Ζητήματα χρήσης της γλώσσας στις Τεχνολογίες Πληροφορίας της Επικοινωνίας (ΤΠΕ) στην Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση: Εμπειρίες από τα κοινωνικά δίκτυα


Αντωνία Κυριακουλάκου
Abstract

Στη σύγχρονη εποχή, οι Τεχνολογίες Πληροφορίας και Ενημέρωσης (ΤΠΕ) έχουν βρει εφαρμογές σε όλες τις δραστηριότητες, μεταξύ των οποίων και στην Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Πανεπιστημιακή Εκπαίδευση. Κάποιες από τις τεχνολογίες αυτές, όπως Web fora ή υπηρεσίες διαδικτυακής συνδιάλεξης σε πραγματικό χρόνο, λειτουργούν στη βάση της υποκατάστασης της προφορικής και δια ζώσης επικοινωνίας φοιτητών με τους καθηγητές και τους συμφοιτητές τους, μέσω ανάρτησης γραπτών μηνυμάτων. Η παρούσα εργασία αποτελεί μία περιπτωσιολογική μελέτη της κατάχρησης της γλώσσας στα κοινωνικά δίκτυα. Μέσα από παραδείγματα συνομιλίας μεταξύ των μελών μιας συγκεκριμένης διαδικτυακής ομάδας, ανιχνεύονται διαφοροποιήσεις της γλώσσας από τον τυπικό γραπτό λόγο, όπως Greeklish, εικονομηνύματα, κεφαλαιογράμματη γραφή, ατονισμός και πλημμελής ορθογραφία, γραμματική και σύνταξη. Ολοκληρώνοντας την έρευνα, στοιχειοθετούνται συμπεράσματα, τα οποία συνοψίζονται στη θέση ότι το περιβάλλον των ΤΠΕ ευνοεί την ανάπτυξη ενός ιδιότυπου γραπτού λόγου που σε μεγάλο βαθμό αντανακλά τον προφορικό λόγο. Αποτυπώνονται προβλήματα που μπορεί να ανακύψουν στη χρήση της γλώσσας στα κοινωνικά δίκτυα, που επίσης έχουν παρατηρηθεί και σε ΤΠΕ της Ανοικτής και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης, ενώ επισημαίνεται η ανάγκη να προταθούν μέθοδοι αποφυγής των παθολογιών αυτών. Συγκεκριμένα, προτείνεται η προσήλωση στον ακαδημαϊκό τρόπο γραφής, ακόμα και σε ΤΠΕ που προσομοιάζουν στον προφορικό λόγο, αποφεύγοντας πρακτικές που υπάρχουν ήδη στα κοινωνικά δίκτυα, δηλαδή της χρήσης Greeklish, κεφαλαιογράμματης γραφής, ατονισμού και εικονομηνυμάτων. Η χρήση εργαλείων αυτόματης διόρθωσης και συμπλήρωσης λέξεων, που επιτρέπουν την ορθογραφημένη, ταχεία και αποτελεσματική αποστολή μηνυμάτων, κρίνεται χρήσιμη με την προϋπόθεση ότι ο χρήστης είναι σε θέση να ορθογραφεί εκτός υπολογιστή και να συνεχίζει να εκφράζει ολοκληρωμένα τον ψυχικό του κόσμο. Στους χρήστες των ΤΠΕ της Ανοικτής και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης είναι όχι μόνο αναγκαίο αλλά και οφειλή, να διατηρηθεί η ορθή χρήση της γλώσσας, υποστηριζόμενη από ικανούς κανόνες λειτουργίας της στο διαδίκτυο. Οι καθηγητές οφείλουν να παροτρύνουν τους φοιτητές να χρησιμοποιούν τις ΤΠΕ για να ενισχυθεί η παραγωγικότητα τους, έχοντας την ορθή έκφραση της ελληνικής γλώσσας ως πολύτιμο εργαλείο.

Article Details
  • Section
  • Editorial
Author Biography
Αντωνία Κυριακουλάκου, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο
Τελειόφοιτος Προγράμματος Σπουδών Ισπανικής Γλώσσας και Πολιτισμού
References
Androutsopoulos, J. (2011). Language change and digital media: A review of conceptions and evidence. In N. Coupland & T. Kristiansen (Eds.), Language Standardisation in Europe. Oslo: Novus.
Averianova, I. (2012). The language of electronic communication and its implications for TEFL. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 34, 14-19. doi:10.1016/j.sbspro.2012.02.004
Baron, N., S. (2008). Always on: Language in an online and mobile world. N.Y.: Oxford University Press.
Belal, A. (2014). Influence of digital social media in writing and speaking of tertiary level student. (ΜΑ), BRAC University, Dhaka. Retrieved from https://pdfs.semanticscholar.org/a5da/007d8fd8b787bb8345dfb0b2226e0a7d8338.pdf
Bloom, L. (1978). Readings in language development. New York: John Wiley & Sons.
Carroll, J. B. (1956). Language, Thought, and Reality: Selected Writings of Benjamin Lee Whorf. Cambridge: Technology Press of Massachusetts Institute of Technology.
Clausen, H. (1997). Internet Information Literacy: Some Basic Considerations. Libri, 47(1), 25–34. doi:10.1515/libr.1997.47.1.25
de Romilly, J., & Trédé-Boulmer, M. (2008). Petites leçons sur le grec ancien (Première ed.). Paris: Librairie Générale Française.
de Saussure, F. (1916). Cours de linguistique générale (C. Bally & A. Sechehaye Eds.). Paris: Payot.
Doub, W., & Beh, J. (2012). Typing over autocomplete: cognitive load in website use by older adults. Paper presented at the Proceedings of the 24th Australian Computer-Human Interaction Conference, Melbourne, Australia.
Flusser, V. (2011). Does Writing Have a Future? Minneapolis: University of Minnesota Press.
Goffman, E. (1959). The Presentation of Self in Everyday Life. New York: Anchor Books.
Haarmann, H. (2004). Geschichte der Schrift (2nd ed.). München: C. H. Beck.
Hambridge, S. (1995). RFC 1855: Netiquette Guidelines. Retrieved from http://tools.ietf.org/html/rfc1855
Huang, A. H., Yen, D. C., & Zhang, X. (2008). Exploring the potential effects of emoticons. Inf Manage, 45(7), 466-473. doi:10.1016/j.im.2008.07.001
Institute for Language and Speech Processing. (2004). All Greek to me!™. Retrieved from http://speech.ilsp.gr/greeklish/
Jeffery, L. H. (1961). The local scripts of archaic Greece. Oxford: Clarendon.
Karakos, A., Papaioannou, J., & Georgiadou, A. (2012). Learning the Greek Language via Greeklish. IxD&A Journal, N.15, 31-39.
Lee, D. (1993). CM109 Developing Effective Communications. MU Extension. Retrieved from http://extension.missouri.edu/p/CM109
Rivero, V. (2006). Teaching your students: Building connections--through online learning and a rigorous curriculum--is a must for today's student. Am Sch Bd J, 193(9), 56-58.
Robb, A. (2014). How Using Emoji Makes Us Less Emotional. New Republic. Retrieved from https://newrepublic.com/article/118562/emoticons-effect-way-we-communicate-linguists-study-effects
Ross, W. D. (Ed.) (1959). Aristotelis Ars Rhetorica. Oxford: Oxford University Press.
Schnoebelen, T. (2012). Do you smile with your nose? Stylistic variation in Twitter emoticons. University of Pennsylvania Working Papers in Linguistics, 18(2), 14.
Shohamy, E. (2007). Language Policy: Hidden Agendas and New Approaches. Abingdon: Routledge.
Sorrentino, J. (2010). Is Spell Check Creating a Generation of Dummies? Retrieved from http://www.education.com/magazine/article/spell_check/
Stuart-Smith, J., Pryce, G., Timmins, C., & Gunter, B. J. F. (2013). Television can also be a factor in language change: Evidence from an urban dialect. Language, 89(3), 501-536.
Tanenbaum, A. S. (1996). Computer Networks (3rd ed.). London: Prentice Hall International.
Yasuhara, Y. (1991). The Myth of Free Trade: The Origins of COCOM 1945–1950. Jpn J Am Stud, 4, 127–148.
Zar, J. H. (1994). Candidate for a Pullet Surprise. J Irreproducible Results, 13.
Ελληνική Στατιστική Αρχή. (2018). Έρευνα Χρήσης Τεχνολογιών Πληροφόρησης και Επικοινωνίας από νοικοκυριά και άτομα: Έτος 2018. Retrieved from http://www.statistics.gr/documents/20181/d9b4517a-bbad-4c62-a4d9-f8d84a30a9e7.
ΕΛΟΤ. (2001). Ελληνικό Πρότυπο ΕΛΟΤ 743: Πληροφορίες και τεκµηρίωση - Μετατροπή των Eλληνικών χαρακτήρων µε χαρακτήρες Λατινικούς. Αθήνα: Ελληνικός Οργανισμός Τυποποίησης.
Τσαούσης, Δ. Γ. (1984). Χρηστικό Λεξικό Κοινωνιολογίας. Αθήνα: Gutenberg.
Χατζησαββίδης, Σ. (1986). Ιδεολογικὲς αναζητήσεις στο χώρο των τονικών συστημάτων. Αντί(322), 47-48.