Teachers4Europe: ο ρόλος του/της Ambassador ως καθοδηγητή / ηγέτη


Δημοσιευμένα: Ιαν 22, 2022
Λέξεις-κλειδιά:
Εξ αποστάσεως εκπαίδευση εκπαιδευτής ενηλίκων μέντορας ηγέτης επαγγελματική ανάπτυξη εκπαιδευτικών εκπαιδευτικό πρόγραμμα
Ειρήνη Τζοβλά
Βασιλική Ιωακειμίδου
Περίληψη

Στο άρθρο διερευνάται ο ρόλος του εκπαιδευτή ενηλίκων με χαρακτηριστικά συντονιστή μέντορα, διευκολυντή και εμψυχωτή στη διαδικασίας υποστήριξης μιας ομάδας εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, οι οποίοι υλοποίησαν κατά τη διετία 2019-21 το ευρωπαϊκό πρόγραμμα Erasmus+ KA3 «Teachers4Europe: setting a Agora for Democratic Culture» (T4E) σε πλαίσιο μεικτής εκπαίδευσης με την εκπαιδευτική διαδικασία να μεταφέρεται άλλοτε δια ζώσης και άλλοτε εξ αποστάσεως. Επιχειρείται μικρής κλίμακας ποιοτική έρευνα ως μελέτη περίπτωσης με συνεντεύξεις από μέλη της ομάδας των εκπαιδευτικών που συμμετείχαν στο πρόγραμμα, σχετικά με την εμπειρία τους από την εφαρμογή του ευρωπαϊκού προγράμματος και τον ρόλο της Ambassador / εκπαιδεύτριας ενηλίκων σε εξ αποστάσεως εκπαιδευτικό πλαίσιο. Τελικά, ο ηγέτης μέντορας διερευνά τις ανάγκες των εκπαιδευόμενων και ανταποκρίνεται σε αυτές μέσα από δημοκρατικές διαδικασίες, διαμορφώνει το κατάλληλο υποστηρικτικό πλαίσιο, συντονίζει και διαχειρίζεται το δυναμικό της ομάδας, προσφέρει ευκαιρίες αναστοχασμού και βελτίωσης, εμπνέει με το παράδειγμά του,  συμπαρασύρει στο όραμά του και δεσμεύεται με πάθος στον ρόλο του.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Βιογραφικό Συγγραφέα
Βασιλική Ιωακειμίδου, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο
Μέλος ΣΕΠ
Αναφορές
Akyol, Z., Garrison, D. R., & Ozden, M. Y. (2009). Online and Blended Communities of Inquiry: Exploring the Developmental and Perceptional Differences. International Review of Research in Open and Distance Learning, 10(6), 65-83. Retrieved on 3 September, 2021 from http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/765/1463
Beaudoin, M. (1990). The instructor’s changing role in distance education. The American Journal of Distance Education, 4(2) pp 21-48.
Boud, D. & Walker, D. (1998). Promoting reflection in professional courses: the challenge of context. Studies in Higher Education.
Brookfield, S. (1989). Teacher Roles and Teaching Styles. In Titmus, C. J. (ed.), Lifelong education for adults: an international handbook (p. 209). Oxford: Pergamon Press.
Giuseffi, F.G. (2018). Emerging Self-Directed-Learning Strategies in the Digital Age. IGI Global.
Cleveland-Innes, M., & Wilton, D. (2018). Guide to Blended Learning. British Columbia: Commonwealth of Learning. Retrieved on 25 August, 2021 from http://oasis.col.org/bitstream/handle/11599/3095/2018_Cleveland-Innes-Wilton_Guide-to-Blended-Learning.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
Goga, M. & Goga, N. (2007). The role of the tutor in e-learning. In A. Lionarakis (Ed.) 4th International Conference on Open and Distance Learning: Forms of Democracy in Education: Open Access and Distance Education, Αθήνα, 23-25 Νοεμβρίου (Vol Α, 120-127). Αθήνα: Προπομπός.
Courau S. (2000). Τα Βασικά Εργαλεία του Εκπαιδευτή Ενηλίκων. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Cranton, P. (1996). Types of Group Learning. In Learning in Groups: Exploring Fundamental Principles, New Uses, and Emerging Opportunities. New Directions for Adult and Continuing Education no. 71, edited by S. Imel (pp. 25-32). San Francisco: Jossey-Bass.
Garrison, D. R. (2009). Communities of inquiry in online learning: Social, teaching and cognitive presence. In C. Howard et al. (Eds.), Encyclopedia of distance and online learning, 2nd ed., pp. 352-355. Hershey, PA: IGI Global. Retrieved on 3 September, 2021 from https://www.researchgate.net/publication/284740159_Communities_of_Inquiry_in_Online_Learning
Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T., & Bind, A. (2020). The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning. Educause Review. Retrieved on 3 September, 2021 from https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning.
Ζαβλανός, Μ. (2003). Η ολική Ποιότητα στην Εκπαίδευση. Αθήνα: Εκδόσεις Σταμούλη.
Θωμά, Ρ., Τζοβλά, Ε., & Φαρασόπουλος, Ν. (2015). Εφαρμόζοντας το μοντέλο της ασύγχρονης και σύγχρονης μικτής μάθησης για τις ανάγκες της επιμόρφωσης των υποψήφιων Teachers 4 Europe. Στο Α. Λιοναράκης, Σ. Ιωακειμίδου, Γ., Μανούσου, Μ., Νιάρη, Τ., Χαρτοφύλακα, & Σ., Παπαδημητρίου (Επιμ.), Πρακτικά 8ου Συνεδρίου για την Ανοικτή & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης ‘Καινοτομία και Έρευνα’, Αθήνα, 7-8 Νοεμβρίου, 8(2Α), 44-53. Ανακτήθηκε στις 8 Σεπτεμβρίου, 2021 από https://eproceedings.epublishing.ekt.gr/index.php/openedu/article/view/27/19.
Ιωακειμίδου, Β., Αϊδινόπουλος, Β., & Λιοναράκης, Α. (2019). Διοίκηση Ολικής Ποιότητας στην Ανοικτή εξ Αποστάσεως Τριτοβάθμια Εκπαίδευση: τάσεις και προοπτικές. Στο Στο A., Lionarakis, E., Manousou, V., Ioakimidou, M., Niari, A., Angeli, K., Sfakiotaki, & V., Koutzeklidou (Επιμ.), Πρακτικά 10ου Συνεδρίου για την Ανοικτή & Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, Αθήνα, 22-24 Νοεμβρίου, 10(3Α) 211-225. Ανακτήθηκε 8 Απριλίου, 2021 από https://eproceedings.epublishing.ekt.gr/index.php/openedu/article/view/2456.
Ιωακειμίδου, Β., Βλαχοστέργιου, Κ., Σούρρας, Θ., Λιόπα, Ν., Κοκκινιά, Θ., Σούλα, Ε., & Τσαλαμπαμπούνη, Φ. (2021). Εξ αποστάσεως σχολική εκπαίδευση και ψηφιακή αφήγηση: η υλοποίηση εν μέσω πανδημίας ενός εκπαιδευτικού προγράμματος με θέμα τη συμπερίληψη. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση και εκπαιδευτική τεχνολογία, 17(1), 76-101. Ανακτήθηκε στις 13 Σεπτεμβρίου, 2021 από https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/openjournal/issue/archive.
Jaques, D. (2004). Μάθηση σε ομάδες. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Jarvis, P. (2004). Adult education & Lifelong Learning. London: Routledge Falmer.
Kasl, E., & Yorks, L. (2016). Do I really know you? Do you really know me? Empathy amid diversity in differing learning contexts. Adult Education Quarterly, 66(1), 3-20.
Κατσαρός, Ι. (2008). Οργάνωση και Διοίκηση της Εκπαίδευσης. Αθήνα: ΥΠΕΠΘ & Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. Ανακτήθηκε 20 Αυγούστου, 2021 από http://www.pi-schools.gr/programs/epim_stelexoi/epim_yliko/book3.pdf
Κόκκος, Α. (2003). Ο μετασχηματισμός των στάσεων και ο ρόλος του εμψυχωτή. Στο: Δ. Βεργίδης (επιμ.), Εκπαίδευση Ενηλίκων. Συμβολή στην Εξειδίκευση Στελεχών και Εκπαιδευτών (195-223). Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Κοσμόπουλος, Αλ. & Μουλαδούδης, Γρ. (2003). Ο Carl Rogers και η προσωποκεντρική του θεωρία για την ψυχοθεραπεία και την εκπαίδευση. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Κουλαουζίδης, Γ. (2006). Η εκπαίδευση ενηλίκων ως «αποστολή»: Επανεξετάζοντας τον ρόλο της εκπαίδευσης ενηλίκων στο πλαίσιο της παγκοσμιοποιημένης τοπικότητας. Παιδαγωγική Επιθεώρηση, τεύχος 41, 55- 68.
Λιοναράκης, Α. (2001). Ανοικτή και εξ αποστάσεως πολυμορφική εκπαίδευση: Προβληματισμοί για μία ποιοτική προσέγγιση σχεδιασμού διδακτικού υλικού. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.), Απόψεις και Προβληματισμοί για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση. Αθήνα: Προπομπός.
Μανούσου, Ε., Γκιόσος, Ι., Μαυροειδής, Η., & Κουτσούμπα, Μ. (2013). Αξιοποίηση διαδικασιών καθοδήγησης, κοινοτήτων διερεύνησης και κοινοτήτων αναζήτησης στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Μελέτη περίπτωσης μεταξύ των μελών ΣΕΠ του ΕΑΠ. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.), Πρακτικά 7ου Συνεδρίου για την Ανοικτή & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση ‘Μεθοδολογίες Μάθησης’. 8-10 Νοεμβρίου, Αθήνα, 1(Α), 86-92. Ανακτήθηκε στις 13 Σεπτεμβρίου, 2021 από https://eproceedings.epublishing.ekt.gr/index.php/openedu/article/view/530/507.
Noye, D.& Piveteau, J. (2002). Πρακτικός οδηγός του εκπαιδευτή. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Olcott, D. (2020). In search of Zorba: Are You Fit to Lead an Online Distance Education Organisation? Open Education: The Journal for Open and Distance Education and Educational Technology, 16(2), 6-19. Retrieved on 3 September, 2021 from https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/openjournal/article/view/9749/21104.
Oliver, R. (2005). Quality assurance and e-learning: blue skies and pragmatism. ALT-J, Research in Learning Technology Vol 13(3). Ανακτήθηκε 8 Απριλίου, 2021 από http://repository.alt.ac.uk/95/1/ALT_J_Vol13_No3_2005_Quality_assurance_and_e_learni.pdf
Πολέμη-Τοδούλη, Μ. (2005). Μεθοδολογία Εκπαίδευσης Ενηλίκων: Αξιοποίηση της Ομάδας στην Εκπαίδευση Ενηλίκων (Τόμος Γ΄). Πάτρα: Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο.
Πουλόπουλος, Χ & Τσιμπουκλή, Α. (2016). Δυναμική ομάδων και αλλαγή στους οργανισμούς. Αθήνα: Εκδ. Τόπος.
Rashid, T., & Aghar, H.M. (2016). Technology use, self-directed learning, student engagement and academic performance: Examining the interrelations. Computers in Human Behavior, 63, 604-612.
Rogers A. (1999). Η Εκπαίδευση Ενηλίκων. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Song, L., & Hill, J.R. (2007). A Conceptual Model for Understanding Self-Directing Learning in Online Environments. Journal of Interactive Online Learning, 6 (1), 27- 42.
Τζοβλά Ε. (2019). ΕΚΠΑΙΔΕΥΟΝΤΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ. Ο Ρόλος του Εκπαιδευτή Ενηλίκων και η Σημασία του Συμμετοχικού Κλίματος στα Προγράμματα Επιμόρφωσης των Εκπαιδευτικών. Αθήνα: SPIN.
Τζοβλά, Ε. & Κεδράκα, Κ. (2018). Η σημασία του συμμετοχικού κλίματος μάθησης στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Εκπαίδευση Ενηλίκων, 40, 41-48. ISSN: 1109-9941.
Tzovla E., & Kedraka, K. (2020). The Role of the Adults’ Educator in Teacher Training Programs. American Journal of Education and Learning, 5(2), 152-158. DOI: 10.20448/804.5.2.152.158 ISSN: 2518-6647.
Τσιμπουκλή, Α. (2012). Δυναμική Ομάδας και Επικοινωνία στην Εκπαίδευση Ενηλίκων. Ινστιτούτο Εργασίας ΓΣΕΕ. Ανακτήθηκε στις 3 Σεπτεμβρίου, 2021 από https://www.inegsee.gr/wp-content/uploads/2014/02/ekpaideutiko_yliko2.pdf
Φασούλης, Κ. (2016). Η επαγγελματική ανάπτυξη των ηγετικών στελεχών της εκπαίδευσης. Από τη θεωρητική γνώση στην εμπεριστατωμένη πρακτική άσκηση. Οι μέθοδοι του mentoring και του coaching. Στο Κ. Φασούλης, Γ. Ρουσσάκης, Α. Σαμαρά, Ε. Φυριππής & Γ. Πασιάς (Επιμ.) Ανιχνεύοντας το Εκπαιδευτικό Τοπίο: Τιμητικός τόμος για τον καθηγητή Δημήτρη Μ. Ματθαίου (σσ. 511-528). Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση.