Educational short films - production and exploitation


Published: Dec 21, 2017
Keywords:
new media educational short films
Σπύρος Πέτρου Σπύρου
Αλιβίζος (Λοΐζος) Σοφός
Abstract
The tremendous technological development and its achievements invaded all areas and manifestations of modern life, bringing changes to the everyday life of modern people. One area of our lives is education, which has not been unaffected by technological achievements. Nowadays, children from the beginning of their life come in contact with a variety of audiovisual media (TV, radio, tablets, computers, movies, etc.). They are growing up and learning with them. One of the audiovisual media that can be successfully used in education is short film. Short films and their exploitation in education encompass many and important prerequisites for pupils and teachers to be involved in successful teachings, to which we will be discussing extensively below. This suggestion includes a brief historical review of pedagogical tools in education in order to highlight the importance and the historicity of the Media. There are outlined approaches to the educational use of digital media, with reference to the approach to ecology of media and pre-centered teaching, the basic steps for actively involving pupils in the production of films. Then reference is made to the production and exploitation of video / film in the educational process, educational video / film and digital video editors / video editors. Subsequently, an extensive reference is made to short films, with particular emphasis on short films, on how to use them in the educational process, and on five key actions of the teacher for their use in teaching.
Article Details
  • Section
  • Editorial
Author Biographies
Σπύρος Πέτρου Σπύρου, Πανεπιστήμιο Αιγαίου

ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΕΣ ΣΠΟΥΔΕΣ:

2005 – 2009: Πτυχίο από το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης της Σχολής Ανθρωπιστικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Αιγαίου – Ρόδος με βαθμό 8,89 (Άριστα).

2009 – 2011: Μεταπτυχιακό «ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΤΗΣ ΑΓΩΓΗΣ – ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΜΕ ΧΡΗΣΗ ΝΕΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ» από το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης της Σχολής Ανθρωπιστικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Αιγαίου – Ρόδος με βαθμό 9,19 (Άριστα).

ΕΡΓΑΣΙΑΚΗ ΕΜΠΕΙΡΙΑ:

1 Σεπτεμβρίου 2009 έως και σήμερα: Δάσκαλος στο Ιδιωτικό Δημοτικό Σχολείο των Ιδιωτικών Εκπαιδευτηρίων Ρόδου «Πυθαγόρας» (Κολλέγιο Ρόδου), έγγραφη βεβαίωση 54/13.01.2011 του 1ου Γρ. Διεύθυνσης Δωδεκανήσου.

2009 -2015: Υπεύθυνος σχεδιασμού και οργάνωσης του καλοκαιρινού προγράμματος «Summer Camp» των Ιδιωτικών Εκπαιδευτηρίων Ρόδου «Πυθαγόρας» (Κολλέγιο Ρόδου).

2012 – 2013: Υπεύθυνος σχεδιασμού κι οργάνωσης εργαστηρίου με τρισδιάστατες παιδικές κατασκευές, πειράματα φυσικής και δραστηριότητες δημιουργικής γραφής με την ονομασία «Γραφοδημιουργικές Παραμυθοκαταστάσεις» στην Γκαλερί «Έμμονη Ιδέα».

2013 – 2015: Υπεύθυνος σχεδιασμού κι οργάνωσης εργαστηρίου με τρισδιάστατες παιδικές κατασκευές, πειράματα φυσικής και δραστηριότητες δημιουργικής γραφής, με την ονομασία «CR project» στα Ιδιωτικά Εκπαιδευτήρια Ρόδου «Πυθαγόρας» (Κολλέγιο Ρόδου).

2013 - 2014: Συμμετοχή στο πρόγραμμα ψηφιοποίησης των επίσημων σχολικών εγχειρίδιων του Δημοτικού και του Γυμνασίου σε μορφή iBooks για τις κινητές υπολογιστικές συσκευές iPad. Το πρόγραμμα αποτέλεσε μια συνεργασία της Ανώνυμης Εταιρείας Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών «iSquare» και του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων.

2014 έως και σήμερα: Συμμετοχή ως reviewer στην εκπαιδευτική διαδικτυακή πλατφόρμα http://www.edupad.gr/. Αυτή η εκπαιδευτική πλατφόρμα έχει ως σκοπό την παρουσίαση και τη συγκέντρωση εκπαιδευτικών εφαρμογών για τo iPad, ώστε ένας εκπαιδευτικός να μπορεί εύκολα να εντοπίσει την κατάλληλη εφαρμογή για να την εφαρμόσει στη μαθησιακή διαδικασία.

 

2014 – 2016: Υπεύθυνος σχεδιασμού κι οργάνωσης ψηφιακού εργαστηριού με την ονομασία «iLabs», στα Ιδιωτικά Εκπαιδευτήρια Ρόδου «Πυθαγόρας» (Κολλέγιο Ρόδου), με σκοπό τη διδασκαλία κι εκμάθηση προγραμμάτων και εφαρμογών των υπολογιστών iMac και των κινητών υπολογιστικών συσκευών iPad.

1 Ιουνίου 2014 έως και σήμερα: Διευθυντής στο Ιδιωτικό Δημοτικό Σχολείο των Ιδιωτικών Εκπαιδευτηρίων Ρόδου «Πυθαγόρας» (Κολλέγιο Ρόδου), έγγραφη βεβαίωση 54/13.01.2011 του 1ου Γρ. Διεύθυνσης Δωδεκανήσου.

2015 έως και σήμερα: Υπεύθυνος σχεδιασμού κι οργάνωσης παιδικού εργαστηρίου τρισδιάστατων κατασκευών με τουβλάκια «Lego» μέσα σε ένα ευρύτερο πλαίσιο της «Lego Education». Το εργαστήριο ονομάζεται «iLego».

ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΔΡΑΣΗ

20 Ιουλίου 2013: Δημοσίευση άρθρου στην εφημερίδα «Πρόοδος» με τίτλο «Το κυπριακό ζήτημα και η εισβολή – Μια διδακτική προσέγγιση ως ιστορικό παιδαγωγικό οδοιπορικό»

16 Μαρτίου 2014: Εισηγητής στην εκπαιδευτική/επιμορφωτική ημερίδα με θέμα: «Τάξη του Μέλλοντος: Το iPad στην Εκπαίδευση». Θέμα εισήγησης: «ΓΙΑΤΙ το iPad στην Εκπαίδευση – Επίδειξη χρήσης στην τάξη». Η ημερίδα διοργανώθηκε από τα Ιδιωτικά Εκπαιδευτήρια «Πυθαγόρας» (Κολλέγιο Ρόδου) σε συνεργασία με το «Εργαστήριο Ψυχολογίας, Παιδαγωγικών Ερευνών και Μέσων στην Εκπαίδευση του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Αιγαίου.  

22 Ιουλίου 2014: Δημοσίευση άρθρου στην εφημερίδα «Πρόοδος» με τίτλο «20 Ιουλίου 1974 – 20 Ιουλίου 2014: 40 χρόνια μετά… - Το κυπριακό ζήτημα, μία διδακτική προσέγγιση».

16 Νοεμβρίου 2014: Τρίωρη διάλεξη με τίτλο «Δημιουργία ψηφιακών – διαδραστικών βιβλίων για την εκπαιδευτική διαδικασία με τη χρήση των προγραμμάτων «Preview», «iPhoto», «iMovie» και «iBook Author» του iMac, στο πλαίσιο του μαθήματος «Παιδαγωγική και Παιδαγωγική των Μέσων» του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών «Επιστήμες της Αγωγής - Εκπαίδευση με χρήση Νέων τεχνολογιών» του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Αιγαίου.

Ιανουάριος 2015: Δημοσίευση άρθρου με τίτλο: «Παιδαγωγική και Διδακτική Αξιοποίηση των Νέων και Ψηφιακών Μέσων στο Κολλέγιο Ρόδου» στο επιστημονικό περιοδικό «Παιδαγωγικά ρεύματα στο Αιγαίο», τεύχος 8 (http://www.rhodes.aegean.gr/ptde/revmata/issue%208/3.1%20%CE%A3%CF%80%CF%8D%CF%81%CE%BF%CF%85.pdf ).

01 Μαΐου 2015: Τρίωρη διάλεξη με τίτλο «Δημιουργία ψηφιακών – διαδραστικών βιβλίων για την εκπαιδευτική διαδικασία με τη χρήση των προγραμμάτων «Preview», «iPhoto», «iMovie» και «iBook Author» του iMac, στο πλαίσιο του μαθήματος «Μεθοδολογία δημιουργίας ηλεκτρονικού εκπαιδευτικού υλικού για τη σχολική δια ζώσης και εξ αποστάσεως εκπαίδευση» του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών «Επιστήμες της Αγωγής - Εκπαίδευση με χρήση Νέων τεχνολογιών» του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Αιγαίου.

20 Ιουλίου 2015: Δημοσίευση άρθρου στην εφημερίδα «Δημοκρατική» με τίτλο «20 Ιουλίου 1974 – 20 Ιουλίου 2015: 41 χρόνια μετά… - Το κυπριακό ζήτημα , μία διδακτική προσέγγιση».

20 Ιουλίου 2015: Δημοσίευση άρθρου στον ιστότοπο «Black Monday» με τίτλο «20 Ιουλίου 1974 – 20 Ιουλίου 2015: 41 χρόνια μετά… - Το κυπριακό ζήτημα , μία διδακτική προσέγγιση».

17-19 Μαρτίου 2017: Συμμετοχή με εισήγηση, ο τίτλος της οποίας ήταν «Τα σχολικά εγχειρίδια φτάνουν στο τέλος τους; Τα θετικά και τ’ αρνητικά της Ψηφιακής Μετάβασης των Σχολικών Εγχειριδίων. Η περίπτωση των Ψηφιακών-Διαδραστικών Σχολικών Εγχειριδίων και των Σχολικών Εγχειριδίων Επαυξημένης Πραγματικότητας» στο 1ο Συνέδριο του Κέντρου Έρευνας και Αξιολόγησης Σχολικών Βιβλίων και Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων του Τομέα Παιδαγωγικής της Φιλοσοφικής Σχολής του Α.Π.Θ. με θέμα: «Έρευνα Προγραμμάτων Σπουδών και Σχολικών Βιβλίων».

2-3 Ιουνίου 2017: Συμμετοχή με εισήγηση στην Ειδική Συνεδρία για μεταπτυχιακούς φοιτητές στο πλαίσιο των εργασιών της 9ης Επιστημονικής Διημερίδας Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού με Διεθνή συμμετοχή με τίτλο «Μοντέλα Ανάπτυξης Εκπαιδευτικών Μονάδων: Εφαρμογές της Συστημικής Προσέγγισης και η Εκπαιδευτική Μηχανική της» που πραγματοποιήθηκε στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου στη Ρόδο τη 2η και 3η Ιουνίου 2017. Το θέμα της εισήγησης ήταν: «Η Ανάπτυξη της διδασκαλίας ως Ανάπτυξη Σχολικής Μονάδας: Ένα παράδειγμα μικροέρευνας».

Αλιβίζος (Λοΐζος) Σοφός, Πανεπιστήμιου Αιγαίου

Πρόεδρος του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης Πανεπιστημίου Αιγαίου

Διευθυντής ΜΠΣ «Επιστήμες της Αγωγής - Εκπαίδευση με χρήση Νέων τεχνολογιών»

Συνυπέθυνος εργαστηρίου «Ψυχολογίας, Παιδαγωγικών Ερευνών και Μέσων στην εκπαίδευση»
Πρόεδρος ΕΠ.Ε.Σ. Πρότυπων Πειραματικών Σχολείων Ρόδου Πανεπιστήμιο Αιγαίου

Εκλεγμένο Εσωτερικό Μέλος Συμβουλίου Πανεπιστημίου Αιγαίου

 

 

Διδάσκει από το 2004 Παιδαγωγική, Παιδαγωγική των Μέσων (Media Education) και Διδακτική των Μέσων (eLearning και Online Education) σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Πανεπιστήμιο Αιγαίου και συνεργάζεται στη Θ.Ε. ΕΚΠ 65 «Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση» στο Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστήμιου.

Από το 1996 μέχρι το 1998 εργάστηκε ως Διδάσκων με σύμβαση (Lehrbeauftragter) στο Johannes Gutenberg Πανεπιστήμιο στο Mainz και σε άλλα γερμανικά πανεπιστήμια (Frankfurt, Wiesbaden, Landau-Koblenz). Από το 1998 μέχρι το 2002 εργάστηκε ως επιστημονικός συνεργάτης στην Παιδαγωγική Σχολή του Johannes Gutenberg Πανεπιστημίου στο Mainz στα πεδία: Γενική Παιδαγωγική, Παιδαγωγική των Νέων Μέσων, Σχολική Παιδαγωγική και από το 2002 μέχρι το 2004 ως επιστημονικός συνεργάτης στο ερευνητικό πρόγραμμα «Διδακτική των Μέσων». Από το 1998 ήταν παράλληλα επιστημονικός σύμβουλος στον οργανισμό της κεντρικής διοίκησης των 16 Υπουργείων Νεότητας και Κοινωνικών των ομοσπονδιακών κρατιδίων της Γερμανίας για την Προστασία των Νέων στο διαδίκτυο συμμετέχοντας στην ανάπτυξη προγραμμάτων σπουδών, στη εκπαίδευση φοιτητών και στην οργάνωση ερευνητικών προγραμμάτων. Στα ερευνητικά του ενδιαφέροντα συμπεριλαμβάνονται:

  • Επιστημολογία της Παιδαγωγικής και της Παιδαγωγική Μέσων,
  • Παιδαγωγική αξιοποίηση των νέων Μέσων στη δια ζώσης εκπαιδευτική διαδικασία
  • Σχεδιασμός ηλεκτρονικών μαθησιακών περιβαλλόντων και Online Education
  • Σχολική Ανοιχτή και εξ Αποστάσεως εκπαίδευση
  • Αγωγή στα Μέσα: μοντέλα υλοποίησης Μιντιακής Αγωγής
  • Θεωρίες Μέσων και θεωρίες επίδρασης μιντιακών περιεχομένων
  • Προστασία νέων στο διαδίκτυο π.χ. ρατσισμός
  • Παιδαγωγική Ανθρωπολογία – Νευροβιολογία

 Στα ερευνητικά του προγράμματα εργάστηκε μεταξύ άλλων στα εξής πεδία (επιλογή):

  • Γλωσσική ευαισθητοποiηση (Language Awareness),
  • Ειδική διδακτική εκπαiδευση δευτεροβάθμιων εκπαιδευτικών με σκοπo την εισαγωγή Μέσων στη σχολική διδασκαλία (Fachdidaktische Ausbildung von Studierenden für das Lehramt an Gymnasien für den Einsatz interaktiver Medien im Unterricht),
  • Προστασία νέων στο διαδίκτυο (Jugendmedienschutz), 4. Παιδαγωγικός Σύμβουλος για την μαθησιακή διαδικασία με Νέα Μέσα (Medienpädagogische Lernberater),
  • Παιδική κλινική και Παιδική ψυχιατρική κλινική – Online (Kinderklinik Mainz- und Jugendpsychiatrie – Online),
  • Μάθηση εξ αποστάσεως στο ηλεκτρονικό περιβaλλον του Πανεπιστημίου του Mainz (Virtuelle Lehr- und Lernumgebungen an der Universität Mainz).
  • Επιστημονικά υπεύθυνος Πρακτικών Ασκήσεων ΕΠΕΑΕΚ ΙΙ (2007 -2014) και ΕΣΠΑ (2009-2012) και από το 2008 Επόπτης των Πειραματικών Σχολειών του Π.Τ.Δ.Ε. Πανεπιστήμιο Αιγαίου.
  • Επιστημονικά υπεύθυνος προγραμμάτων δια Βίου εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης, στο πλαίσιο του προγράμματος της Πολυνησιωτικότητας (Άξονας 2)

Στο συγγραφικό του έργο περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων τα εξής συγγράμματα:

  • Sofos, A. (1996). "Erziehungsziele in der pädagogischen Diskussion. Eine Bestandsaufnahme in Deutschland von 1960 bis 1994". (Ph. Dissertation) Mainz
  • Beck, Ch., Sofos, A. (Hrsg.) (2001): Neue Medien in der pädagogischen Kontroverse. Mainz: Logophon
  • Kron, F., Sofos, A. (2003): Mediendidaktik –Neuen Medien in Lehr- und Lernprozessen“. München: Ernst Reinhardt-Verlag als UTB.
  • Kron, F., Sofos, A. (2008). Dydaktyka Mediow. Gdansk: Pedagogika GWP
  • Kron, F., Σοφός Α. (2007): Διδακτική των ΜέσωνΝέα Μέσα στο πλαίσιο διδακτικών και μαθησιακών διαδικασιών. Αθήνα Gutenberg.
  • Σοφός, Α. (Επιμ.) (2009). Παιδαγωγικές Διαστάσεις των Νέων Μέσων. Ενίσχυση Μιντιακού Γραμματισμού και Ικανότητας για ένα Ασφαλές Διαδίκτυο. Αθήνα: Γρηγόρης.
  • Αυγερινός Ε., Κόκκινος, Γ., Παπαντωνάκης Γ., Σοφός Α. (Επιμ.) (2007). Επιστήμες της Αγωγής – Νέες Τεχνολογίες: Πρακτικές στον Ελλαδικό Χώρο και Σύγχρονες Τάσεις στην Ευρώπη, Αθήνα: Μεταίχμιο.
  • Sofos, Α., Kron, F. (2010). Erfolgreicher Unterricht mit Medien. Mainz: Logophon.
  • Σοφός, Α. Kron, F. (2010). Αποδοτική Διδασκαλία με τη Χρήση Μέσων. Από τα προσωπικά και πρωτογενή στα τεταρτογενή και ψηφιακά Μέσα. Αθήνα: Γρηγόρης.
  • Kron, F. (2012). Βασικές Γνώσεις Παιδαγωγικής Επιστήμης. Αθήνα: ΙΩΝ (Επιμέλεια Εκδοσης).
  • Σοφός, Α.,  Βρατσάλης, Κ. (Επιμ.) (2014). Παιδαγωγική Αξιοποίηση των Νέων Μέσων στην Εκπαιδευτική Διαδικασία. Αθήνα: ΙΩΝ.
  • Σοφός, Α. (2015). Σχεδιάζοντας σενάρια διδασκαλίας για την πρακτική άσκηση των φοιτητών. Ολιστικό μοντέλο διερευνητικής και στοχαστικής πρακτικής για την ενίσχυση του ψηφιακού γραμματισμού στο πλαίσιο της μεντορείας. Αθήνα: Γρηγόρης.
  • Σοφός, Α., Κώστα, Α., Παράσχου, Β. (2015). Online Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση Από τη Θεωρία στην Πράξη. Ελληνικά Ακαδημαϊκά Ηλεκτρονικά Συγγράμματα  και Βοηθήματα.
  • Πάνω από 90 συγγράμματα σε επιμέλειες και επιστημονικά περιοδικά καθώς επίσης και εκθέσεις ερευνητικών πορισμάτων κλπ.


Διαβάστε περισσότερα: http://www.lsofos.com/vitae-curriculum/
References
Καλαμπάκας, Β., Κυριακουλάκος, Π. (2015). Η οπτικοακουστική κατασκευή. Ελληνικά Ακαδημαϊκά Συγγράμματα και Βοηθήματα. www.kallipos.gr
Κανάκης, Ι. (2011). Εκπαιδευτική Τεχνολογία: Διδακτική των μέσων και ικανότητα επιδέξιου χειρισμού των μέσων πληροφορίας και επικοινωνίας. Στο: Μαυροειδής, Γ. (Επιμ. 2011), Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής. Αθήνα: Εκδ. Γρηγόρη, σελ. 381-397.
Κόμης, Β. (2004). Εισαγωγή στις εκπαιδευτικές εφαρμογές των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών. Αθήνα: Εκδόσεις Νέων Τεχνολογιών.
Kron, F., Σοφός Α. (2007). Διδακτική των Μέσων. Νέα Μέσα στο πλαίσιο Διδακτικών και Μαθησιακών Διαδικασιών. Αθήνα: Gutenberg.
Παπαδάκης, Σπ., Παπαδημητρίου, Σ. (2008), Αξιοποιώντας την Εκπαιδευτική Τηλεόραση στη διδασκαλία της Πληροφορικής στο Γυμνάσιο: Μία διδακτική πρόταση με αλληλεπιδραστικές δραστηριότητες υποτιτλισμού ταινιών.4ο Πανελλήνιο Συνέδριο Διδακτική της Πληροφορικής.
Πούλιος, Ι., Λυμπούδης, Α. (2013), Κινηματογραφική αγωγή: Δημιουργώντας στην τάξη μια ταινία μικρού μήκους. Υποστηρικτικό υλικό για τη δημιουργία ταινίας μικρού μήκους. Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Σερρών. Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων
Σοφός, Α. (2013). Παιδαγωγική Αξιοποίηση κινηματογραφικής ταινίας και βίντεο στην εκπαιδευτική διαδικασία. Σοφός, Α, Βρατάσλης Κ. (Επιμ.). Παιδαγωγική Αξιοποίηση Νέων Μέσων στην εκπαιδευτική διαδικασία (σελ. 119 - 146). Αθήνα: ΙΩΝ
Σοφος, Α. (2015). Διδασκαλία ως φαινόμενο χωροχρονικής αποπλαισίωσης και ο ρόλος των νέων και ψηφιακών Μέσων για το σχεδιασμό της. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία. Τόμος 11.
Σοφός, Α. (2017). Η χωροχρονική αποπλαισίωση της διδασκαλίας – Τύποι και παιδαγωγικές θέσεις της ψηφιακής μάθησης. Στο Σοφός, Α., Αυγερινός, Ε., Καραμούζης, Π., Χριστοδουλίδου, Λ., Δάρρα, Μ. (επιμ.), Παιδαγωγική αξιοποίηση ψηφιακών Μέσων στην εκπαιδευτική διαδικασία. Αθήνα: Γρηγόρης.