Distance learning of Mathematics in a Primary School in Dodecanese in the context of compulsory e-learning


Δημοσιευμένα: Ιαν 22, 2022
Λέξεις-κλειδιά:
Compulsory distance learning COVID – 19 pandemic pedagogical dimension didactics of mathematics digital tools teachers
Αγγέλα Καλφοπούλου
Παναγιώτης Αντωνίου
Αδαμαντία Σπανακά
Περίληψη

During the Covid-19 pandemic the lockdown of education facilities was for a lot of countries one of the measures against the spread of the virus. In Greece, the conventional in-person learning gave its place to distance learning, a form of school distance education that combines synchronous and asynchronous methods of teaching. The purpose of this case study was to record the functionality and the experiences of teachers in a Dodecanese primary school in the compulsory  distance learning of mathematics. There was an investigation for the degree of pedagogical use of Distance Education’s methods and tools in the educational process in the context of compulsory distance learning.
The perspective of adopting the good practices of compulsory e-learning for the conventional class, was also considered. The survey brought together six teachers from the school, who conducted the corresponding semi-structured interviews, and three of them carried out two-hour surveillances in the maths course through distance learning. The results showed that the pedagogical dimension was sidelined in the implementation of compulsory distance learning, as teachers put emphasis on achieving the teaching objectives and covering the curriculum. The lack of teaching time, the multiple technical problems and the lack of interaction played a key role in this, as has also the lack of relevant training. Teachers were positive in maintaining and adopting good practices in their return to the physical class.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Αναφορές
Αναστασιάδης, Π. (2020). Η Σχολική Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση στην εποχή του Κορωνοϊού COVID-19: το παράδειγμα της Ελλάδας και η πρόκληση της μετάβασης στο «Ανοιχτό Σχολείο της Διερευνητικής Μάθησης, της Συνεργατικής Δημιουργικότητας και της Κοινωνικής Αλληλεγγύης». Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 16 (2), 20-48.
Al Lily, A., E., Ismail, A., F., Abunasser, F., M. & Alqahtani, R., H., A. (2020). Distance education as a response to pandemics: Coronavirus and Arab culture. Technology in Society. Vol. 63. doi: https://doi.org/10.1016/j.techsoc.2020.101317
Ballova Mikuškova, E., & Verešova, M. (2020). Distance education during Covid-19: The
perspective of Slovak teachers. Problems of Education in the 21st Century, Vol. 78 (No6), 884 – 906. doi ://doi.org/10.33225/pec/20.78.884
Bergdahl, N. & Nouri, J. (2020). Covid-19 and Crisis-Prompted Distance Education in Sweden. Tech Know Learn. Vol 25 (No3). doi: https://doi.org/10.1007/s10758-020-09470-6
Γενικό Μέρος: Εισαγωγή στη Σύγχρονη και την Ασύχρονη Εκπαίδευση. Επιμορφωτικό
Υλικό Ταχύρρυθμης Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών στην ΕξΑΕ, Τ4Ε. (2021, Αύγουστος, 30). Ανακτήθηκε από https://docplayer.gr/216531847-Geniko-meros-eisagogi-sti-syghroni-kai-tin-asyghroni-ekpaideysi.html
Creswell, J. W. (2016). Η έρευνα στην εκπαίδευση. Σχεδιασμός, διεξαγωγή και αξιολόγηση
ποσοτικής και ποιοτικής έρευνας. Αθήνα: Εκδοτικός Όμιλος Ίων
Di Petro, G., Biagi, F., Costa, P., Karpiński, Z. & Mazza, J., (2020), The likely impact of
COVID-19 on education: Reflections based on the existing literature and international datasets, Luxembourg: Publications Office of the European Union. doi: 10.2760/126686, JRC121071
Λεμονίδης, Χ. (2019). Οι αντιλήψεις για τη φύση των Μαθηματικών και οι επιρροές στη
διδασκαλία τους. Στο: Τ. Καλομοίρης, Μ. Κάλφα (Επιμ.), Πρακτικά 2ου Πανελλήνιου Συνεδρίου Επιστημολογίας, 13 – 15 Οκτωβρίου 2017 (135-144). Καβάλα: Εκδόσεις Λογία/ Logia
Λεμονίδης, Χ., (2020) ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ ΜΕ ΧΡΗΣΗ ΨΗΦΙΑΚΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ. Ανακτήθηκε την Παρασκευή, 25 Ιουνίου 2021 από https://eclass.uowm.gr/courses/ELED163/
Μανούσου, Ε., Χαρτοφύλακα, Τ., Ιωακειμίδου, Β., Παπαδημητρίου, Σ. & Καραγιάννη, Ε. (2020). Εκπαιδευτικός σχεδιασμός μαθημάτων στην εξ αποστάσεως σχολική εκπαίδευση. Στο Α. Λιοναράκης, Α. Κόκκος, Θ. Ορφανουδάκης, Α. Εμβαλωτής & Ν. Γραμμένος (Επιμ.), Μαζικό Ανοικτό Διαδικτυακό Μάθημα (MOOC): «Επιμόρφωση εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας & Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σε θέματα εκπαίδευσης από απόσταση». Πάτρα: Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο
Μανούσου, Ε., Χαρτοφύλακα, Τ., Ιωακειμίδου, Β., Παπαδημητρίου, Σ. & Καραγιάννη, Ε. (2020). Σχολική εξ αποστάσεως εκπαίδευση, βασικές αρχές και εφαρμογές. Στο Α. Λιοναράκης, Α. Κόκκος, Θ. Ορφανουδάκης, Α. Εμβαλωτής & Ν. Γραμμένος (Επιμ.), Μαζικό Ανοικτό Διαδικτυακό Μάθημα (MOOC): «Επιμόρφωση εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας & Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σε θέματα εκπαίδευσης από απόσταση». Πάτρα: Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο
Μάστορας, Ν. (2021). Η κ. Κεραμέως, η δωρεάν παραχώρηση που ήταν δωρεάν δοκιμή αλλά πληρώθηκε, τα μεταδεδομένα 1,5 εκατομμυρίου μαθητών και των οικογενειών τους και κάποιες νυχτερινές μεθοδεύσεις. Ανακτήθηκε 28/05/2021, από https://www.alfavita.gr/ekpaideysi/346314_cisco-gate-tria-syn-ena-anapantita-erotimata-gia-tin-kkerameos
Robson, C. (2010). Η έρευνα του πραγματικού κόσμου. Ένα μέσο για κοινωνικούς
επιστήμονες και επαγγελματίες ερευνητές. Αθήνα: Gutenberg
Tengler, K., Schrammel, N. & Brandhofer, G. (2020). LEARNING DESPITE CORONA
AT AUSTRIAN PRIMARY SCHOOLS. ICERI2020 Proceedings (pp. 7607-7615). doi: 10.21125/iceri.2020.1649
Tzifopoulos, M. (2020). In the shadow of Coronavirus: Distance education and digital
literacy skills in Greece. International Journal of Social Science and Technology. Vol. 5 (No2), 1 – 14.
UNESCO. (2021a). COVID-19 educational disruption and response. Ανακτήθηκε
UNESCO. (2021b). One year into COVID: Prioritizing education recovery to avoid a