Συμπληρωματική εξ αποστάσεως σχολική εκπαίδευση και συνεργατική μάθηση μέσω περιβαλλόντων συνδιαμόρφωσης περιεχομένου


Δημοσιευμένα: Δεκ 21, 2017
Λέξεις-κλειδιά:
συνεργατική εξ αποστάσεως μάθηση λόγος συνεργατική γραφή wiki δείκτες παρουσίας
Ειρήνη Γούτα
Παναγιώτης Αντωνίου
Σπύρος Παπαδάκης
Περίληψη

Η συνεργατική τεχνολογικά υποστηριζόμενη μάθηση από απόσταση είναι ένα νέο σχετικά ερευνητικό πεδίο με διεθνές ερευνητικό ενδιαφέρον. H παρούσα εργασία παρουσιάζει το μεθοδολογικό πλαίσιο και τα αποτελέσματα της μελέτης η οποία υλοποιήθηκε στο πλαίσιο συμπληρωματικής εκπαίδευσης μέσω ενός ψηφιακού περιβάλλοντος συνδιαμόρφωσης περιεχομένου (Wiki). Το δείγμα αποτέλεσαν 35 μαθητές και μαθήτριες δύο τμημάτων της Α Γυμνασίου, που αποτέλεσαν τις ομάδες, Ελέγχου και Πειραματική. Η οργάνωση της Μαθητικής Κοινότητας Διερεύνησης από απόσταση ήταν αποτέλεσμα εκπαιδευτικού σχεδιασμού με σκοπό τη βελτίωση της γνωστικής επίδοσης των μαθητών στο «Λόγο» μέσω της συνεργατικής γραφής, στο πλαίσιο του μαθήματος της Γλωσσικής διδασκαλίας και Έκφρασης. Η διερεύνηση της συμμετοχής των μαθητών στις δραστηριότητες συνεργατικής γραφής έγινε α) συγκρίνοντας τη γνωστική τους επίδοση στο Λόγο (ως προς περιεχόμενο, δομή και έκφραση) με αυτή μαθητών της τυπικής τάξης, μέσω ρουμπρίκας αξιολόγησης β) αναλύοντας τα ποσοστά διερεύνησης και εμβάθυνσης της Γνώσης, μέσω Ανάλυσης Περιεχομένου των αναρτήσεων στο Wiki και γ) ελέγχοντας την Παρουσία των μελών της εξ αποστάσεως συνεργατικής κοινότητας, σύμφωνα με τους δείκτες του μοντέλου της Κοινότητας Διερεύνησης (CoI) (Γνωστική, Κοινωνική και Διδακτική Παρουσία). Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι, με τον κατάλληλο εκπαιδευτικό σχεδιασμό, μια συνεργατική  κοινότητα μάθησης από απόσταση μπορεί να βελτιώσει την επίδοση στο Λόγο,  να οδηγηθεί σε εμβάθυνση Γνώσης και να σημειώσει υψηλά ποσοστά  στους τρεις  δείκτες παρουσίας.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα