Alternative evaluation proposals for primary education


Published: Dec 21, 2017
Keywords:
authentic assessment descriptive assessment metacognitive assessment portfolio self- and peer-evaluation scoring guides or rubrics «original/authentic task»
Κωνσταντίνα Αθανάσιος Παπαγεωργίου
Abstract
The last few years have seen the start of a combined application of traditional and newer evaluation techniques, as evidenced within education practice. The issue that arose regarding the utilisation of new evaluation methods was of crucial importance, given the urgent need for an improved system of evaluation of student performance. At the same time, it has been strongly suggested that the weaker aspects of the traditional way, in which student progress is being assessed, need to be eliminated. These new so-called ‘authentic evaluation’ methods establish a direct link between learning and the evaluation process, and real, authentic situations and experiences drawn from children’s lives. Ideally, a combination of traditional and contemporary methods, appropriate to each situation, would be applied. These techniques should also adapt accordingly to the needs specific to each country’s education system, which is, in turn, required to constantly reinvent itself, so as to remain up to date with society and the everchanging demands of daily life. More importantly, however, these alternative suggestions and methods are expected to serve, apply to and focus primarily on children’s needs, as well as their specific level. Thus, they may be able to reveal what the person under evaluation truly understands and is capable of, based on the knowledge they have acquired and internalised as well as on the skills they have developed at school through learning and practice.
Article Details
  • Section
  • Articles
References
Βιβλιογραφία
A. Ελληνόγλωσση
Βασιλακοπούλου, Μ., Πετροπούλου, Ο. & Ρετάλης, Σ. (χ.χ.). Θέματα επιστημονικών τεχνολογιών στην εκπαίδευση. Αξιολόγησης της επίδοσης των μαθητών σε συνεργατικά περιβάλλοντα μάθησης μέσω εμπλουτισμένων ρουμπρικών, τόμος 2, τεύχος 3, 195-214. Εκδόσεις: κλειδάριθμος
Βρεττός, Ι. (2005). Θεωρίες της Αγωγής τόμος Β΄. Αθήνα: Ατραπός Δημητρόπουλος, Ε. (1981). Η "παραδοσιακή" αξιολόγηση της σχολικής επιδόσεως Μια κριτική θεώρηση. Σύγχρονη Εκπαίδευση, τεύχος 5, 25-39
Βρεττός, Ι. (2009). Αναλυτικό Πρόγραμμα και Σχολικό Εγχειρίδιο τόμος Β' Εικόνα και Σχολικό Εγχειρίδιο. Αθήνα: αυτοέκδοση
Βρεττός, Ι. (2014). Αξιολόγηση στην εκπαίδευση [πανεπιστημιακές σημειώσεις eclass]. Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης. Διδασκόμενο μάθημα "Διδακτική Μεθοδολογία και Πράξη I". Χειμερινό Εξάμηνο 2013-2014
Γεωργούσης, Π. (1988). Η αξιολόγηση τω μαθητών με βάση τον φάκελο υλικού (portfolio assessment) Μια νέα τάση στην εκπαιδευτική αξιολόγηση. Αθήνα: Δελφοί
Cole, M. & Cole, S. (2011). Η ανάπτυξη των παιδιών Ενιαίο. Επιστ. Επιμ. Π. Βορριά, Ζ. Μπαμπλέκου, Ζ. Παπαληγούρα, (Μτφρ. Μ. Σόλμαν). Αθήνα: Τυπωθήτω- Δαρδανός
Cook, J., Elliot, S., Kratochwill, T. & Travers, J. (2008). Εκπαιδευτική Ψυχολογία Αποτελεσματική Διδασκαλία Αποτελεσματική Μάθηση. Επιστ. Επιμ. Α. Λεονταρή, Ε. Συγκολλίτου, (Μτφρ. Φ. Καλύβα, Μ. Σόλμαν). Αθήνα: Gutenberg
Γραμματάς, Θ. (2001). Διδακτική του Θεάτρου (Β'έκδοση). Αθήνα: τυπωθήτω-Δαρδανός
Ένωση Ελλήνων Φυσικών (2011). Νέες τεχνολογίες στην Εκπαίδευση Ζητήματα σχεδιασμού και εφαρμογών. Αθήνα: διάδραση
Κωνσταντίνου, X. (1995). Η περιγραφική αξιολόγηση της επίδοσης των μαθητών ως "θεραπευτικό παιδαγωγικό μέσο". Τα Εκπαιδευτικά, τ.39-40, 222-241
Μαλλόυ, Τ. (1980). Η Μοντεσσόρι και το παιδί σας, απλά μυστικά μια πρωτοποριακής αγωγής. Αθήνα: Γλάρος
Ματσαγγούρας, Η. (2011). Θεωρία και Πράξη της Διδασκαλίας I. Θεωρία της διδασκαλίας ΙΙ.Στρατηγικές Διδασκαλίας Ενιαίο. Αθήνα: Gutenberg
Μυλωνάκου-Κεκέ, Η. (2003). Ζητήματα Κοινωνικής Παιδαγωγικής. Αθήνα: διάδραση
Μυλωνάκου-Κεκέ, Η. (2009). Όταν τα παιδιά μιλούν με το σχέδιο. Αθήνα: αυτοέκδοση
Μυλωνάκου-Κεκέ, Η. (2013). Κοινωνική Παιδαγωγική Θεωρητικές, Επιστημολογικές και Μεθοδολογικές προσεγγίσεις. Αθήνα: διάδραση
Νηλ, Α.Σ. (1972). Θεωρία και πράξη της αντιαυταρχικής εκπαίδευσης. (Ε' έκδοση). (Μτφρ. Κ. Λάμπου). Αθήνα: Μπουκουμάνης
Παπαδάτος, Γ. (2011). Ψυχοφυσιολογία. Αθήνα: Επιστημονικές Εκδόσεις Παρισιάνου Α.Ε
Παπαναούμ-Τζίκα, Ζ. (1985). Η αξιολόγηση της σχολικής επίδοσης- Δυνατότητες και όρια. Θεσσαλονίκη: Κυριακίδη
Ράπτης, Α. & Ράπτη, Α. (χ.χ.). Μάθηση και Διδασκαλία στην εποχή της Πληροφορίας τόμος Α'. Αθήνα: αυτοέκδοση
Β. Ξενόγλωσση
Bransford, J. D., Brown A., L. & Rodney, R. C., (eds), (2001). How people learn: Brain, mind, experience and school. Washington DC: National Academy Press
Grondlund, N. (1976). Measuremnet and evaluation in teaching. New York: Macmillan Co
Rezai, A.R. & Lovorn M.G. (2011). Assessing the Asssessment: Rubrics Training for Pre-service and New In-service Teachers. Practical Assessment, Researsch and Evaluation, Vol 16 (No16), 1. Retrieved September 1, 2017, from http://pareonline.net/getvn.asp?v=16&n=16