Σχεδιασμός, Ανάπτυξη και Αξιολόγηση Εκπαιδευτικού Υλικού του Προγράμματος εξ Αποστάσεως Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών «Ψηφιακός Γραμματισμός στα Οπτικοακουστικά Μέσα σε Διαδικτυακά Περιβάλλοντα Μάθησης»


Δημοσιευμένα: Φεβ 10, 2020
Λέξεις-κλειδιά:
Εκπαιδευτικό υλικό Ψηφιακός γραμματισμός Οπτικοακουστικά Μέσα Διαδικτυακά Περιβάλλοντα Μάθησης εξ αποστάσεως εκπαίδευση έρευνα δράσης
Sofia Theodor Papadimitriou
Alivisos Sofos
Περίληψη

Τα Οπτικοακουστικά (Ο/Α) Μέσα εμπλέκουν τους μαθητές σε πλούσιες αλληλεπιδραστικές μαθησιακές εμπειρίες, μετατρέποντάς τους από παθητικούς δέκτες σε ενεργούς συμμετέχοντες. Οι ψηφιακές τεχνολογίες προσφέρουν δυνατότητες ανοικτής πρόσβασης, κριτικής προσέγγισης και παραγωγής Ο/Α Μέσων. Είναι σημαντικό, οι εκπαιδευτικοί να γνωρίζουν μεθόδους αξιοποίησης των Ο/Α αλλάζοντας τις διδακτικές πρακτικές τους και στοχεύοντας στην ενεργητική μάθηση. Το πρόγραμμα επιμόρφωσης «Ψηφιακός Γραμματισμός σε Οπτικοακουστικά Μέσα σε Διαδικτυακά Περιβάλλοντα Μάθησης» του Πανεπιστημίου Αιγαίου και της Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης υλοποιήθηκε το σχολικό έτος 2018-19 με την εξ αποστάσεως μεθοδολογία και είχε στόχο την υποστήριξη του ψηφιακού γραμματισμού στα Ο/Α Μέσα των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στο πλαίσιο μεταδιδακτορικής έρευνας. Στο άρθρο παρουσιάζονται ο σχεδιασμός, η ανάπτυξη και η αξιολόγηση του πολυμορφικού εκπαιδευτικού υλικού του προγράμματος επιμόρφωσης με βάση τις αρχές της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Το εκπαιδευτικό υλικό σχεδιάστηκε και αναπτύχθηκε κατά την πιλοτική εφαρμογή με βάση μελέτες περίπτωσης και βέλτιστες πρακτικές στο πεδίο και μετά την αξιολόγησή του, ανασχεδιάστηκε ακολουθώντας τις προτάσεις των επιμορφούμενων. Αναδεικνύονται επιπλέον, οι προβληματισμοί και οι προτάσεις των εκπαιδευτικών για τη σημασία του εκπαιδευτικού υλικού στη δημιουργία αυθεντικών περιβαλλόντων μάθησης με επίκεντρο τα Ο/Α Μέσα στο σύγχρονο σχολείο.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Αναφορές
Andriopoulou, I., Papadimitriou, S., & Kourti, E. (2014). Media and Information Literacy Policies in Greece (2013), ANR TRANSLIT and COST Transforming Audiences/Transforming Societies, Paris. Retrieved on 29 November, 2015, from http://ppemi.ens-cachan.fr/data/media/colloque140528/rapports/GREECE_2014.pdf
BECTA, (2004). Digital video technologies. Ανακτήθηκε στις 5 Μάιου, 2007 από http://foi.becta.org.uk
Εκπαιδευτική Ραδιοτηλεόραση, (nd). Ανακτήθηκε στις 21 Αυγούστου, 2015 από http://www.edutv.gr
EC, (2007). Communication on Media Literacy in the Digital Environment . Retrieved on 9 May, 2015, from: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=uriserv:am0004.
EC, (2010). The Digital Agenda for Europe. Retrieved on 12 January, 2016, from: https://ec.europa.eu/digital-agenda/en/digital-agenda-europe-2020-strategy
ΕΚΟΜΕ, (2019). Οδηγός μελέτης. Ανακτήθηκε στις 5 Ιουλίου 2019 από https://www.ekome.media/wp-content/uploads/Short-Films.pdf
EUR-Lex, (nd). Communication on Media Literacy in the Digital Environment . Retrieved on 9 May, 2015, from: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=uriserv:am0004
Hellastat, (2007). Οριζόντια Μελέτη Υποδομής για Επιγραμμικές Διαδραστικές Υπηρεσίες της Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης. Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Κοινωνία της Πληροφορίας».
Hobbs, R. (2010). A Plan of Action A whITe pAper. The Aspen Institute. Communications and Society Program. . Retrieved on 1 October, 2016, from: http://mediaeducationlab.com/digital-and-media-literacy-plan-action
ΙΕΠ, (2015). Διαδραστικό Ψηφιακό Διδακτικό Σενάριο «Δημιουργία βίντεο στο School-Lab». Ανακτήθηκε 21 Μαρτίου, 2018 από τη διεύθυνση http://aesop.iep.edu.gr/node/13278
Ιορδανίδου, Σ. & Παπαδημητρίου, Σ. (2017). «Εκπαίδευση στα Μέσα» και «Ψηφιακός Εγγραμματισμός»: Διερευνώντας τη Συγχώνευση του Πεδίου της Επικοινωνίας και των Μέσων ενημέρωσης με τις Επιστήμες της Αγωγής. Θεωρητικό Πλαίσιο και Ανάπτυξη Προγράμματος Σπουδών. Στο Α. Θ. Κοντάκος & Π. Ι. Σταμάτης (Επ. Επιμ.). Επικοινωνία και Εκπαίδευση, τ. 2, Θεωρίες και Μοντέλα επικοινωνίας στην Εκπαίδευση, 139-175. Αθήνα: Διάδραση.
Λιοναράκης, Α. (2001). Ανοικτή και εξ Αποστάσεως πολυμορφική εκπαίδευση. Προβληματισμοί για μια ποιοτική προσέγγιση σχεδιασμού εκπαιδευτικού υλικού. Στο Λιοναράκης, Α. (Επιμ.), Απόψεις και Προβληματισμοί για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση (σσ. 33-77). Αθήνα: Προπομπός.
Μάθηση 2.0, (2012). Ανακτήθηκε στις 10 Σεπτεμβρίου 2014 από http://mathisi20.gr/.
Medeanet, (nd). Charting Media and Learning in Europé, 2011, 2012, 2013. Retrieved on 29 November, 2015 http://www.medeanet.eu/reports/.
Παπαδημητρίου, Σ. (2014). Καλές Πρακτικές Αξιοποίησης του Βίντεο στη Μάθηση. Στα Πρακτικά του 1ου Πανελλήνιο Συνέδριο eTwinning «Αξιοποίηση των ΤΠΕ στα συνεργατικά σχολικά προγράμματα» Πάτρα (2014). Ανακτήθηκε στις 21 Αυγούστου, 2015 από http://conf2014.etwinning.gr/images/praktika/praktika.pdf
Παπαδημητρίου, Σ., (2017). Εκπαιδευτική Ραδιοτηλεόραση 2.0: Ψηφιακός Γραμματισμός στα Οπτικοακουστικά Μέσα σε Διαδικτυακά Περιβάλλοντα Μάθησης. Στο Λιοναράκης, A. (Επιμ.) 9ο Διεθνές Συνέδριο Ανοικτής και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης Τόμ. 9, Αρ. 5Α (2017): Ο σχεδιασμός της μάθησης. Ανακτήθηκε στις 2 Ιανουαρίου, 2018 από https://eproceedings.epublishing.ekt.gr/index.php/openedu/article/view/1050.
Παπαδημητρίου, Σ., & Σοφός, Α. (2019). Πρόγραμμα εξ αποστάσεως επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης «Ψηφιακός Γραμματισμός στα Οπτικοακουστικά Μέσα σε Διαδικτυακά Περιβάλλοντα Μάθησης»: Αποτελέσματα και Προτάσεις από την Πιλοτική Εφαρμογή. Στο Λιοναράκης, A. (Επιμ.) Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, http://ejournals.epublishing.ekt.gr/ Υπό έκδοση.
Σοφός, Α. (2015). Σχεδιάζοντας σενάρια διδασκαλίας για την πρακτική άσκηση των φοιτητών. Ολιστικό μοντέλο διερευνητικής και στοχαστικής πρακτικής για την ενίσχυση του ψηφιακού γραμματισμού στο πλαίσιο της μεντορείας. Αθήνα: Γρηγόρης.
Pea, R. & Hay, K. (2002). Report to the National Science Foundation on the CILT Workshop on Digital Video Inquiry in Learning and Education. Ανακτήθηκε στις 1 Φεβρουαρίου, 2004 από www.cilt.org/seedgrants/community/Pea Final Report 2002.pdf.
P21, (nd). Partnership for 21st Century Learning. Ανακτήθηκε στις 25 Αυγούστου, 2017 από http://www.p21.org/.
Unesco, (2011). Οδηγός Σπουδών των Εκπαιδευτικών - Παιδεία στα Μέσα και την Πληροφορία. Ανακτήθηκε 15 Νοεμβρίου, 2014 από: http://unesdoc.unesco.org/images/0019/001929/192971GRE.pdf