Καλές Πρακτικές Ψηφιακού Γραμματισμού στα Οπτικοακουστικά Μέσα: Αποτελέσματα Έρευνας Δράσης στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου

Περίληψη
Στο πλαίσιο μεταδιδακτορικής έρευνας υλοποιήθηκε το σχολικό έτος 2018-19 με την εξ αποστάσεως μεθοδολογία το πρόγραμμα επιμόρφωσης «Ψηφιακός Γραμματισμός σε Οπτικοακουστικά Μέσα σε Διαδικτυακά Περιβάλλοντα Μάθησης» του Πανεπιστημίου Αιγαίου και της Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης, το οποίο είχε στόχο την υποστήριξη του ψηφιακού γραμματισμού στα Ο/Α Μέσα των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Κατά τη διάρκειά του, οι συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί ενημερώθηκαν για καλές πρακτικές γραμματισμού στα ψηφιακά οπτικοακουστικά Μέσα σε διεθνές και εθνικό επίπεδο, τις οποίες στη συνέχεια εφάρμοσαν δημιουργικά στις τάξεις τους με ανάλογη προσαρμογή ή επέκταση.
Στο άρθρο παρουσιάζονται αρχικά οι καλές πρακτικές γραμματισμού στα ψηφιακά οπτικοακουστικά Μέσα όπως ανέδειξε η βιβλιογραφική επισκόπηση. Παρουσιάζονται καλές πρακτικές που αποτελούν «μοχλό για αλλαγή» (lever for change), «μεταφέρονται εύκολα» με την έννοια της προσαρμογής ή επέκτασης και υποστηρίζουν μεθόδους και εργαλεία ώστε να εφαρμοστούν σε άλλα εκπαιδευτικά πλαίσια, «αόρατες» καθώς και «απομονωμένες» καλές πρακτικές. Στη συνέχεια παρουσιάζεται η συμβολή των καλών πρακτικών στον σχεδιασμό του εκπαιδευτικού υλικού του προγράμματος επιμόρφωσης και η αξιολόγησή τους μετά την υλοποίηση των δραστηριοτήτων στην τάξη στο πλαίσιο έρευνας δράσης. Καταγράφονται οι εμπειρίες, οι προβληματισμοί και οι προτάσεις των εκπαιδευτικών καθώς και οι απόψεις των μαθητών/τριών που συμμετείχαν σε αυτές τις εναλλακτικές μεθοδολογίες αξιοποιώντας Ο/Α Μέσα σε αυθεντικά περιβάλλοντα μάθησης.
Λεπτομέρειες άρθρου
- Τεύχος
- Τόμ. 10 Αρ. 2Α (2019)
- Ενότητα
- Άρθρα