Καλές Πρακτικές Ψηφιακού Γραμματισμού στα Οπτικοακουστικά Μέσα: Αποτελέσματα Έρευνας Δράσης στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου


Δημοσιευμένα: Φεβ 10, 2020
Λέξεις-κλειδιά:
Καλές πρακτικές ψηφιακός γραμματισμός οπτικοακουστικά Μέσα Διαδικτυακά περιβάλλοντα μάθησης εξ αποστάσεως εκπαίδευση έρευνα δράσης
Sofia Theodor Papadimitriou
Alivizos Sofos
Περίληψη

Στο πλαίσιο μεταδιδακτορικής έρευνας υλοποιήθηκε το σχολικό έτος 2018-19 με την εξ αποστάσεως μεθοδολογία το πρόγραμμα επιμόρφωσης «Ψηφιακός Γραμματισμός σε Οπτικοακουστικά Μέσα σε Διαδικτυακά Περιβάλλοντα Μάθησης» του Πανεπιστημίου Αιγαίου και της Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης, το οποίο είχε στόχο την υποστήριξη του ψηφιακού γραμματισμού στα Ο/Α Μέσα των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Κατά τη διάρκειά του, οι συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί ενημερώθηκαν για καλές πρακτικές γραμματισμού στα ψηφιακά οπτικοακουστικά Μέσα σε διεθνές και εθνικό επίπεδο, τις οποίες στη συνέχεια εφάρμοσαν δημιουργικά στις τάξεις τους με ανάλογη προσαρμογή ή επέκταση.

Στο άρθρο παρουσιάζονται αρχικά οι καλές πρακτικές γραμματισμού στα ψηφιακά οπτικοακουστικά Μέσα όπως ανέδειξε η βιβλιογραφική επισκόπηση. Παρουσιάζονται καλές πρακτικές που αποτελούν «μοχλό για αλλαγή» (lever for change), «μεταφέρονται εύκολα» με την έννοια της προσαρμογής ή επέκτασης και υποστηρίζουν μεθόδους και εργαλεία ώστε να εφαρμοστούν σε άλλα εκπαιδευτικά πλαίσια, «αόρατες» καθώς και «απομονωμένες» καλές πρακτικές. Στη συνέχεια παρουσιάζεται η συμβολή των καλών πρακτικών στον σχεδιασμό του εκπαιδευτικού υλικού του προγράμματος επιμόρφωσης και η αξιολόγησή τους μετά την υλοποίηση των δραστηριοτήτων στην τάξη στο πλαίσιο έρευνας δράσης. Καταγράφονται οι εμπειρίες, οι προβληματισμοί και οι προτάσεις των εκπαιδευτικών καθώς και οι απόψεις των μαθητών/τριών που συμμετείχαν σε αυτές τις εναλλακτικές μεθοδολογίες αξιοποιώντας Ο/Α Μέσα σε αυθεντικά περιβάλλοντα μάθησης.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Αναφορές
Andriopoulou, I., Papadimitriou, S., & Kourti, E. (2014). Media and Information Literacy Policies in Greece (2013), ANR TRANSLIT and COST Transforming Audiences/Transforming Societies, Paris. Retrieved on 29 November, 2015, from http://ppemi.ens-cachan.fr/data/media/colloque140528/rapports/GREECE_2014.pdf
Benavente, A. & Panchaud, C. (2009). Good practices for transforming education, in PROSPECTS, vol. 38, no. 2, pp. 161-170.
Buckingham, D. (2011). Media Literacy and Media Education in the Age of ‘Media 2.0’: A Critical View. Ανακτήθηκε στις 21 Αυγούστου, 2015 από: http://vimeo.com/32775695
Εκπαιδευτική Ραδιοτηλεόραση, (nd). Ανακτήθηκε στις 21 Αυγούστου, 2015 από http://www.edutv.gr
EC, (2007). Communication on Media Literacy in the Digital Environment . Retrieved on 9 May, 2015, from: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=uriserv:am0004.
EC, (2010). The Digital Agenda for Europe. Retrieved on 12 January, 2016, from: https://ec.europa.eu/digital-agenda/en/digital-agenda-europe-2020-strategy
ΕΚΟΜΕ, (2019). Οδηγός μελέτης. Ανακτήθηκε στις 5 Ιουλίου 2019 από https://www.ekome.media/wp-content/uploads/Short-Films.pdf
EUR-Lex, (nd). Communication on Media Literacy in the Digital Environment . Retrieved on 9 May, 2015, from: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=uriserv:am0004
ΙΕΠ, (2015). Διαδραστικό Ψηφιακό Διδακτικό Σενάριο «Δημιουργία βίντεο στο School-Lab». Ανακτήθηκε 21 Μαρτίου, 2018 από τη διεύθυνση http://aesop.iep.edu.gr/node/13278
Μάθηση 2.0, (2012). Ανακτήθηκε στις 10 Σεπτεμβρίου 2014 από http://mathisi20.gr/.
Medeanet, (nd). Charting Media and Learning in Europé, 2011, 2012, 2013. Retrieved on 29 November, 2015 http://www.medeanet.eu/reports/.
Παπαδημητρίου, Σ. (2014). Καλές Πρακτικές Αξιοποίησης του Βίντεο στη Μάθηση. Στα Πρακτικά του 1ου Πανελλήνιο Συνέδριο eTwinning «Αξιοποίηση των ΤΠΕ στα συνεργατικά σχολικά προγράμματα» Πάτρα (2014). Ανακτήθηκε στις 21 Αυγούστου, 2015 από http://conf2014.etwinning.gr/images/praktika/praktika.pdf
Παπαδημητρίου, Σ., (2017). Εκπαιδευτική Ραδιοτηλεόραση 2.0: Ψηφιακός Γραμματισμός στα Οπτικοακουστικά Μέσα σε Διαδικτυακά Περιβάλλοντα Μάθησης. Στο Λιοναράκης, A. (Επιμ.) 9ο Διεθνές Συνέδριο Ανοικτής και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης Τόμ. 9, Αρ. 5Α (2017): Ο σχεδιασμός της μάθησης. Ανακτήθηκε στις 2 Ιανουαρίου, 2018 από https://eproceedings.epublishing.ekt.gr/index.php/openedu/article/view/1050
Παπαδημητρίου, Σ., & Σοφός, Α. (2019). Πρόγραμμα εξ αποστάσεως επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης «Ψηφιακός Γραμματισμός στα Οπτικοακουστικά Μέσα σε Διαδικτυακά Περιβάλλοντα Μάθησης»: Αποτελέσματα και Προτάσεις από την Πιλοτική Εφαρμογή. Στο Λιοναράκης, A. (Επιμ.) Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, http://ejournals.epublishing.ekt.gr/ Υπό έκδοση.
Σοφός, Αλ. (2014). Ψηφιακός γραμματισμός ως κατηγορία του μιντιακού γραμματισμού και ικανότητας. Αναλυτική προσέγγιση θεωρητικών προσεγγίσεων για την ένταξη της εκπαίδευσης στα Μέσα στην εκπαίδευση. Στο Σοφός, Α, Βρατσάλης Κ. (Επιμ.). Παιδαγωγική Αξιοποίηση Νέων Μέσων στην εκπαιδευτική διαδικασία (σελ. 61-82). Αθήνα: ΙΩΝ.
P21, (nd). Partnership for 21st Century Learning. Ανακτήθηκε στις 25 Αυγούστου, 2017 από http://www.p21.org/
Unesco, (2011). Οδηγός Σπουδών των Εκπαιδευτικών - Παιδεία στα Μέσα και την Πληροφορία. Ανακτήθηκε 15 Νοεμβρίου, 2014 από: http://unesdoc.unesco.org/images/0019/001929/192971GRE.pdf