Development of strategic action plans, by school leadership, for the inclusion of refugee children in Greek schools


Published: Dec 21, 2017
Keywords:
multicultural education strategic action plans refugee problem
Αργυρώ Διονύσιος Ρέντζη
Abstract
Education is going through a period of unprecedented demographic, cultural, socioeconomic changes, which require their direct and organized management by the educational system. The mass influx of migrants and refugees has determined and shaped the contemporary Greek reality, which is made up of groups with particular national, religious and cultural characteristics. Now, the educational system is called to find effective ways to include and co-educate refugees, implying the need for multicultural environment and teaching in classrooms. For this reason, it is imperative for the school leadership to develop strategic action plans. The strategic plan is a natural document for an organization, which incorporates its orientation and mission within a local and national perspective of development. This paper presents this subject by referring to the specific features of strategic planning through a theoretical approach. In addition, it presents multicultural education in Greece in connection with the refugee problem, while quoting concrete strategic action plans in order to face this problem successfully. In the end, this study reveals the need for upgrading and autonomy of schools in order to face socio-economic and multicultural challenges of the 21st century, such as the constant flow of migrants and refugees.
Article Details
  • Section
  • Articles
Author Biography
Αργυρώ Διονύσιος Ρέντζη, Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής

Απόφοιτος ΤΕΑΠΗ Ε.Κ.Π.Α.

Μed Εκπαιδευτικής Ηγεσίας και Πολιτικής Α.Π.ΚΥ.

Αποσπασμένη εκπαιδευτικός στο Ι.Ε.Π.

References
Βιβλιογραφικές αναφορές
Bush, T., & Coleman, M. (2000). Leadership and strategic management in education. London: Paul Chapman Publishing Ltd.
Carron, G., Mahshi, K., De Grauwe, A., & Choudhouri, S. (2010). Strategic Planning. Concept and Rationale. Paris: International Institute for Educational Planning – UNESCO.
Chaffee, E.E. (1990). Strategies for the 1990s. New directions for higher education. 70, 59-66.
David, E.R. (2001). Strategic Management: Concept and Cases (8th ed.). New Jersey: Prentice Hall.
Καλοφορίδης, Β. (2014). Ταυτότητα, μετανάστευση και διαπολιτισμική εκπαίδευση στη σύγχρονη Ελλάδα. Εκπαιδευτικός Κύκλος, 2(1), σσ. 199-216.
Καράλλης, Γ. (2007). Το στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης της σχολικής μονάδας ως μέρος της διαδικασίας αυτονόμησής της. Δελτίο Παιδαγωγικού Ινστιτούτου Κύπρου, 9, 1-5.
Κανακίδου, Ε., & Παπαγιάννη, Β. (2009). Διαπολιτισμική Αγωγή. (6η εκδ.). Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Leigh, A. (2003). Thinking Ahead: Strategic Foresight and Government. Australian Journal of Public Administrations, 62(2), 3-10.
McCuskey, B.M. (2003). The Future of the University Housing Profession and Implications for Practicing: the Delphi Study. Doctoral Dissertation. Morgantown, Virginia: West Virginia University.
Μπενέτος, Δ. (2007). Διαπολιτισμικότητα και κοινωνική ένταξη. Μέντορ, (10), σσ. 43-51.
Νικολάου, Β. (2011). Ένταξη και Εκπαίδευση των αλλοδαπών μαθητών στο δημοτικό σχολείο: από την ομοιογένεια στην πολυπολιτισμικότητα. Αθήνα: Πεδίο.
Pashiardis, P. (1993). Strategic Planning: The Public School Setting. International Journal of Educational Management, 7(4), 4-9.
Perotti, A. (1994). The of the Council of Europe’s Recommendations on Intercultural Education in European School Systems. Intercultural Education, 5(1), 9-17.
Στυλιανίδης, Μ., & Πασιαρδής, Π. (2006). Το μελλοντικό κυπριακό σχολείο μέχρι το έτος 2020: Προς ένα μοντέλο στρατηγικής πρόβλεψης και σχεδιασμού στην εκπαίδευση. Στο: Ε. Φτιάκα, Σ. Συμεωνίδου & Μ. Σωκράτους (Επιμ.), Η Σύγχρονη Εκπαιδευτική Έρευνα στην Κύπρο, Πρακτικά του 9ου Συνεδρίου Παιδαγωγικής Εταιρίας Κύπρου (σ.σ 527-540). Λευκωσία: Πανεπιστήμιο Κύπρου.
Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, 2016. Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο και το Συμβούλιο της Ε.Ε. στην πορεία του χρόνου: η διαδικασία λήψης αποφάσεων και η νομοθέτηση στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης. Βρυξέλλες: Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Τσιάκκιρος, Α. (2012). Η στρατηγική πρόγνωση του μέλλοντος / Εισαγωγή στην έννοια της στρατηγικής (Κεφ. 2). Στο: Πασιαρδής, Π. (Επιμ.). ΕΠΑ 71Κ. Διαχείριση αλλαγής, σχολική αποτελεσματικότητα και στρατηγικός σχεδιασμός. Τόμος ΙΙ: Στρατηγικός Σχεδιασμός στην Εκπαίδευση, σ.σ. 30-86. Λευκωσία: Α.Π.ΚΥ.
Τσιάκκιρος, Α., & Πασιαρδής, Π. (2012). Στρατηγικός Σχεδιασμός και το Κυπριακό Εκπαιδευτικό Σύστημα (Κεφ. 9). Στο: Πασιαρδής, Π. (Επιμ.). ΕΠΑ 71Κ. Διαχείριση αλλαγής, σχολική αποτελεσματικότητα και στρατηγικός σχεδιασμός. Τόμος ΙΙ: Στρατηγικός Σχεδιασμός στην Εκπαίδευση, σ.σ. 274-309. Λευκωσία: Α.Π.ΚΥ.
Tsiakkiros, A., & Pashiardis, P. (2002). Strategic planning and education: the case of Cyprus. The International Journal of Educational Management, 16(1), 6-17.
UNESCO. (2015). Rethinking Education. Towards a global common good? Paris: UNESCO Publishing.
UNICEF Ελληνική Εθνική Επιτροπή, (2016). Τα ασυνόδευτα παιδιά προσφύγων και μεταναστών χρήζουν προστασίας. Ανακτήθηκε Μάιος 6, 2016, από: https://www.unicef.gr.
Webb, L.D., & Norton, N.S. (2003). Human Resources Administration: Personnel Issues and Needs in Education. New Jersey: Prentice Hall, Inc.
Νόμοι και Υπουργικές Αποφάσεις
Νόμος Υπ’ Αριθ. 2101. Κύρωση της Διεθνούς Σύμβασης για τα Δικαιώματα του παιδιού. Εφημερίς της Κυβερνήσεως της Ελληνικής Δημοκρατίας, Φ.Ε.Κ. 192α / 2-12-1992, σ.σ. 4101-4120.
Νόμος Υπ’Αριθ. 2413. Η ελληνική παιδεία στο εξωτερικό, η διαπολιτισμική εκπαίδευση και άλλες διατάξεις. Εφημερίς της Κυβερνήσεως της Ελληνικής Δημοκρατίας, Φ.Ε.Κ. 124α / 17-6-1996, σ.σ.2437-2468.
Υπουργείο Παιδείας Έρευνας και Θρησκευμάτων. (2016). Συγκρότηση και ορισμός μελών της Επιτροπής για τη Στήριξη των Παιδιών των Προσφύγων, Συγκρότηση και ορισμός μελών της Επιστημονικής Ομάδας και της Καλλιτεχνικής Ομάδας για την υποβοήθηση του έργου της ΕΣΠΠ.
Υπουργική Απόφαση (αρ. πρωτ. ΓΓ1/47079, ημερ. 18/3/2016). Αθήνα.