Προσαρμογή εκπαιδευτικού υλικού για ενήλικες πρόσφυγες: βασικά ζητήματα σχεδιασμού & ανάπτυξης υλικού


Δημοσιευμένα: Dec 21, 2017
Λέξεις-κλειδιά:
εκπαίδευση προσφύγων προσαρμογή εκπαιδευτικού υλικού εκπαίδευση σε κατάσταση ανάγκης
Άννα Αποστολίδου
Antonia-Maria Hartofylaka
Περίληψη

Το άρθρο παρουσιάζει και αναλύει τις προκλήσεις που αντιμετωπίστηκαν κατά τη διαδικασία σχεδιασμού του εκπαιδευτικού υλικού στο πλαίσιο πολιτισμικής προσαρμογής εξ αποστάσεως εκπαίδευσης για ενήλικες πρόσφυγες που διαμένουν στην Ελλάδα. Η παρουσίαση βασίζεται σε διεπιστημονική έρευνα που διεξάγεται στο πλαίσιο του έργου P.R.E.S.S (Παροχή Προγράμματος Εκπαίδευσης και Υποστήριξης για τους Πρόσφυγες) και συγκεκριμένα στην επακόλουθη εφαρμογή των δράσεων 21 και 22 του έργου, οι οποίες στοχεύον στην προσαρμογή προϋπάρχοντος εκπαιδευτικού υλικού ούτως ώστε να ανταποκρίνεται στις ανάγκες και τις κοινωνικές συνθήκες του πληθυσμού-στόχου. Ειδικότερα, η παρουσίαση εξετάζει ζητήματα εκπαιδευτικής και πολιτισμικής προσαρμογής του υλικού με κύρια εστίαση στα παρακάτω ερωτήματα:

α) πώς μπορεί να ανταποκριθεί καλύτερα το εκπαιδευτικό περιεχόμενο στις συνθήκες της κινητικότητας και της έκτακτης ανάγκης που αντιμετωπίζουν πολλοί εκπαιδευόμενοι,

β) πώς μπορεί το εκπαιδευτικό υλικό, μέσα από διαβαθμισμένες και ποικίλες δραστηριότητες, να ανταποκριθεί στις διαφορετικές ανάγκες που παρουσιάζουν τα μεγάλα ακροατήρια στην εξ αποστάσεως μάθηση (φύλο, ηλικία, εθνότητα κοκ), 

γ) ποιοι παράγοντες επηρέασαν την επιλογή του υπό επεξεργασία εκπαιδευτικού υλικού, δεδομένου ότι πρόκειται για μια «πρώτη» συνάντηση των εκπαιδευόμενων με το ευρωπαϊκό εκπαιδευτικό σύστημα και

δ) ποιο ρόλο κατείχε η πρόσβαση σε τεχνολογικές δυνατότητες των εκπαιδευόμενων στον σχεδιασμό της μορφής και του περιεχομένου του εκπαιδευτικού υλικού.

Τα αποτελέσματα της εφαρμογής της δράσης και της ανατροφοδότησης που θα προκύψει από διαστρωματομένο δείγμα ενηλίκων προσφύγων πρόκειται να πληροφορήσουν τον επανασχεδιασμό και τη θεωρητική προσέγγιση του εγχειρήματος.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Τμήμα Β
Βιογραφικό Συγγραφέα
Antonia-Maria Hartofylaka, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο
Καθηγήτρια-Σύμβουλος ΕΚΠ65
Αναφορές
Adeoye, B. & Wentling, R.M. (2007). The Relationship Between National Culture and the Usability of an E-Learning System. International Journal on E-Learning, 6(1), 119-146. Chesapeake, VA: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE). Retrieved from: https://www.editlib.org/p/6226/
Retrieval date: 05/07/2017.
Aras, B. & Yasun, S. (2016). The Educational Opportunities and Challenges of Syrian Refugee Students in Turkey: Temporary Education Centers and Beyond, p. 1-15. Istanbul Policy Center-Sabancı University-Stiftung Mercator Initiative. Retrieved from: http://research.sabanciuniv.edu/29697/1/syrianrefugees.pdf
Retrieval date: 15/09/2017.
Deane, S. (2016). Syria’s Lost Generation: Refugee Education Provision and Societal Security in an Ongoing Conflict Emergency. IDS Bulletin, 47(3). doi:http://dx.doi.org/10.19088/1968-2016.143
Denman-Maier, E. (2003). The Integration of Cultural Diversity into Knowledge Management and e-Learning Systems, Proceedings of I-KNOW ‘03, Graz, Austria, July 2–4, 2003.
Dryden-Peterson, S. (2015). Refugee Education in Countries of First Asylum: Breaking Open the Black Box of Pre-Resettlement Experiences. Theory and Research in Education, 14 (2), 131- 148. Retrieved from: https://www.academia.edu/21044109/Refugee_education_in_countries_of_first_asylum_Breaking_open_the_black_box_of_pre-resettlement_experiences
Retrieval date: 12/08/2017.
Edmundson, A. (2007). Globalized e-learning Cultural Challenges. Hershey, London, Melbourne, Singapore: Information Science Publishing.
Edmundson, A. (2009). Culturally accessible e-learning: An overdue global business imperative. Retrieved from: http://www.astd.org/LC/2009/0509_edmundson.htm
Retrieval date: May 15, 2015.
Edmundson, A. (2010). Cases on Globalized and Culturally Appropriate E-learning: Challenges and Solutions. Hershey, London, Melbourne, Singapore: Information
Edmunson, A. (2013). Cases on Cultural Implications and Considerations in Online Learning. Hershey, Pa.: Information Science Review.
Hos, R. (2016). Education in Emergencies: Case of a Community School School for Syrian Refugees. European Journal of Educational Research, 5 (2), 53-60. Retrieved from: http://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1099651.pdf
Retrieval date: 22/08/2017.
Young, P. A. (2008). The Culture Based Model: Constructing a Model of Culture. Journal of Educational Technology & Society, 11(2), 107–118. Retrieved from http://www.jstor.org/stable/jeductechsoci.11.2.107
Retrieval date: 01/09/2017.
Λεοντίδου, Λ., Πετροπούλου, Κ., Σκλιας, Π., Κουρλιούρος, Η., Αράπογλου, Β., Αφουξενίδης, Α., Τσάμπρα, Μ., Λουκάκη, Α., Γριτζάς, Γ. (2013). Γενική Γεωγραφία, Ανθρωπογεωγραφία & Υλικός Πολιτισμός της Ευρώπης. Β’ Έκδοση. Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο: Πάτρα.
Ράπτης, Κ. (1999α). Γενική Ιστορία της Ευρώπης. Τόμος Α. Γενική Ιστορία της Ευρώπης από τον 6ο έως τον 18ο αιώνα. Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο: Πάτρα.
Ράπτης, Κ. (1999β). Γενική Ιστορία της Ευρώπης. Τόμος β. Γενική Ιστορία της Ευρώπης κατά τον 19ο και τον 20ο αιώνα. Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο: Πάτρα.