Βασικοί άξονες αξιολόγησης των διδασκόντων στην εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και σημαντικότητά τους για την μάθηση και την ικανοποίηση των φοιτητών. Μελέτη περίπτωσης σε μεταπτυχιακούς φοιτητές του Ελληνικού Ανοικτού πανεπιστημίου


Δημοσιευμένα: Φεβ 10, 2020
Λέξεις-κλειδιά:
αξιολόγηση αξιολόγηση Κ.Σ βασικοί άξονες αξιολόγησης Κ.Σ ικανοποίηση φοιτητών μάθηση φοιτητών
ΘΕΟΓΝΩΣΙΑ ΘΕΟΧΑΡΗΣ ΚΟΥΝΑΤΙΔΟΥ
ΗΛΙΑΣ ΜΑΥΡΟΕΙΔΗΣ
ΑΝΤΩΝΗΣ ΛΙΟΝΑΡΑΚΗΣ
Περίληψη

Οι βασικοί άξονες αξιολόγησης των Καθηγητών – Συμβούλων στην εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση είναι οι σχέσεις τους με τους φοιτητές, η γνώση του αντικειμένου και η φιλοσοφία τους, η συναισθηματική υποστήριξη και ενίσχυση των φοιτητών, η παιδαγωγική υποστήριξη των φοιτητών, η προετοιμασία του μαθήματος και η αξιολόγηση των φοιτητών από τον Κ.Σ. (Αναστασιάδης & Καρβούνης, 2010). Η αξιολόγηση των Κ.Σ στην εξΑΕ αποτελεί παράγοντα της βελτίωσης της εκπαιδευτικής διαδικασίας και βασική πηγή άντλησης πληροφοριών είναι οι φοιτητές/τριες. Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι μια προκαταρκτική διερεύνηση του τρόπου που μπορεί να αξιοποιηθεί η αξιολόγηση των Κ.Σ. για την βελτίωση της ικανοποίησης των φοιτητών μέσω μιας μελέτης περίπτωσης στο ΕΑΠ. Επιλέχθηκε η ποιοτική προσέγγιση και καταγράφηκαν οι απόψεις έξι μεταπτυχιακών φοιτητών του προγράμματος «Επιστήμες της Αγωγής» στο ΕΑΠ. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της παρούσας προκαταρκτικής έρευνας οι βασικοί άξονες της αξιολόγησης των Κ.Σ. του ΕΑΠ συμβάλλουν τόσο στη διαμόρφωση της μάθησης των φοιτητών στο ΕΑΠ όσο και στη βελτίωση της ικανοποίησής τους.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Αναφορές
Allen, E. & Seaman, J. (2007). Online nation: Five years of growth in online learning. The Sloan Consortium. Babson Survey Research Group. Retrieved April 20 2015 from http://www. sloanc.org/publications/survey/pdf/online nation.pdf
Allen, E. & Seaman, J. (2009). Learning on demand: Online education in the United States 2009. The Sloan Consortium, Babson Survey Research Group. Retrieved November 2, 2015, from http://www.sloan-c.org/publications/survey/pdf/learningondemand.pdf
Europe Unit: Bologna Process (2011). Retrieved from http:www.europeunit.ac.uk/sites/europe_unit2/bologna_process/intex.cfm
Finaly-Neumann, E. (1994). Course work characteristics and students’ satisfaction with instructions. Journal of Instructional Psychology, 21(2), 14-19.
Galusha, J.M. (1997). Barriers to Learning in Distance Education. Interpersonal Computing and Technology Journal, 5(3), 6-14. Retrieved August 6, 2019 from https://www.learntechlib.org/p/85240/.
Harvey, L., (2002), ‘External quality evaluation: some international trends’, keynote at the Higher Education Conference, Oslo, 22 January 2002
Holmberg, B. (1995). Theory and Practice of Distance Education. London: Routledge.
Hursh, D. & Wall, A.F.. Repoliticizing Higher Education Assessment within Neoliberal Globalization. Policy Futures in Education, v9 n5 p560-572 2011
Khalil, H. & Ebner, M. (2014). MOOCs completion rates and possible methods to improve retention - a literature review. In J. Viteli & M.
Leikomaa (Eds.), Proceedings of EdMedia 2014--World Conference on Educational Media and Technology (pp. 1305-1313). Tampere, Finland: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE). Retrieved July 24, 2018 from https://www.learntechlib.org/primary/p/147656/.
Lin, Y.-M., Lin, G.-Y., & Laffey, J. M. (2008). Building a social and motivational framework for understanding satisfaction in online learning. Journal of Educational Computing Research, 38(1), 1–27.
Lorenzo, G., & Moore, J. (2002). The sloan consortium report to the nation: five pillars of quality online education.
Macdonald, R. (2006). The use of evaluation to improve practice in learning and teaching, Innovations in Education and Teaching International, 43(1), pp.3-13.
Mason, R., (1991). Moderating educational computer conferencing. DEOSNEWS Vol. 1 No. 19.
Medland, E. (2016) Assessment in higher education: drivers, barriers and directions for change in the UK, Assessment & Evaluation in Higher Education, 41:1, 81-96, DOI: 10.1080/02602938.2014.982072
Moore, M. (1999). Monitoring and Evaluation – Editorial. The American Journal of Distance Education, Vol. 13, No. 2, pp. 238-240
Paulsen, M.F. (1995). Moderating educational computer conferences. Στο Z.L. Berge & M.P. Collins (Eds.), Computer mediated communication and the online classroom. volume III: Distance learning (pp. 81-104). Cresskill, NJ: Hampton Press.
Rashid, M. (2010). Developing the strategy for quality assurance of open and distance learning in Pakistan: the higher education perspective. In 3rd International Conference on Assessing Quality in Higher Education, 6 – 8 December 2010 (pp. 338-353). Lahore–Pakistan. Ανακτήθηκε 7, Ιουνίου, 2019 από http://www.icaqhe2010.org/Papers%20published%20in%203rd%20ICAQHE%202010/22Prof%20M ajed%20Rashid.pdf
Rowntree, D. (1992). Exploring Open and Distance Learning. London: Pitman.
Sher, A. (2009). Assessing the relationship of student - instructor and student - student interaction to student learning and satisfaction in web-based online learning environment. Journal of Interactive Online Learning, 8(2), 102 – 120. Retrieved from http://www.ncolr.org/jiol/issues/pdf/8.2.1.pdf
Wang, Q. (2006). Quality assurance-best practices for assessing online programs. International Journal on E-Learning, 5(2), 265–274. Retrieved from https://www.learntechlib.org/p/5601/
Williams, W.M., & Ceci, S.J. (1997). How’ m i doing? Problems with student ratings of instructors and courses. Change, 29, 12-23.
Willis, B. (1993). Distance Education: A Practical Guide. Englewood Cliffs: Education Technology Publications.
Xenos, M., Pierrakeas, Ch. & Pintellas, P. (2002). A survey on student dropout rates and dropout causes concerning the students in the course of Informatics of the Hellenic Open University, Computers and Education, 39, pp. 361-377
Αναστασιάδης, Π., & Καρβούνης, Λ. (2010). Απόψεις των μεταπτυχιακών φοιτητών της Θεματικής Ενότητας ΕΚΠ 65 «Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση» για το ρόλο και την αποστολή του Καθηγητή Συμβούλου στο ΕΑΠ. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 6(1,2), 79-91. doi:http://dx.doi.org/10.12681/jode.9752
Αθανασούλα-Ρέππα, Α., Κουτούζης, Μ., & Χατζηευστρατίου, Ι. (1999). Διοίκηση Εκπαιδευτικών Μονάδων: Κοινωνική και Ευρωπαϊκή Διάσταση της Εκπαιδευτικής Διοίκησης, τόμος Γ. Πάτρα: Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο.
Αποστολίδη, Κ & Σπανακά, Α. (2013). Η διασφάλιση της ποιότητας στην ανοικτή και εξ αποστάσεως ανώτατη εκπαίδευση: Μία διεθνής καταγραφή. Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, 7 DOI: http://dx.doi.org/10.12681/icodl.651
Creswell, J. W. (2011). Η Έρευνα στην Εκπαίδευση: Σχεδιασμός, Διεξαγωγή και Αξιολόγηση (μτφ.: Ν. Κουβαράτου, επιμ.: Χ. Τζομπαρτζούδης). Αθήνα: Έλλην.
Ιωακειμίδου, Β. (2018). Η διασφάλιση της ποιότητας στη διδασκαλία και μάθηση: εφαρμογές στην πολυμορφική εξ αποστάσεως εκπαίδευση. https://apothesis.eap.gr/handle/repo/37404
Ιωακειμίδου, Β., & Λιοναράκης, Α. (2017). Η διασφάλιση και διαρκής βελτίωση της ποιότητας στην εξ αποστάσεως πανεπιστημιακή εκπαίδευση. Τάσεις και προσανατολισμοί. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 13(2), 124-139. doi:http://dx.doi.org/10.12681/jode.15541
Καρατζιά-Σταυλιώτη, Ε. & Βάθη, Π. (2016). Καλλιέργεια και αξιολόγηση της δημιουργικότητας στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση: αποτελεί προτεραιότητα των πανεπιστημίων μας; Στο Κ. Φασούλης, Γ. Ρουσσάκης, Α. Σαμαρά, Ε. Φυριππής & Γ. Πασιάς (Επιμ.) Ανιχνεύοντας το Εκπαιδευτικό Τοπίο: Τιμητικός τόμος για τον καθηγητή Δημήτρη Μ.
Ματθαίου (σσ. 424-438). Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση.
Κόκκος, Α. (1998). Η προετοιμασία των Ομαδικών Συμβουλευτικών Συναντήσεων. Στο Α. Κόκκος, Α. Λιοναράκης & Φ. Ματραλής (Επιμ.), Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση: Σχέσεις διδασκόντων – διδασκομένων (Τόμος Β΄, σσ. 125-154). Πάτρα: Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο.
Κόκκος, Α. (2001). Ο ρόλος του διδάσκοντος στην εκπαίδευση από απόσταση. Η περίπτωση του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου. Στο: Α. Λιοναράκης (Επιμ.), 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, 25 – 27 Μαΐου 2001, (σελ. 19 – 31). Πάτρα: Εκδόσεις: Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο.
Λιοναράκης, Α., & Σπανακά, Α. (2010). H Βελτιωτική Αξιολόγηση στην Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 6(1,2), 195-200. doi:http://dx.doi.org/10.12681/jode.9760
Λιοναράκης, Α., Αποστολίδου, Α., Μανούσου, Ε., Λιγούτσικου, Ε., Ιωακειμίδου, Β. & Χαρτοφύλακα, Α.Μ. (2017). Η αναγκαιότητα ανάπτυξης συστημάτων υποστήριξης στην ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση: Βασικά ζητήματα και καλές πρακτικές. Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, 9, 148-163. Ανακτήθηκε από: http://dx.doi.org/10.12681/icodl.1385
Μακράκης, Β. (1999). Αρχές σχεδιασμού και ανάπτυξη ενός συστήματος τηλεκατάρτισης των εκπαιδευτικών της Ελληνικής ως δεύτερης και ξένης γλώσσας στους Ομογενείς της διασποράς. Στα Πρακτικά Πανελληνίου - Πανομογενειακού συνεδρίου, Ελληνόγλωσση Εκπαίδευση στο Εξωτερικό, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Ρέθυμνο.
Παπαδημητρίου, Σ. & Λιοναράκης, Α. (2010). Ο ρόλος του καθηγητή – συμβούλου και η ανάπτυξη μηχανισμού υποστήριξής του στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Το Περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 6(1), 106–122. Ανακτήθηκε από http://dx.doi.org/10.12681/jode.9754
Race, P. (1999). Το εγχειρίδιο της Ανοικτής Εκπαίδευσης (μτφ.: Ε. Ζέη, επιμ.: Α. Κόκκος). Αθήνα: Μεταίχμιο.
Robson, E. (2007). Η Έρευνα του Πραγματικού Κόσμου (μτφ.: Β. Π. Νταλάκου & Κ. Βασιλικού, επιμ.: Δ. Γ. Τσαούσης). Αθήνα: Gutenberg.
Rogers, A. (1999). Η Εκπαίδευση Ενηλίκων (μτφ. Μ.Κ. Παπαδοπούλου & Μ. Τόμπρου, επιμ.: Α. Κόκκος). Αθήνα: Μεταίχμιο.
Τερζής, & Καλογιαννάκης (2017). Επικοινωνία Καθηγητή-Συμβούλου και φοιτητών στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο. Μελέτης περίπτωσης σε τρία Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών. Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, 9, 65-72. DOI: http://dx.doi.org/10.12681/icodl.1052
Τζάνη, Μ. (1986). Θέματα κοινωνιολογίας της Παιδείας (τέταρτη έκδοση). Αθήνα: Εκδόσεις Γρηγόρη.
Τζουτζά, Σ. (2010). Ομαδικές συμβουλευτικές συναντήσεις: αντιλήψεις μεταπτυχιακών φοιτητών και καθηγητών – συμβούλων του ΕΑΠ. Η περίπτωση της μεταπτυχιακής θεματικής ενότητας «Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση» του ΕΑΠ. Ανοικτή Εκπαίδευση: Το Περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 6, 46 – 65.