Ανατροφοδότηση Γραπτών Εργασιών και Συγγραφική Αυτο-ρύθμιση στην ΕξΑΕ: Αντιλήψεις Πρωτοετών Μεταπτυχιακών Φοιτητών/τριών του Ε.Α.Π.


Δημοσιευμένα: Δεκ 21, 2017
Λέξεις-κλειδιά:
αντιλήψεις ανατροφοδότησης συγγραφική αυτο-ρύθμιση Γραπτές Εργασίες Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης (εξΑΕ) Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο (Ε.Α.Π.)
Ιωάννα Πράντζιου
Περίληψη

Ο σκοπός της παρούσας μελέτης προσανατολίσθηκε στη διερεύνηση των αντιλήψεων που διαμορφώνονται σε εκπαιδευόμενους/ες της Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης (εξΑΕ) λόγω της ανατροφοδότησης των Γραπτών τους Εργασιών αναφορικά με την έννοια της συγγραφικής αυτο-ρύθμισης. Συγκεκριμένα, εξετάσθηκαν: (α) οι αντιλήψεις που απορρέουν από συναισθηματικές αντιδράσεις που σχετίζονται με τη γραπτή ανατροφοδότηση που λαμβάνεται από εκπαιδευτές/τριες και (β) οι αντιλήψεις περί αποτελεσματικότητας της ανατροφοδότησης. Επιλέχτηκε για το σκοπό αυτό δείγμα μεταπτυχιακών πρωτοετών φοιτητών/τριών του τμήματος ‘Επιστήμες της Αγωγής’ του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου (Ε.Α.Π.), στους οποίους δόθηκε ερωτηματολόγιο κατά το ακαδημαϊκό έτος 2016-17. Διαπιστώθηκε ότι οι φοιτητές/τριες είτε αντιλαμβάνονται την ανατροφοδότηση ως θετική λόγω συναισθηματικής απόρροιας είτε την αντιλαμβάνονται ως υψηλού βαθμού αποτελεσματική αναπτύσσουν ή/και ενισχύουν τη συγγραφική αυτο-ρύθμιση. Επιπλέον, στην περίπτωση των θετικών αντιλήψεων ανατροφοδότησης (ως συναισθηματική απόρροια) ανεξάρτητα από το εάν οι φοιτητές/τριες αντιλαμβάνονται ότι η ανατροφοδότηση πληροί ή όχι τις βασικές αρχές της αποτελεσματικότητας, η συγγραφική αυτο-ρύθμιση ενισχύεται. Αντίθετα, στην περίπτωση των αρνητικών αντιλήψεων ανατροφοδότησης, η θεωρούμενη αποτελεσματική ανατροφοδότηση φαίνεται να μην συνεισφέρει ως προς τη συγγραφική αυτο-ρύθμιση. Συζητούνται τόσο η ερμηνεία των ευρημάτων όσο και προεκτάσεις για περαιτέρω έρευνα στο πεδίο της εξΑΕ.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Βιογραφικό Συγγραφέα
Ιωάννα Πράντζιου, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο

Εκπαιδευτικός ΠΕ70, Med, μεταπτυχιακή φοιτήτρια Ε.Α.Π. 

Αναφορές
Βεργίδης, ∆. & Παναγιωτακόπουλος, Χ. (2003). Διερεύνηση των λόγων διακοπής της φοίτησης στο μεταπτυχιακό πρόγραµµα “Σπουδές στην Εκπαίδευση” του Ε.Α.Π.. Στο Α. Λιοναράκης (Επιµ.), Πρακτικά 2ου Πανελληνίου Συνεδρίου για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, (σσ. 81-90). Αθήνα: Εκδόσεις Προποµπός.
Butler, D. L. & Winne, P. H. (1995). Feedback and self-regulated learning: a theoretical synthesis, Review of Educational Research, 65(3), 245–281.
Black, P. & Wiliam, D. (1998). Assessment and classroom learning. Assessment in Education, 5(1), 7–74.
Caffarella, R. S., & Barnett, B. G., (2000). Teaching Doctoral Students to Become Scholarly Writers: The Importance of Giving and Receiving Critiques. Studies in Higher Education, 25(1), 39–52.
Carless, D. (2006). Differing perceptions in the feedback process. Studies in Higher Education 31, 219–33.
Cassells, Α., & Green, P. (1993). Αντίληψη, (επιμ. Α. Κωσταρίδου-Ευκλείδη). Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Chokwe, J. M. (2015). Students’ and tutors’ perceptions of feedback on academic essays in an open and distance learning context. Open Praxis, 7(1), 39-56.
Goleman, D. (1998). Η Συναισθηματική Νοημοσύνη. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Ekholm, E., Zumbrunn, S., & Conklin, S. (2015). The relation of college student self-efficacy toward writing and writing self-regulation aptitude: writing feedback perceptions as a mediating variable. Teaching in Higher Education, 20(2), 197-207.
Evans, C. (2013). Making sense of assessment feedback in higher education. Review of educational research, 83(1), 70-120.
Furnborough, C., & Truman, M. (2009). Adult beginner distance language learner perceptions and use of assignment feedback. Distance Education, 30(3), 399-418.
Graham, S., & R. Harris, K. (2000). The role of self-regulation and transcription skills in writing and writing development. Educational psychologist, 35(1), 3-12.
Lea, S.J., Stephenson, D. & Troy, J. (2003) Higher education students’ attitudes to student centred learning: beyond ‘educational bulimia’. Studies in Higher Education, 28(3), 321–334.
Λιοναράκης, Α. (2005). Ανοικτή και εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση και διαδικασίες μάθησης. Στο Α. Λιοναράκης (επιμ.), Παιδαγωγικές και τεχνολογικές εφαρμογές (σελ.13-38), εκδόσεις ΕΑΠ.
MacDonald, R.B. (1991). Developmental Students' Processing of Teacher Feedback in Composition Instruction. Review of Research in Developmental Education, 8(5), 1-5.
Nicol, D. (2010). From monologue to dialogue: improving written feedback processes in mass higher education. Assessment & Evaluation in Higher Education, 35(5), 501-517.
Nicol, D. & MacFarlane-Dick, D. (2006). Formative assessment and self-regulated learning: a model and seven principles of good feedback. Studies in Higher Education. 31(2), 199-218.
Οδηγός Σπουδών Ε.Α.Π., (2016-17). Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο. Ανακτήθηκε στις 2/3/17 από: https://www.eap.gr/images/stories/pdf/odigos_2016_17.pdf
Olakulehin, F. K., & Ojo, O. D. (2008). Factors influencing the completion of dissertations by students of Post-Graduate Diploma in Education (PGDE) by distance learning in South-western Nigeria. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 4(1), 37-41.
Palinscar, A. S. (1998). Social constructivist perspectives on teaching and learning. Annual Review of Psychology, 49, 345–375.
Poulos, A., & Mahony, M. J. (2008). Effectiveness of feedback: The students’ perspective. Assessment & Evaluation in Higher Education, 33(2), 143-154.
Quan-Baffour, K. P., & Vambe, M. T. (2008). Critical issues in the supervision of post-graduate dissertations in distance education environments. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 4(1), 7-16.
Robson, C. (2010). Η Έρευνα του Πραγματικού Κόσμου: Ένα μέσον για κοινωνικούς επιστήμονες και επαγγελματίες ερευνητές (μτφ. Π. Νταλάκου & Κ. Βασιλικού). Αθήνα: Gutenberg. (έτος έκδοσης πρωτοτύπου 1993).
Ρούσσος Π. Λ., & Τσαούσης, Γ. (2002). Στατιστική εφαρμοσμένη στις κοινωνικές επιστήμες. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Sadler, D.R. 1989. Formative assessment and the design of instructional systems. Instructional Science 18, 119–44.
Sambell, K. (2011). Rethinking feedback in higher education: an assessment for learning perspective. The Higher Education Academy, Subject Centre for Education. Ανακτήθηκε στις 11/12/16 από http://dera.ioe.ac.uk/14776/12/8410_Redacted.pdf
Shrestha, P., & Coffin, C. (2012). Dynamic assessment, tutor mediation and academic writing development. Assessing writing, 17(1), 55-70.
Torrance, M., Thomas, G.V. & Robinson, E.J. (1992). The writing experiences of social science research students. Studies in Higher Education, 17, 155-167.
Van den Boom, G., Paas, F., & van Merriënboer, J. J. (2007). Effects of elicited reflections combined with tutor or peer feedback on self-regulated learning and learning outcomes. Learning and Instruction, 17(5), 532-548.
Wang, C., Shannon, D., & Ross, M. (2013). Students' Characteristics, Self-Regulated Learning, Technology, Self-Efficacy and Course Outcomes in Online Learning. Distance Education, 34(3), 302-323.
Wellington, J. (2010). More than a matter of cognition: An exploration of affective writing problems of post-graduate students and their possible solutions. Teaching in Higher Education, 15(2), 135-150.
Zimmerman, B. J., & Bandura, A. (1994). Impact of self-regulatory influences on writing course achievement. American Educational Research Journal, 31, 845–862.
Zimmerman, B. J., & Risemberg, R. (1997). Becoming a self-regulated writer: A social cognitive perspective. Contemporary educational psychology, 22(1), 73-101.