Η συμβολή των Ανοικτών Εκπαιδευτικών Πόρων στη Διά Βίου Μάθηση: Μελέτη περίπτωσης για τα Κέντρα Επιμόρφωσης και Διά Βίου Μάθησης των ελληνικών ΑΕΙ


Δημοσιευμένα: Φεβ 10, 2020
Λέξεις-κλειδιά:
Κέντρα Επιμόρφωσης και Διά Βίου Μάθησης Ανοικτοί Εκπαιδευτικοί Πόροι (ΑΕΠ) Διά Βίου Μάθηση Τριτοβάθμια Εκπαίδευση
Σταυρούλα Χριστάκη
Σταματίνα Κ. Κουτσιλέου
Χριστίνα Αναστασοπούλου
Νικόλαος Μήτρου
Περίληψη

Tα τελευταία χρόνια, η αξία της Διά Βίου Μάθησης αναγνωρίζεται καθολικά, σε εθνικό και διεθνές επίπεδο, ως στρατηγική προτεραιότητα και ως όχημα για την αναβάθμιση των δεξιοτήτων των πολιτών και την οικονομική πρόοδο της κοινωνίας. Οι Ανοικτοί Εκπαιδευτικοί Πόροι, εξυπηρετώντας το ιδεώδες της Ανοικτής Εκπαίδευσης, έχουν ήδη διεισδύσει στην επίσημη εκπαίδευση (και στην τριτοβάθμια), ενώ παράλληλα αποτελούν σημαντικό πυλώνα και βασικό συστατικό σε οποιοδήποτε πλαίσιο Διά Βίου Μάθησης. Στην παρούσα εργασία, επιχειρείται μια ανάλυση του περιβάλλοντος της Διά Βίου Μάθησης στη χώρα μας, μέσω σχετικής έρευνας για τα προγράμματα που προσφέρονται από τα Κέντρα Επιμόρφωσης και Διά Βίου Μάθησης των Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (ΑΕΙ). Η εν λόγω έρευνα αφορά ένα δείγμα έξι (6) Κέντρων Διά Βίου Μάθησης των ελληνικών ΑΕΙ, και εξετάζει γνωρίσματα εκπαιδευτών και εκπαιδευόμενων, όπως είναι η εργασιακή κατάσταση και το μορφωτικό υπόβαθρο, καθώς και στοιχεία των προσφερόμενων προγραμμάτων Διά Βίου Μάθησης, όπως, μεταξύ άλλων, τη χρονική διάρκεια, το είδος του χρησιμοποιούμενου εκπαιδευτικού υλικού, τη θεματολογία, το είδος εκπαίδευσης και τη χορήγηση πιστοποίησης. Απώτερος στόχος της μελέτης είναι να αποκαλύψει κοινά χαρακτηριστικά, πρακτικές και οφέλη που προκύπτουν από τη χρήση Ανοικτών Εκπαιδευτικών Πόρων στα προγράμματα Διά Βίου Μάθησης που παρέχονται από την ελληνική τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Βιογραφικά Συγγραφέων
Σταυρούλα Χριστάκη, Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο
Κοινωνιολόγος, Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών, Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο
Σταματίνα Κ. Κουτσιλέου, Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο
Φιλόλογος, MEd, Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών, Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο
Χριστίνα Αναστασοπούλου, Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο
Βιβλιοθηκονόμος, MSc, MA, Κεντρική Βιβλιοθήκη, Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο
Νικόλαος Μήτρου, Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο
Καθηγητής ΗΜΜΥ ΕΜΠ, Επ. Υπεύθυνος Δράσης «Κάλλιπος»
Αναφορές
EUA (2018). Trends 2018: Learning and Teaching in the European Higher Education Area. Brussels: EUA. Retrieved August, 2019 from https://eua.eu/downloads/publications/trends-2018-learning-and-teaching-in-the-european-higher-education-area.pdf
Falconer, I., Littlejohn, A., & McGill, L. (2013). Fluid learning: Vision for lifelong learning in 2030. Retrieved August, 2019 from https://blogs.ec.europa.eu/openeducation2030/files/2013/04/Falconer-et-al-OE2030-LLL.pdf
Hoosen, S., Moore, D., & Butcher, N. (2016). Open Educational Resources (OER) Guide for Students in Post-Secondary and Higher Education. Retrieved August, 2019 from http://oasis.col.org/bitstream/handle/11599/2093/2016_OER-Guide-for-Students-Post-Sec-HE.pdf?sequence=1
OECD (2018). Education for a Bright Future in Greece. Reviews of National Policies for Education. Paris: OECD Publishing. Retrieved August, 2019 from http://dx.doi.org/10.1787/9789264298750-en
OECD (2019). Getting Skills Right: Future-Ready Adult Learning Systems. Paris: OECD Publishing. Retrieved August, 2019 from https://doi.org/10.1787/9789264311756-en
UNESCO (2015). Incheon Declaration. Education 2030: Towards Inclusive and Equitable Quality Education and Lifelong Learning for All. Incheon: South Corea. Retrieved August, 2019 from http://unesdoc.unesco.org/images/0023/002338/233813m
UNESCO (2017). Ljubljana OER action plan. Paris: United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. Retrieved August, 2019 from https://en.unesco.org/sites/default/files/ljubljana_oer_action_plan_2017.pdf
UNESCO (2019). Sustainable Development Goal 4. Retrieved August, 2019 from https://sustainabledevelopment.un.org/sdg4
Κουής, Δ., κ. συν. (2016). «Κάλλιπος» - Το μεγαλύτερο ψηφιακό Αποθετήριο Ακαδημαϊκών Ηλεκτρονικών Συγγραμμάτων Ανοικτής Πρόσβασης. HealJournal, 2(1), 10-28. Ανακτήθηκε Αύγουστο, 2019, από http://healjournal.seab.gr/index.php/hli/article/view/84/49
Κουής, Δ., Χριστάκη Σ., Κουτσιλέου Σ. Κ., Βεράνης, Γ. (2019). Δράση/Αποθετήριο «Κάλλιπος» και η συμβολή των ανοικτών ακαδημαϊκών συγγραμμάτων στη Διά Βίου Μάθηση. Ημερίδα Ανοικτοί εκπαιδευτικοί πόροι και Διά Βίου Μάθηση: ευκαιρίες και προκλήσεις για την Ανώτατη Εκπαίδευση και τις δημόσιες βιβλιοθήκες. Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Ανακτήθηκε Αύγουστο, 2019, από https://oer2019.seab.gr/presentation/Kallipos_final_site20190315.pdf
Κουτσιλέου, Σ. K., & Μήτρου, Ν. M. (2017). Εμπόδια και διδακτικά/μαθησιακά οφέλη υιοθέτησης/χρήσης Ανοικτών Εκπαιδευτικών Πόρων: ποσοτική έρευνα σε διδάσκοντες στην Ανώτατη Εκπαίδευση-συμμετέχοντες στη Δράση «Κάλλιπος». Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, 9(4Α), 70-84. Ανακτήθηκε Αύγουστο, 2019, από https://eproceedings.epublishing.ekt.gr/index.php/openedu/article/view/1329
Μεράκος, Λ. (2019). Ανοικτά Μαθήματα στα ελληνικά ΑΕΙ: ανοικτή γνώση διαθέσιμη σε όλους. Ημερίδα Ανοικτοί εκπαιδευτικοί πόροι και Διά Βίου Μάθηση: ευκαιρίες και προκλήσεις για την Ανώτατη Εκπαίδευση και τις δημόσιες βιβλιοθήκες. Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Ανακτήθηκε Αύγουστο, 2019, από https://oer2019.seab.gr/presentation/Merakos_OpenGUnet_Βιβλιοθήκες.pdf
Μήτρου, Ν. (2019). Εισαγωγική ομιλία – Θεματική και στόχοι Ημερίδας. Ημερίδα Ανοικτοί εκπαιδευτικοί πόροι και Διά Βίου Μάθηση: ευκαιρίες και προκλήσεις για την Ανώτατη Εκπαίδευση και τις δημόσιες βιβλιοθήκες. Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Ανακτήθηκε Αύγουστο, 2019, από https://oer2019.seab.gr/presentation/20190315-Mitrou-introductory-en.pdf