Educational short films - production and exploitation

Published:
Dec 21, 2017
Keywords:
new media educational short films
Abstract
The tremendous technological development and its achievements invaded all areas and manifestations of modern life, bringing changes to the everyday life of modern people. One area of our lives is education, which has not been unaffected by technological achievements. Nowadays, children from the beginning of their life come in contact with a variety of audiovisual media (TV, radio, tablets, computers, movies, etc.). They are growing up and learning with them. One of the audiovisual media that can be successfully used in education is short film. Short films and their exploitation in education encompass many and important prerequisites for pupils and teachers to be involved in successful teachings, to which we will be discussing extensively below. This suggestion includes a brief historical review of pedagogical tools in education in order to highlight the importance and the historicity of the Media. There are outlined approaches to the educational use of digital media, with reference to the approach to ecology of media and pre-centered teaching, the basic steps for actively involving pupils in the production of films. Then reference is made to the production and exploitation of video / film in the educational process, educational video / film and digital video editors / video editors. Subsequently, an extensive reference is made to short films, with particular emphasis on short films, on how to use them in the educational process, and on five key actions of the teacher for their use in teaching.
Article Details
- Section
- Editorial
Authors retain copyright under a Creative Commons Attribution Non-Commercial License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in the proceedings.
References
Καλαμπάκας, Β., Κυριακουλάκος, Π. (2015). Η οπτικοακουστική κατασκευή. Ελληνικά Ακαδημαϊκά Συγγράμματα και Βοηθήματα. www.kallipos.gr
Κανάκης, Ι. (2011). Εκπαιδευτική Τεχνολογία: Διδακτική των μέσων και ικανότητα επιδέξιου χειρισμού των μέσων πληροφορίας και επικοινωνίας. Στο: Μαυροειδής, Γ. (Επιμ. 2011), Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής. Αθήνα: Εκδ. Γρηγόρη, σελ. 381-397.
Κόμης, Β. (2004). Εισαγωγή στις εκπαιδευτικές εφαρμογές των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών. Αθήνα: Εκδόσεις Νέων Τεχνολογιών.
Kron, F., Σοφός Α. (2007). Διδακτική των Μέσων. Νέα Μέσα στο πλαίσιο Διδακτικών και Μαθησιακών Διαδικασιών. Αθήνα: Gutenberg.
Παπαδάκης, Σπ., Παπαδημητρίου, Σ. (2008), Αξιοποιώντας την Εκπαιδευτική Τηλεόραση στη διδασκαλία της Πληροφορικής στο Γυμνάσιο: Μία διδακτική πρόταση με αλληλεπιδραστικές δραστηριότητες υποτιτλισμού ταινιών.4ο Πανελλήνιο Συνέδριο Διδακτική της Πληροφορικής.
Πούλιος, Ι., Λυμπούδης, Α. (2013), Κινηματογραφική αγωγή: Δημιουργώντας στην τάξη μια ταινία μικρού μήκους. Υποστηρικτικό υλικό για τη δημιουργία ταινίας μικρού μήκους. Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Σερρών. Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων
Σοφός, Α. (2013). Παιδαγωγική Αξιοποίηση κινηματογραφικής ταινίας και βίντεο στην εκπαιδευτική διαδικασία. Σοφός, Α, Βρατάσλης Κ. (Επιμ.). Παιδαγωγική Αξιοποίηση Νέων Μέσων στην εκπαιδευτική διαδικασία (σελ. 119 - 146). Αθήνα: ΙΩΝ
Σοφος, Α. (2015). Διδασκαλία ως φαινόμενο χωροχρονικής αποπλαισίωσης και ο ρόλος των νέων και ψηφιακών Μέσων για το σχεδιασμό της. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία. Τόμος 11.
Σοφός, Α. (2017). Η χωροχρονική αποπλαισίωση της διδασκαλίας – Τύποι και παιδαγωγικές θέσεις της ψηφιακής μάθησης. Στο Σοφός, Α., Αυγερινός, Ε., Καραμούζης, Π., Χριστοδουλίδου, Λ., Δάρρα, Μ. (επιμ.), Παιδαγωγική αξιοποίηση ψηφιακών Μέσων στην εκπαιδευτική διαδικασία. Αθήνα: Γρηγόρης.