Μελέτη περίπτωσης των κλειστών ομάδων στο Facebook των μεταπτυχιακών φοιτητών του ΕΑΠ της ακαδημαϊκής χρονιάς 2014-2015.


Δημοσιευμένα: Δεκ 21, 2017
Λέξεις-κλειδιά:
ΕξΑΕ κλειστές ομάδες Facebook Κοινωνικά Δίκτυα Δημόσια Παιδαγωγική
ΜΑΡΙΑΝΘΗ ΜΥΣΤΑΚΙΔΟΥ
ΜΑΓΔΑΛΗΝΗ ΚΟΛΟΚΥΘΑ
Περίληψη

Η χρήση του Facebook από φοιτητές για επικοινωνία σχετική με μαθησιακά ζητήματα αυξάνεται συνεχώς, παρόλο που τα ακαδημαϊκά ιδρύματα, προσφέρουν, συνήθως, αντίστοιχα εργαλεία. Η παρούσα έρευνα, εστιάζει στη χρήση των Κλειστών Ομάδων (ΚΟ) του Facebook ως εργαλείων άτυπης μάθησης στην Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση (ΕξΑΕ) από τους μεταπτυχιακούς φοιτητές του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου (ΕΑΠ) των προγραμμάτων «Εκπαίδευση Ενηλίκων» (ΕΚΕ) και «Σπουδές στην Εκπαίδευση» (ΕΚΠ) της ακαδημαϊκής χρονιάς 2014-2015. Μεθοδολογικά, η έρευνα αποτελεί μία ποιοτική μελέτη περίπτωσης με χρήση ημι-δομημένων συνεντεύξεων σε δείγμα δώδεκα φοιτητών. Τα Ερευνητικά Ερωτήματα (ΕΕ) επικεντρώθηκαν στους λόγους δημιουργίας και τρόπους λειτουργίας των ΚΟ του Facebook. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι ο τρόπος λειτουργίας της πλατφόρμας study του ΕΑΠ, η ανάγκη για άμεση αλληλεπίδραση και το διαμορφωμένο habitus των φοιτητών από το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα σε σχέση, κυρίως, με τον ρόλο του Καθηγητή Συμβούλου (ΚΣ), αποτελούν σημαντικό παράγοντα για τη δημιουργία και χρήση των ΚΟ. Οι ΚΟ ενεργοποιούν τους φοιτητές στη μάθησή τους, ενώ μέσα σε αυτές αναπτύσσεται μία Δημόσια Παιδαγωγική (ΔΠ) τους κανόνες της οποίας οι φοιτητές σέβονται, αφού αποτελούν τη δική τους αυτοοργάνωση.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Βιογραφικό Συγγραφέα
ΜΑΓΔΑΛΗΝΗ ΚΟΛΟΚΥΘΑ, University of East London ΕΑΠ - Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο

Research Fellow

Cass School of Education and Communities

ΣΕΠ-ΕΑΠ -Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιτήμιο

Αναφορές
Bernstein, B. (1991). Παιδαγωγικοί κώδικες και κοινωνικός έλεγχος (εισαγωγή-μτφ.-σημειώσεις: Ι. Σολομών) (2η εκδ.). Αθήνα: Αλεξάνδρεια.
Βρεττάρος, Ι. (2009). Συνεργατική, εξ αποστάσεως μάθηση ενηλίκων μέσω των υπηρεσιών και των νέων εργαλείων του διαδικτύου (Web2.0): Blogs, Wikis, Youtube και του Facebook (Μεταπτυχιακή εργασία). Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, Πάτρα.
Δραγογιάννης, Κ., Λαλάς, Χρ. & Παπαδοπούλου, Π. (2013). Εντάσσοντας τα κοινωνικά δίκτυα στην εκπαιδευτική διαδικασία. Μελέτη περίπτωσης: Οι ομάδες του Facebook στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. 5th Conference on Informatics in Education – Η Πληροφορική στην εκπαίδευση, 11-13 Οκτωβρίου 2013, Αθήνα.
Ζησίμου, Ε. (2013). Μελέτη της αξιοποίησης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στην Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση (Μεταπτυχιακή εργασία). Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, Πάτρα.
Κακλαμάνης, Θ. (2005). Συνεργατική μάθηση και Τ.Π.Ε. στην Εκπαίδευση. Επιθεώρηση Εκπαιδευτικών Θεμάτων, 10, 130-144.
Λιοναράκης, Α. (2009). Η εκπόνηση Μεθοδολογικής Προσέγγισης (Διδακτική) των Προγραμμάτων δια βίου εκπαίδευσης από απόσταση. Αθήνα: Υπουργείο Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, Γενική Γραμματεία Δια Βίου Μάθησης, Ινστιτούτο Διαρκούς Εκπαίδευσης Ενηλίκων.
Μουζάκης, Χ. (2006). Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση στην εκπαίδευση ενηλίκων - Παραδείγματα και περιπτώσεις εφαρμογής. Αθήνα: Ινστιτούτο Διαρκούς Εκπαίδευσης Ενηλίκων (ΙΔΕΚΕ).
Νικολούτσου, Α. (2015). Η αξιοποίηση των κοινωνικών δικτύων για την ενίσχυση της μουσικής εκπαίδευσης : «Μια μελέτη περίπτωσης στο Facebook» (Μεταπτυχιακή εργασία). Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, Πάτρα.
Πετρίδης, Π. (2012). Μελέτη και χρήση υπηρεσιών κοινωνικής δικτύωσης στην ηλεκτρονική μάθηση (Μεταπτυχιακή εργασία). Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, Πάτρα.
Σαρρή, Σ. (2010). Η επικοινωνία και η συνεργασία των φοιτητών της Θ.Ε. «Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση (ΕΚΠ65)» κατά τη διάρκεια των σπουδών τους στο Ε.Α.Π (Μεταπτυχιακή εργασία). Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, Πάτρα.
Σολομών, Ι. (1991) Εισαγωγή στην προβληματική της πολιτισμικής αναπαραγωγής. Στο Ι. Σολομών (εισαγωγή-μτφ.-σημειώσεις) (2η εκδ.), Παιδαγωγικοί Κώδικες και Κοινωνικός Έλεγχος, (σσ.15-39), Αθήνα: Αλεξάνδρεια.
Σωτηριάδου, Α., & Παπαδάκης, Σ. (2013). Τα κοινωνικά δίκτυα ως εκπαιδευτικά εργαλεία: Εμπειρία από την εκμάθηση του Matlab μέσω Facebook. Θέματα Επιστημών και Τεχνολογίας στην Εκπαίδευση, 6(3), 161-179.
Allen, M. (2012). An education in Facebook. Digital Culture & Education, 4(3), 213-225.
Bernstein, B. (2000). Pedagogy, Symbolic Control and Identity: Theory, Research, Critique (Revised ed.). Oxford: Rowman & Littlefield.
Bonal, X. & Rambla, X. ( 2003). Captured by the Totally Pedagogised Society: teachers and teaching in the knowledge economy. Globalisation, Societies and Education, 1(2), 169-184.
Bourdieu, P. (1977). Outline of a Theory of Practice. Cambridge: Cambridge University Press.
Cain, J. & Policastri, A. (2011). Using Facebook as an Informal Learning Environment. American Journal of Farmaceutical Education, 75(10), Article 207.
Çoklar, A. N. (2012). Evaluations of Students on Facebook as an Educational Environment. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 3(2), 42-53.
Deng, L., & Tavares, N. J. (2013). From Moodle to Facebook: Exploring students’ motivation and experiences in online communities. Computers and Education, 68, 167-176. doi: 10.1016/j.compedu.2013.04.028
Divall, M. V., & Kirwin, J. L. (2012). Using Facebook to facilitate course-related discussion between students and faculty members. American Journal of Pharmaceutical Education, 76(2), Article 32. doi: 10.5688/ajpe76232
Donlan, L. (2012). Exploring the views of students on the use of Facebook in university teaching and learning. Journal of Further and Higher Education, 38(4), 572-588. doi: 10.1080/0309877X.2012.726973
Dron, J. (2006). Any color you like, as long as it’s Blackboard®. Paper presented at the World Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare and Higher Education, Honolulu, Hawaii, USA.
Freishtat, Richard L., and Jennifer A. Sandlin. 2010. “Shaping Youth Discourse About Technology: Technological Colonization, Manifest Destiny, and the Frontier Myth in Facebook’s Public Pedagogy.” Educational Studies: Journal of the American Educational Studies Association (5): 503-23.
Lam, L. (2012). An innovative research on the usage of Facebook in the higher education context of Hong Kong. Electronic Journal of e-Learning, 10(4), 378-386.
MacLure, M. (2003). Definitions of discourse: A sketchy overview. In Discourse in educational and social research (pp. 174-192). Buckingham: Open University.
Λυμπεράκη, Μ. (2015). Creating a Facebook group in order to motivate greek senior high school students to write using the process approach (Μεταπτυχιακή εργασία). Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, Πάτρα.
Madge, C., Meek, J., Wellens, J. & Hooley, T. (2009). Facebook, social integration and informal learning at university: ‘It is more for socialising and talking to friends about work than for actually doing work’, Learning, Media and Technology, 34(2), 141-155. doi: 10.1080/17439880902923606
Manca, S. & Ranieri, M. (2013). Is it a tool suitable for learning? A critical review of the literature on Facebook as a technology-enhanced learning environment. Journal of Computer Assisted Learning, 29(6), 487-504.
Meishar-Tal, H., Kurtz, G., & Pieterse, E. (2012). Facebook groups as LMS: A case study. International Review of Research in Open and Distance Learning, 13(4), 33-48. Retrieved November 20, 2015, from http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/1294
Preston, J. (2012). Disaster Education. Netherlands: Sense Publishers. doi: 10.1007/978-94-6091-873-5
Rambe, P. & Ng’ambi, D. (2011). Towards an information sharing pedagogy: A case of using Facebook in a large first year class. Informing Science: the International Journal of an Emerging Transdiscipline, 14, 62-89.
Rutherford, C. (2013). Facebook as a Source of Informal Teacher Professional Development. In Education, 16(1), 60-74. Retrieved December 10, 2015, from http://ineducation.ca/index.php/ineducation/article/view/76/512
Σαλωνίκη, Μ. (2010). LE POTENTIEL DES MÉDIAS SOCIAUX DANS LA FORMATION À DISTANCE : LE CAS DE L’UNIVERSITÉ OUVERTE HELLÉNIQUE (Μεταπτυχιακή εργασία). Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, Αθήνα.
Sclater, N. (2008). Web 2.0, Personal learning environments, and the future of learning management systems. ECAR, Volume 2008(13). Retrieved May 13, 2016, from https://net.educause.edu/ir/library/pdf/erb0813.pdf
Selwyn, N. (2007). Screw blackboard… do it on Facebook!: An investigation of students’ educational use of Facebook. Paper presented to the Poke 1.0 – Facebook social research symposium, November 15, at University of London. Retrieved June 9, 2016, from: http://www.scribd.com/doc/513958/Facebook-seminar-paper-Selwyn
Selwyn, N. (2009). Faceworking: Exploring students’ education - related use of Facebook. Learning, Media and Technology, 34(2), 157–174.
Van Rooyen, A. (2015). Distance Education Accounting Students’ Perceptions of Social Media Integration, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 176, 444-450. doi:10.1016/j.sbspro.2015.01.495
Χαρίτος, Ι. (2011). The Combination of Web 2 Technologies (Facebook and Blogs) to Enhance Motivation for the Teaching of Writing (Μεταπτυχιακή Εργασία). Πανεπιστήμιο Πατρών, Πάτρα.