Ανάπτυξη και διερεύνηση ενός πλαισίου σύγκλισης μεταξύ των ιστορικών πολιτιστικών πόρων και του φυσικού κόσμου στο «Μινωικό Μονοπάτι» μέσω της Εκπαίδευσης για τη Βιώσιμη/Αειφόρο Ανάπτυξη


Δημοσιευμένα: Δεκ 21, 2017
Λέξεις-κλειδιά:
Εκπαίδευση για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη αειφορική δικαιοσύνη βιώσιμος τουρισμός ΤΠΕ συνέντευξη αφήγηση ζωής Μινωικό Μονοπάτι
Μάριος Μπουργουτζιάνης
Βασίλης Μακράκης
Περίληψη
Η Βιώσιμη Ανάπτυξη (ΒΑ) και η Εκπαίδευση για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη (ΕΒΑ) βρίσκουν πεδίο εφαρμογής στο Βιώσιμο Τουρισμό (ΒΤ) ενώ παράλληλα, δίνεται έμφαση στην ηθική και την πράξη της ΕΒΑ, λόγω της σημαντικότητας της δικαιοσύνης στην αντιμετώπιση της κρίσης βιωσιμότητας, μέσω της εκπαίδευσης για την Αειφορική Δικαιοσύνη (AΔ). Βιώσιμες αναπτυξιακές εφαρμογές όπως ο ΒΤ κρίνονται απαραίτητες για την ανάδειξη, τη διατήρηση και την προώθηση της πολιτιστικής κληρονομιάς, όπου βασικό ρόλο θα έχει η εκπαίδευση και οι παιδαγωγικές της διαστάσεις με τη συμβολή των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) για τη δημιουργία ενός μαθησιακού περιβάλλοντος Δια Βίου Μάθησης (ΔΒΜ).  H συγκεκριμένη μελέτη έχει σκοπό να γεφυρώσει το χάσμα μεταξύ των ιστορικών πολιτιστικών πόρων και του σήμερα και την υιοθέτηση στρατηγικών για τη διατήρηση του πολιτιστικού τοπίου μέσω της ΕΒΑ και της ολιστικής προσέγγισης των κοινωνικο-οικολογικών συστημάτων, με εργαλείο τις ΤΠΕ, προτείνοντας επιπλέον, μορφές ΒΤ ως εργαλείο ανάπτυξης και προστασίας. Πεδίο εφαρμογής και μελέτης αποτελεί το Μινωικό Μονοπάτι (ΜΜ) που συνδέει την αρχαία Λύττο με το Οροπέδιο Λασιθίου. Η μελέτη εστιάζει στην αφήγηση ιστοριών ως ερευνητικό εργαλείο και συγκεκριμένα στη συνέντευξη αφήγηση ζωής (life-story interview), όπου με επαγωγική προσέγγιση αναδεικνύονται θεματικές και έννοιες που συνδέονται με τη ΒΑ.
Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Αναφορές
Atkinson, R. (2002). The life story interview. In J. F. Gubrium & J. A. Holstein (Eds.), Handbook of interview research (pp. 121–140). SAGE Publications, Inc.
Beeler, B. G. (2000). Opportunities and threats to local sustainable development : Introducing ecotourism to Venado Island, Costa Rica. Lund University.
Blanchard, L., & Higgins-Desbiolles, F. (2013). Peace through Tourism: Promoting Human Security through International Citizenship. New York, NY: Routledge.
Broomhall, S., Pitman, T., Majocha, E., & McEwan, J. (2010). Articulating lifelong learning in tourism: dialogue between humanities scholars and travel providers. Canberra: Australian Learning and Teaching Council. Ανακτήθηκε 7 Δεκεμβρίου, 2015, από https://www.academia.edu/2838581/A_classroom_like_no_other_Learning_and_teaching_in_Australian_educational_tourism
Butcher, J. (2008). Ecotourism as Life Politics. Journal of Sustainable Tourism, 16(3), 315. http://doi.org/10.2167/jost791.0
Ceballos- Lascuráin, H. (1996). Tourism, ecotourism and protected areas: The state of nature-based tourism around the world and guidelines for its development. Gland, Switzerland, and Cambridge, UK: IUCN. Ανακτήθηκε 26 Απριλίου, 2015, από https://portals.iucn.org/library/efiles/html/Tourism/cover.html
Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2005). Research methods in education (5th ed.). Taylor & Francis e-Library.
Evans, A.J. (1909). Scripta Minoa: The Written Documents of Minoan Crete: with Special Reference to the Archives of Knossos. Volume I: The Hieroglyphic and Primitive Linear Classes: with an account of the discovery of the pre-Phoenician scripts, their place in the Minoan story and their Mediterranean relatives: with plates, tables and figures in the text. Oxford: Clarendon Press.
Gupta, Ashok Das (2011), “Does Indigenous Knowledge have anything to deal with Sustainable Development?” Antrocom Online Journal of Anthropology, vol. 7. n. 1: 57-64
Ives, Christopher A. (2011), “The Effects of Segregated Development Ideologies on the Achievement of Sustainable Development: An Alaskan Case Study”, Brandeis University
Jamal, T. B. (2004). Virtue Ethics and Sustainable Tourism Pedagogy: Phronesis, Principles and Practice. Journal of Sustainable Tourism, 12(6), 530–545. http://doi.org/10.1080/09669580408667252
Jamal, T., Taillon, J., & Dredge, D. (2010). Sustainable Tourism Pedagogy and Student Community Collaboration : Developing Core Literacies and Reflective Practice. BEST EN Think Tank X Networking for Sustainable Tourism Sustainable, 158–173. Ανακτήθηκε 29 Δεκεμβρίου 2015, από http://www.besteducationnetwork.org/Papers_Presentations/2663
Jamal, T., Taillon, J., & Dredge, D. (2011). Sustainable tourism pedagogy and academic-community collaboration: A progressive service-learning approach. Tourism and Hospitality Research, 11(2), 133–147. http://doi.org/10.1057/thr.2011.3
Jiang, J. (2008). Evaluation of the Potential of Ecotourism to Contribute to Local Sustainable Development : A Case Study of Tengtou Village, China. Massey University, New Zealand.
Jupp, V., & Sage Publications. (2006). The Sage dictionary of social research methods. London: SAGE Publications.
Kothari, C.R. (2004). Research Methodology, Methods and Techniques (2nd ed.). New Age International
Makrakis, V. (2006). Preparing United Arab Emirates teachers for building a sustainable society. University of Crete: E-Media publications
Makrakis, V. (2010a). ICT-enabled reorienting teacher education to address sustainable development: A case study. In T. Jimogiannis (Ed.), Proceedings of the 7th Panhellenic Conference ICT in Edication (pp. 1–8). Korinthos: University of Peloponnese.
Makrakis, V. (2010b). Strategies to reinforce the role of ICT in teaching and learning for sustainability. in M. Witthaus, K. Candless & R. Lambert (Ed.), Tomorrow today (pp. 169–171). Leicester: Tudor Rose & UNESCO.
Makrakis, V. (2010c). The challenge of WikiQuESD as an environment for constructing knowledge in teaching and learning for sustainable development. Discourse and Communication for Sustainable Education, 1(1), 50–57.
Makrakis, V. (2011). ICT-enabled education for sustainable development: Merging theory with praxis. In M. Youseef & S. A. Anwar (Eds.), Proceedings of the 4th Annual Conference on e-Learning Excellence in the Middle East – in Search of New Paradigms for Re-engineering Education (pp. 223-232). Dubai: Hamdan Bin Mohammed e-University.
Makrakis, V. (2013). A web-based distance learning joint master programme on ICT in education for sustainable development (pp. 1-13). In Lionarakis A. (Ed.). 7th International Conference in Open & Distance Learning. Conference proceedings. Volume 1, Section A
Makrakis, V. (2017). Unlocking the potentiality and actuality of ICTs in developing sustainability-justice curricula and society. Knowledge Cultures, 5(2), 103–122. http://doi.org/10.22381/KC5220177
Makrakis, V. & Kostoulas-Makrakis, N. (2012). Course Curriculum Design and Development of the M.Sc. Programme in the Field of ICT in Education for Sustainable Development. Στο V. Makrakis & N. Kostoulas-Μakrakis (Eds.). New Technologies , Education for Sustainable Development and Critical Pedagogy. ICTeESD. University of Crete
Makrakis, V., & Kostoulas-Makrakis, N. (2014). An instructional-learning model applying problem-based learning enabled by ICTs. In A. Anastasiadis et al. (EDS.), Proceedings of the 9th Panhellenic Conference on ICTs in Education (pp. 921-933), 5-7 October, University of Crete
Makrakis, V., & Kostoulas-Makrakis, N. (2016). Bridging the qualitative–quantitative divide: Experiences from conducting a mixed methods evaluation in the RUCAS programme. Evaluation and Program Planning, 54, 144–151. http://doi.org/10.1016/j.evalprogplan.2015.07.008
Makrakis, V., & Kostoulas-Μakrakis, N. (2017). A Semi-structured Interview Toolkit.
Makrakis, V., Gkotzos, D. & Larios, N. (2012). Children’s Rights and Climate Change Education Enabled through a Web-based Learning Environment. In S.A. Anwar (Ed.), Proceedings of the 5th Conference on eLearning Excellence in the Middle East - Sustainable Innovation in Education. (pp. 674-687) Hamdan Bin Mohammed e-University, Dubai, UAE.
Malaika, M. J., & Raswol, L. (2014). Activating heritage tourism in Akre city by applying sustainable ecotourism approaches. European Scientific Journal, 2(February), 90–100.
Moscardo, G. (2015). The Importance of Education for Sustainability in Tourism. In G. Moscardo & P. Benckendorff (Eds.), Education for Sustainability in Tourism SE - 1 (pp. 1–21). Springer Berlin Heidelberg. http://doi.org/10.1007/978-3-662-47470-9_1
Nordic World Heritage Foundation. (1999). Sustainable Tourism and Cultural Heritage.
Reid, R. (2014). Place Based Tourism Curriculum : making connections to community. Collected Essays on Learning and Teaching, VII(2), 135–141.
Sigala, M. (2002). The Evolution of Internet Pedagogy: Benefits for Tourism and Hospitality Education. Journal of Hospitality Leisure Sport and Tourism, 1(2), 29–45. http://doi.org/10.3794/johlste.12.4
Stark, J. C. (2002). Ethics and ecotourism: Connections and conflicts. Philosophy & Geography, 5(1), 101–113. http://doi.org/10.1080/10903770120116868
Stevis, D. (2017). What does the Anthropocene mean for environmental justice? Ανακτήθηκε 2 Αυγούστου 2017, από http://futureearth.org/blog/2017-jul-21/what-does-anthropocene-mean-environmental-justice
Tan, E., & Law, R. (2015). mLearning as a softer visitor management approach for sustainable tourism. Journal of Sustainable Tourism, 24(1), 1–21. http://doi.org/10.1080/09669582.2015.1049610
Thomas, W. & Znaniecki, Fl. (1927). The Polish Peasant in Europe and America. New York : Alfred A. Knopf. Ανακτήθηκε 15 Νοεμβρίου, 2016, από https://archive.org/details/polishpeasantine01thom
UNESCO (2010). Teaching and learning for a sustainable future. A multimedia teacher education programme. Ανακτήθηκε 30 Φεβρουαρίου, 2017, από http://www.unesco.org/education/tlsf/index.html
United Nations (2002). Report of the World Summit on Sustainable Development. Ανακτήθηκε 6 Σεπτεμβρίου, 2015, από http://www.un.org/jsummit/html/documents/summit_docs/131302_wssd_report_reissued.pdf
United Nations Conference on Environment & Development
(1992). Agenda 21. Ανακτήθηκε 25 Απριλίου, 2015, από https://sustainabledevelopment.un.org/content/documents/Agenda21.pdf
United Nations Environment Programme and World Tourism Organisation (2002). World ecotourism summit – Final report. UNEP and WTO.ISBN: 92-844-0550-5
United Nations Environment Programme and World Tourism Organisation (2002) The Quebec declaration on ecotourism. UNEP and WTO
United Nations General Assembly Resolution 65/148. (2010). Global Code of Ethics for Tourism, A/65/436 (20 December 2010). Ανακτήθηκε 30 Μαρτίου, 2015, από http://www.un.org/en/ga/search/view_doc.asp?symbol=A/RES/65/148
United Nations General Assembly Resolution 65/173. (2010). Promotion of ecotourism for poverty eradication and environment protection, A/65/440(20 December 2010) Ανακτήθηκε 30 Μαρτίου, 2015, από http://www.un.org/en/ga/search/view_doc.asp?symbol=A/RES/65/173
United Nations General Assembly Resolution A/69/L.85 (2015). Transforming our world: the 2030 Agenda for Sustainable Development (12 August 2015). Ανακτήθηκε 19 Σεπτεμβρίου, 2015, από http://www.un.org/ga/search/view_doc.asp?symbol=A/69/L.85&Lang=E
Vidal, Y. C. (2012). Ethno-ecotourism: a sustainable development tool to construct governance with the Wayuu people in La Guajira, Colombia. University of Washington.
World Commission on Environment and Development (1987). Our common future. Oxford University Press.
World Travel & Tourism Council. (2015). WTTC Travel & Tourism Economic Impact 2015 Greece.
World Travel & Tourism Council. (2015). WTTC Travel & Tourism Economic Impact 2015 World.
Alheit, P. (1997). Η αφηγηματική συνέντευξη. Μια εισαγωγή. Στο Σ. Παπαϊωάννου, P. Alheit, & H. S. Olesen (Επιμ.), Κοινωνικός μετασχηματισμός, εκπαίδευση και τοπική κοινωνία. (pp. 1–12). Ρέθυμνο/Ανώγεια: Πανεπιστήμιο Κρήτης.
Κρασανάκης, Α.Γ. (1990). Ελληνική μυθολογία. Κρητικοί Μύθοι. Αθήνα
Μακράκης, B. (1998). Απομυθοποιώντας το μεθοδολογικό μονισμό. Στο Γ. Παπαγεωργίου (Εκδ.), Μέθοδοι στην Κοινωνιολογική ΄Ερευνα (σελ. 19- 38). Αθήνα: Τυπωθήτω-Γ. Δαρδανός
Μακράκης, Β. (2005). Ζητήματα αξιολόγησης της μαθησιακής αποτελεσματικότητας των τεχνολογιών της πληροφορίας και της επικοινωνίας, στο Σ. Ρετάλης, Οι
προηγμένες τεχνολογίες του διαδικτύου στην υπηρεσία της μάθησης, Καστανιώτης
Παπαναγοπούλου, Χ., & Γούτσος, Χ. (2011). «Γίνοµαι πρεσβευτής του τόπου µου»: Σενάριο τοπικής ιστορίας µε τη χρήση των ΤΠΕ. Στο Κ. Γλέζου & Ν. Τζιμόπουλος (Επιμ.), Πρακτικά Εργασιών 6ου Πανελλήνιου Συνεδρίου των Εκπαιδευτικών για τις ΤΠΕ «Αξιοποίηση των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας στη ∆ιδακτική Πράξη» (σελ. 1–5).
Πουρκός, Μ. Α., & Δαφέρμος, Μ. (2010). Ποιοτική έρευνα στις Κοινωνικές Επιστήμες και θεωρητική και ιστορική οριοθέτηση του πεδίου. Στο Στο Μ. Πουρκός & Μ. Δαφέρμος (Επιμ.), Ποιοτική Έρευνα στις Κοινωνικές Επιστήμες: Επιστημολογικά, Μεθοδολογικά και Ηθικά Ζητήματα (σελ. 21–55). Αθήνα: Τόπος.
Πουτέτση, Χρ. (2015, Ιούλιος 26). Μηχανή παραγωγής πλούτου η πολιτιστική κληρονομιά. Το Βήμα, σελ. 33.
Ταµουτσέλη, Κ. (2009). Εκπαίδευση για βιώσιμο τουρισμό. Εκπαιδευτικές δραστηριότητες. Τουρισμός και περιβάλλον. Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Αρχανών
Τσιώλης, Γ. (2014). Μέθοδοι και τεχνικές ανάλυσης στην ποιοτική κοινωνική έρευνα. Αθήνα: Κριτική
Χαλκιαδάκης, Ε.Γ. (2002). Τα δημόσια έργα της Κρητικής Πολιτείας 1898-1913 : Ηράκλειο. Δημοτική Πολιτιστική Επιχείρηση Χανίων
WWF Ελλάς. (χ.χ.). Οικοτουρισμός.