Ζητήματα χρήσης της γλώσσας στις Τεχνολογίες Πληροφορίας της Επικοινωνίας (ΤΠΕ) στην Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση: Εμπειρίες από τα κοινωνικά δίκτυα
Abstract
Στη σύγχρονη εποχή, οι Τεχνολογίες Πληροφορίας και Ενημέρωσης (ΤΠΕ) έχουν βρει εφαρμογές σε όλες τις δραστηριότητες, μεταξύ των οποίων και στην Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Πανεπιστημιακή Εκπαίδευση. Κάποιες από τις τεχνολογίες αυτές, όπως Web fora ή υπηρεσίες διαδικτυακής συνδιάλεξης σε πραγματικό χρόνο, λειτουργούν στη βάση της υποκατάστασης της προφορικής και δια ζώσης επικοινωνίας φοιτητών με τους καθηγητές και τους συμφοιτητές τους, μέσω ανάρτησης γραπτών μηνυμάτων. Η παρούσα εργασία αποτελεί μία περιπτωσιολογική μελέτη της κατάχρησης της γλώσσας στα κοινωνικά δίκτυα. Μέσα από παραδείγματα συνομιλίας μεταξύ των μελών μιας συγκεκριμένης διαδικτυακής ομάδας, ανιχνεύονται διαφοροποιήσεις της γλώσσας από τον τυπικό γραπτό λόγο, όπως Greeklish, εικονομηνύματα, κεφαλαιογράμματη γραφή, ατονισμός και πλημμελής ορθογραφία, γραμματική και σύνταξη. Ολοκληρώνοντας την έρευνα, στοιχειοθετούνται συμπεράσματα, τα οποία συνοψίζονται στη θέση ότι το περιβάλλον των ΤΠΕ ευνοεί την ανάπτυξη ενός ιδιότυπου γραπτού λόγου που σε μεγάλο βαθμό αντανακλά τον προφορικό λόγο. Αποτυπώνονται προβλήματα που μπορεί να ανακύψουν στη χρήση της γλώσσας στα κοινωνικά δίκτυα, που επίσης έχουν παρατηρηθεί και σε ΤΠΕ της Ανοικτής και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης, ενώ επισημαίνεται η ανάγκη να προταθούν μέθοδοι αποφυγής των παθολογιών αυτών. Συγκεκριμένα, προτείνεται η προσήλωση στον ακαδημαϊκό τρόπο γραφής, ακόμα και σε ΤΠΕ που προσομοιάζουν στον προφορικό λόγο, αποφεύγοντας πρακτικές που υπάρχουν ήδη στα κοινωνικά δίκτυα, δηλαδή της χρήσης Greeklish, κεφαλαιογράμματης γραφής, ατονισμού και εικονομηνυμάτων. Η χρήση εργαλείων αυτόματης διόρθωσης και συμπλήρωσης λέξεων, που επιτρέπουν την ορθογραφημένη, ταχεία και αποτελεσματική αποστολή μηνυμάτων, κρίνεται χρήσιμη με την προϋπόθεση ότι ο χρήστης είναι σε θέση να ορθογραφεί εκτός υπολογιστή και να συνεχίζει να εκφράζει ολοκληρωμένα τον ψυχικό του κόσμο. Στους χρήστες των ΤΠΕ της Ανοικτής και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης είναι όχι μόνο αναγκαίο αλλά και οφειλή, να διατηρηθεί η ορθή χρήση της γλώσσας, υποστηριζόμενη από ικανούς κανόνες λειτουργίας της στο διαδίκτυο. Οι καθηγητές οφείλουν να παροτρύνουν τους φοιτητές να χρησιμοποιούν τις ΤΠΕ για να ενισχυθεί η παραγωγικότητα τους, έχοντας την ορθή έκφραση της ελληνικής γλώσσας ως πολύτιμο εργαλείο.
Article Details
- Issue
- Vol. 10 No. 1B (2019)
- Section
- Editorial