions of Greece and abroad for learning issues.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Αναφορές
Creswell, J.W. (2016).H έρευνα στην εκπαίδευση. Σχεδιασμός, Διεξαγωγή και Αξιολόγηση Ποσοτικής και Ποιοτικής Έρευνας (μτφ.: Ν. Κουβαράκου). Αθήνα :Εκδοτικός Όμιλος Ίων. (έτος έκδοσης πρωτοτύπου 2015).
ΕΑΠ, (n.d.). Ο στόχος των ομαδικών συμβουλευτικών συναντήσεων (ΟΣΣ). Retrieved November 20, 2018, from https://www.eap.gr/el/ekpaideysh/48-ekpaidefsi/245-26701a98f204cdf4c7c1627432b3d53e
ΕΑΠ (n.d.). Η επικοινωνία διδάσκοντα - διδασκόμενων. Retrieved November 20, 2018, from https://www.eap.gr/el/ekpaideysh/48-ekpaidefsi/244-c5034c7186df31071ae72a3c3471349b
Zygouris, F., & Mavroidis, I. (2011). Open education: the journal for open & distance education & educational technology. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία (Vol. 7). Retrieved from https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/openjournal/article/view/9769/9900
Τερζής Ε., & Καλογιαννάκης, Μ. (2017). Annual report Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση (Vol. 9). Coface Deutschland. Retrieved from https://eproceedings.epublishing.ekt.gr/index.php/openedu/article/view/1052/1254
Ηλιάδου, Χ., & Αναστασιάδης, Π. (2010). Open education: the journal for open & distance education & educational technology. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία (Vol. 6). Retrieved from https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/openjournal/article/view/9751/9884
Ε., Κουτσούμπα, Μ., & Λυκεσάς, Γ. (2016). Annual report ... Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση (Vol. 7). Coface Deutschland. Retrieved from https://eproceedings.epublishing.ekt.gr/index.php/openedu/article/view/538/516
Λιοναράκης, Α., (2006).Η θεωρία της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και η πολυπλοκότητα της πολυμορφικής της διάστασης. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.) Ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση-Στοιχεία Θεωρίας και Πράξης,(σ.7-41).Αθήνα: Προπομπός
ΜΗΛΙΩΡΙΤΣΑΣ, & ΓΕΩΡΓΙΑΔΗ (2009). Επίδραση της τηλεδιάσκεψης στη μαθησιακή διαδικασία του Ε.Α.Π. Απόψεις φοιτητών και ΣΕΠ των ΘΕ ΕΚΠ 65 –ΕΚΕ 50. Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, 5, 111-126. http://dx.doi.org/10.12681/icodl.470
ΜΟΣΧΟΥΡΗ (MOSCHOURI), Β. Π., & ΑΠΟΣΤΟΛΑΚΗΣ (APOSTOLAKIS), Ε.. (2017). Η αναγκαιότητα ύπαρξης δια ζώσης Ομαδικών Συμβουλευτικών Συναντήσεων (ΟΣΣ) σε προγράμματα Ανοικτής και εξ αποστάσεως Εκπαίδευσης (ΑεξαΕ). Διεθνές Συνέδριο Για Την Ανοικτή & Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, 9(1A), 58. https://doi.org/10.12681/icodl.1048
Νικολάκη, Ε., & Κουτσούμπα, Μ. (2013). Η αυτό-ρυθμιζόμενη μάθηση στην εξΑΕ. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία,9 (1),σσ. 19-31.Doi: http://dx.doi.org/10.12681/jode.9807
Πέτρος, Σ., & Αναστάσιος, Ο. (n.d.). Η αναγκαιότητα ύπαρξης διά ζώσης ομαδικών συμβουλευτικών συναντήσεων στην εξ α-ποστάσεως εκπαίδευση. Retrieved from https://www.researchgate.net/profile/Petros_Salavasidis/publication/273697823_Salabasides_PK_Oikonomides_AA_2015_E_anankaioteta_yparxes_dia_zoses_omadikon_symbouleutikon_synanteseon_sten_ex_apostaseos_ekpaideuse_Neos_Paidagogos_5_sel141-151/links/55095dee
Τζουτζά, Σ. (2010). Open education: the journal for open & distance education & educational technology. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία (Vol. 6). Retrieved from https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/openjournal/article/view/9746/9880
Τσολάκου (2013). Η μάθηση των σπουδαστριών του μεταπτυχιακού προγράμματος Σπουδές στην Εκπαίδευση στο ΕΑΠ. Παροχές που τις διευκολύνουν, δυσκολίες που διαχειρίζονται. Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, 7, . http://dx.doi.org/10.12681/icodl.601
Haris, I. (2014). Using of teleconference as a medium to establish an “e-global-learning-system”: An experience of 1000guru-association on facilitates open and distance learning activities with schools in Ιndonesia. Turkish Online Journal of Distance Education, 15(1), 50–62. https://doi.org/10.17718/tojde.25210
Panagiotakopoulos, C., Tsiatsos, T., Lionarakis, A., & Tzanakos, N. (2013). Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία (Vol. 9). Retrieved from https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/openjournal/article/view/9806/9931
Ranjan Panigrahi, M. (2012). CAPACITY BUILDING OF TEACHERS THROUGH DISTANCE MODE USING TELECONFERENCEING AS AN INNOVATIVE TOOL. Turkish Online Journal of Distance Education. Retrieved from https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ983660.pdf
Singh, G. (2012). Video Teleconferencing as a Bridging Medium in Open and Distance Learning (ODL): Making it More Effective. Malaysian Journal of Distance Education (Vol. 14). Retrieved from http://mjde.usm.my/vol14_1_2012/mjde14_1_3.pdf
Teleconference in Support of Autonomous Learning Stefanos Armakolas et al. TELECONFERENCE IN SUPPORT OF AUTONOMOUS LEARNING. (2018). Retrieved from http://www.cetl.elemedu.upatras.gr/staff-en.php