Collaborative learning as a tool for supporting distance learning students


Published: Dec 21, 2017
Keywords:
learning communities collaborative learning distance learning
Αντώνης Λιοναράκης
Βασίλειος Βερύκιος
Μαρία Νιάρη
Κυριακή Σφακιωτάκη
Αθανασία Αγγέλη
Γεωργία Τζήλου
Σπυρίδων Σιάκας
Ηλίας Σταυρόπουλος
Abstract

In this paper, an attempt has been made to present the role of learning communities formation, the emotional support and the performance of the students in the field of distance learning. Through the literature review and semi-structured interviews of students of the Hellenic Open University, important elements emerged about the necessity of learning communities whose effectiveness is based on interaction, communication, continuous renewal of systems, while at postgraduate level students and researchers contribute to development of research skills. Also, the important role of the participation of teachers in the learning communities was revealed, while at the same time there were presented some tools of collaborative learning as well as methods of synchronous and asynchronous communication. Additionally, there have been concerns about online learning communities as it has appeared that although it is an innovative tool for learning and an important aid in supporting students in their learning paths, they have not managed to overcome some problems not only of a technical nature but of interaction, large amount of messages, etc. Finally, students' basic concepts of EAP, were presented, on the role of community and collaborative learning. 

Article Details
  • Section
  • Articles
References
Αναστασιάδης, Π., & Κωτσίδης, Κ. (2015). Η παιδαγωγική αξιοποίηση των εφαρμογών του Web 2.0 στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, με έμφαση στην ανάπτυξη της συνεργατικής δημιουργικότητας. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.), 8ο Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή και Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση. ‘Καινοτομία και Έρευνα’, 7-8 Νοεμβρίου 2015 (σσ. 29-42). Αθήνα
Αργυρίου, Μ., & Κουτσούμπα, Μ. (2011). 10 + 1 Θεωρία για την πολυμορφική διάσταση του Moodle ως παιδαγωγικό εργαλείο στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.), 6ο Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή και Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση. ‘Alternative Forms of Education’, 4-6 Νοεμβρίου 2011 (σσ. 654-668). Λουτράκι
Al-Rahmi, W. M., Othman, M. S. & Yusuf , L. M. (2015). The Role of Social Media for Collaborative Learning to Improve Academic Performance of Students and Researchers in Malaysian Higher Education, International Review of Research in Open and Distributed Learning, 16, 4, 177-204. Ανακτήθηκε 3/11/2016 από http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/issue/view/70
Βουλγαρίδου, Ι., & Χατζηγιαννάκης, Κ. (2013). Οι Διαδικτυακές Κοινότητες Μάθησης και Κατευθύνσεις για τη Βιωσιμότητά τους. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.), 7ο Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή και Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση. ‘Μεθοδολογίες Μάθησης’, 8-10 Νοεμβρίου 2013 (σσ. 91-104). Αθήνα.
Bárcena, E., Read, T., Jordano, M. (2013). Enhancing social interaction in massive professional English courses. The Online Journal of Distance Education and e-Learning 1 (1), 14-16. Ανακτήθηκε 30/11/216 από http://tojdel.net/journals/tojdel/articles/v01i01/v01i01-03.pdf
Baxter, J. A. & Haycock, J. (2014). Roles and Student Identities in Online Large Course Forums: Implications for Practice. International Review of Research in Open and Distance Learning, 15 (1), 20-40, Ανακτήθηκε 7/11/2015 από http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/issue/view/60
Dearnley, C. (2003). Student Support in Open Learning: Sustaining the process, International Review of Research in Open and Distance Learning, 4, 1. Ανακτήθηκε 28/10/2016 από http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/issue/view/15
Engle, D., Mankoff, C., & Carbrey, J. (2015). Coursera’s Introductory Human Physiology Course: Factors that Characterize Successful Completion of a MOOC. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 16, 2, 46-68. Ανακτήθηκε 8/11/2016 από http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/issue/view/68
Ζυγούρης, Φ., & Μαυροειδής, Η. (2013). Η μάθηση σε ομάδες και η ανάπτυξη κοινοτήτων μάθησης στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.), 7ο Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή και Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση. ‘Μεθοδολογίες Μάθησης’, 8-10 Νοεμβρίου 2013 (σσ. 66-74). Αθήνα
Fahy, P. J. (2003). Indicators of Support in Online Interaction. International Review of Research in Open and Distance Learning, 4, (1). Ανακτήθηκε 28/10/2016 από http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/issue/view/15
Hamane, A., Madjidi F., & Glick, S. (2015). Perks Of Being a Wallflower: Learning without Engaging In Discussion Forums. The Online Journal of Distance Education and e-Learning 3 (2), 79-86. Ανακτήθηκε 28/11/2016 από http://tojdel.net/journals/tojdel/articles/v03i02/v03i02-08.pdf
Κώστας, Α., Σοφός, Λ., & Τσολακίδης, Κ., & Βρατσάλης, Κ. (2015). Εικονικές Κοινότητες στο Υπολογιστικό Νέφος: Περιβάλλον Ομότιμης Στήριξης Εκπαιδευόμενων Εκπαιδευτικών κατά τη διάρκεια της Πρακτικής Άσκησης . Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.), 8ο Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή και Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση. ‘Καινοτομία και Έρευνα’, 7-8 Νοεμβρίου 2015 (σσ. 16-28). Αθήνα
Kelly, P., & Stevens, C. (2009). Narrowing the Distance: using e-learner support to enhance the student experience, European Journal of Open Distance and E-learning, (2), 2. Ανακτήθηκε 3/11/2016 από http://www.eurodl.org/materials/contrib/2009/Kelly_Stevens.pdf
Khalil, A. (2013). Better Learning achieved using Online e-Portals in Pakistan. Asian Journal of Distance Education, 11(2), 14-20. Ανακτήθηκε 22/11/2016, από http://www.asianjde.org
Lee, K. (2009). Listening to Students: Investigating the Effectiveness of an Onlline Grakuate Teaching Strategies Course. Merlot Journal of Online Learning and Teaching, (5), 1. Ανακτήθηκε 29/10/2016 από http://jolt.merlot.org/vol5no1/lee_0309.pdf
Μελίδου, Ε., & Αυγερινού, Μ. (2013). Η χρήση και η χρησιμότητα των διαδικτυακών μαθησιακών κοινοτήτων για τη μαθησιακή διεργασία. Στο: Α. Λιοναράκης (επιμ.), Πρακτικά Εισηγήσεων του 7ου Διεθνούς Συνεδρίου για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση-Μεθοδολογίες Μάθησης (Τόμος II, μέρος Α΄, σσ.126-141). Αθήνα: Ελληνικό Δίκτυο Ανοικτής και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης.
Mahmodi, M. & Ebrahimzade, I. (2015). The Analysis of Iranian Students’ Persistence in Online Education, International Review of Research in Open and Distributed Learning, 16, 1, 98-119. Ανακτήθηκε 3/11/2016 από http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/issue/view/67
McElrath, E., & McDowell, K. (2008). Pedagogical strategies for building community in graduate level distance education courses. Merlot Journal of Online Learning and Teaching, 4(1), 118-120. Ανακτήθηκε 18/11/2016 από http://jolt.merlot.org/vol4no1/mcelrath0308.pdf
Moallem, M. (2015). The Impact of Synchronous and Asynchronous Communication Tools on Learner Self-Regulation, Social Presence, Immediacy, Intimacy and Satisfaction in Collaborative Online Learning. The Online Journal of Distance Education and e-Learning 3(3), 55-77. Ανακτήθηκε 15/11/2016 από http://tojdel.net/journals/tojdel/articles/v03i03/v03i03-08.pdf
Murphy, Ch. & Fortner, R. (2014). Impact of Instructor Intervention on the Quality and Frequency of Student Discussion Posts in a Blended Classroom. Merlot Journal of Online Learning and Teaching, 10 (3), 338-340. Ανακτήθηκε 20/11/2016 από http://jolt.merlot.org/vol10no3/Murphy_0914.pdf
Nart, S., & Altunisik Ρ. (2013). Improving Distance Education System: Problems and Solutions from the Perspective of Lecturers. The Online Journal of Distance Education and e-Learning, 1(4), 23-29. Retrieved from http://tojdel.net/journals/tojdel/articles/v01i04/v01i04-03.pdf
Okada, Α., Coelho-Serra, A., Ribeiro, S., & Conceicao-Pinto, S. (2015). Key skills for co-learning and co-inquiry in two open platforms: a massive portal (EDUCARED) and a personal environment (weSPOT). Open Praxis, 7(1), 83-102. Ανακτήθηκε 21/11/2016 από http://openpraxis.org/index.php/OpenPraxis
Peters, O. (2000). Digital Learning Environments: New Possibilities and Opportunities. International Review of Research in Open and Distance Learning, 1 (1), 3-8. Ανακτήθηκε 25/10/2016 από http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/3/23
Price, G. & Wright,V. (2012). Aligning Web-based Tools to the Research Process Cycle: A Resource for Collaborative Research Projects . Journal of Interactive Online Learning. V.11, 3. Ανακτήθηκε 30/11/2016 από: http://www.ncolr.org/jiol/issues/pdf/11.3.3.pdf
Ρούσσινος, Δ., & Τζιμογιάννης, Α. (2011). Σχεδίαση και μελέτη ενός περιβάλλοντος μικτής ηλεκτρονικής μάθησης μέσω Wiki: Μία μελέτη περίπτωσης σε πρωτοετείς φοιτητές. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.), 6ο Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή και Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση. ‘Alternative Forms of Education’, 4-6 Νοεμβρίου 2011 (σσ. 91-104). Λουτράκι
Σολομωνίδου, Χ. (2003). Συνεργατική Μάθηση με τη Χρήση των ΤΠΕ: Εμπειρίες από Δημοτικά Σχολεία της Θεσσαλίας. Στο 3ο Πανελλήνιο Συνέδριο για τις Τεχνολογίες της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας στην Εκπαίδευση (σσ. 325-334). Αθήνα
Sadera, W., Robertson, J., Song, L., & Midon, N. (2009).The Role of Community in Online Learning Success. Merlot Journal of Online Learning and Teaching, 5 (2), 280-282. Ανακτήθηκε 22/11/2016 από http://jolt.merlot.org/vol5no2/sadera_0609.pdf
Soylu, F. (2009). Designing Online Learning Communities: Lessons from Eksisozluk. European Journal of Open Distance and E-learning, 2 (9), 1-9. Ανακτήθηκε 10/11/2016 από http://www.eurodl.org/materials/contrib/2009/Firat_Soylu.pdf
Stevenson, K., & Sanders, P. (1998). Service Quality in Distance Education. European Journal of Open, Distance and E-Learning. Ανακτήθηκε 30/11/2016 από http://www.eurodl.org/materials/contrib/1998/stevenson/index.pdf
Tyacke, V-L. (2015). The Value Of Social Networking In ICT: A New Zealand Perspective. The Online Journal of Distance Education and e-Learning, 3(4), 83-85. Ανακτήθηκε 30/11/2016 από http://tojdel.net/journals/tojdel/articles/v03i04/v03i04-09.pdf
Young, S. & Bruce, M. (2011). Classroom Community and Student Engagement in Online Courses. Merlot Journal of Online Learning and Teaching, 7 (2), 218-220. Ανακτήθηκε 8/11/2016 από http://jolt.merlot.org/vol7no2/young_0611.pdf
Χλαπάνης, Γ., & Δημητρακοπούλου, Α. (2004). Επιµόρφωση Εκπαιδευτικών µέσω ∆ιαδικτύου: Παρουσίαση της Περίπτωσης της Κοινότητας Μάθησης Εκπαιδευτικών (ΚΜΕ) του Πανεπιστηµίου Αιγαίου. Στο 4ο Πανελλήνιο Συνέδριο για τις Τεχνολογίες της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας στην Εκπαίδευση (σσ. 349-360). Αθήνα
Zawacki-Richter, O. (2005). Online Faculty Support and Education Innovation: A Case Study. European Journal of Open, Distance and E-Learning. Ανακτήθηκε 30/11/2016 από http://www.eurodl.org/materials/contrib/2005/Zawacki_Richter.pdf