Σχεδιασμός και εφαρμογή εκπαιδευτικού λογισμικού για την καλλιέργεια της κριτικής ιστορικής σκέψης

Περίληψη
Το παρόν άρθρο πραγματεύεται έναν ευρύτερο προβληματισμό αναφορικά με τη διδασκαλία της κριτικής σκέψης στο ελληνικό σχολείο. Παράλληλα παρουσιάζει μία καλή πρακτική στη διδασκαλία της ιστορίας, η οποία αντιμετώπισε μία διπλή πρόκληση: Καταρχήν προτείνει τη διδασκαλία της ιστορίας μέσα από την εισαγωγή των μαθητών/τριών στην ιστορική μέθοδο και τη διερεύνηση των πηγών και παράλληλα κάνει χρήση των πολυμεσικών περιβαλλόντων μάθησης ώστε να κινητοποιήσει τους/τις μαθητές/τριες, να διεγείρει τη ιστορική φαντασία τους και να συμβάλει στην καλύτερη κατανόηση του ιστορικού πλαισίου.
Γι’ αυτόν τον σκοπό σχεδιάστηκε και αναπτύχθηκε το εκπαιδευτικό λογισμικό «Η Ελλάδα στον 20ό αι.» σύμφωνα με τη μεθοδολογία της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, η οποία λόγω της απόστασης εκπαιδευτή - εκπαιδευόμενου έχει αναπτύξει χρήσιμη τεχνογνωσία στον τομέα αυτό. Το υλικό εφαρμόστηκε σε πραγματικές συνθήκες διδασκαλίας σ’ ένα τμήμα της Στ΄τάξης και αξιολογήθηκε από τους/τις μαθητές/τριες και τους/τις εκπαιδευτικούς για τη λειτουργικότητα και την ευχρηστία του καθώς και για τη συμβολή του στην καλύτερη κατανόηση του μαθήματος της ιστορίας. Η εφαρμογή του υλικού στην τάξη έγινε σύμφωνα με το «Μοντέλο εναλλαγής του σταθμού», ένα μοντέλο μικτής μάθησης που συνδυάζει τη συμβατική διδασκαλία στην τάξη με τη διαδικτυακά υποστηριζόμενη μάθηση.
Διαπιστώθηκε σύμφωνα με τις απόψεις των εκπαιδευτικών και των μαθητών/τριών ότι το υλικό διαθέτει χαρακτηριστικά που συμβάλουν στην καλύτερη κατανόηση της ιστορίας και στην ανάπτυξη δεξιοτήτων κριτικής σκέψης μέσα από την ισότιμη αντιμετώπιση των πηγών και την κριτική επεξεργασία τους. Επίσης, ιδιαίτερα σημαντική θεωρείται η συμβολή του υλικού στην ελκυστική και ενδιαφέρουσα παρουσίαση των τεκμηρίων-πηγών με τη χρήση των πολυμέσων ώστε να υποστηριχθεί η ιστορική ενσυναίσθηση των μαθητών/τριών και η αυθεντικοποίηση της ενασχόλησης τους με την ιστορία.
Λεπτομέρειες άρθρου
- Τεύχος
- Τόμ. 10 Αρ. 2Α (2019)
- Ενότητα
- Άρθρα