The contribution of new technologies to the training and professional development of teachers: development and organization issues


Published: Dec 21, 2017
Keywords:
Distance learning training professional development
Θεοδόσιος Αναστασιάδης
Ευαγγελία Μανούσου
Abstract

Nowadays the issue of professional development of teachers extends to the formation of modern structures and methodological approaches. The debate focuses on new flexible forms of training that include distance learning programs using new technologies combined with live lessons. The work provides a bibliographic overview - a study of examples and applications, as recorded in open and distance learning conferences and in the "Open Education" magazine. The research reflects the emergence of new innovative models for designing, developing and organizing relevant interventions, encouraging active participation in processes, facilitating the combination of work and learning, not subject to local and time constraints, and responding to the specific needs of the participants. Their application and exploitation opens up prospects for upgrading the professionalism of teachers, provided that the specifications of an integrated educational model, incorporating technological, organizational and pedagogical characteristics, are formulated.

Article Details
  • Section
  • Articles
References
Βιβλιογραφικές Αναφορές
Αναστασιάδης, Θ., Μανούσου, Ε. (2016). Προδιαγραφές σχεδιασμού προγράμματος επαγγελματικής ανάπτυξης από απόσταση για τους εκπαιδευτικούς των μειονοτικών σχολείων στη Θράκη. Open Education, 12 (1), 60- 75.
Αναστασιάδης, Π. (2007). Οι προηγμένες μαθησιακές τεχνολογίες σύγχρονης και ασύγχρονης μετάδοσης στην υπηρεσία της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης: ζητήματα σχεδιασμού και υλοποίησης συστήματος μικτής μάθησης (Blended Learning) για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών της ομογένειας. Στο: Α. Λιοναράκης (επιμ.), 4ο Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, τόμ. Β (σ. 638- 649). Αθήνα: Προπομπός.
Αναστασιάδης, Π. (2011). «Μείζον πρόγραμμα επιμόρφωσης εκπαιδευτικών»: βασικές αρχές σχεδιασμού και υλοποίησης. Στο: Α. Λιοναράκης (επιμ.), 6ο Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, τόμ. Α (σ. 685- 701). Αθήνα: Ε.Δ.Α.Ε.
Αναστασιάδης, Π., Κωτσίδης, Κ. (2015). Η παιδαγωγική αξιοποίηση των εφαρμογών του web 2.0 στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, με έμφαση στην ανάπτυξη της συνεργατικής δημιουργικότητας. Στο: Α. Λιοναράκης (επιμ.), 8ο Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, τόμ. 1 (Α) (σ. 685- 701). Αθήνα: Ε.Δ.Α.Ε.
Ανδρέου, Α. (2001). Η ανοικτή και εξ αποστάσεως επιμόρφωση των εκπαιδευτικών: μια εκδοχή. Στο: Α. Λιοναράκης (επιμ.), 1ο πανελλήνιο συνέδριο για την ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση, τόμ. 1 (σ. 43- 49). Πάτρα: Ε. Α. Π.
Βορβή, Ι., Παπαγάλου, Φ. (2013). Σχεδιασμός επιμορφωτικής δράσης σχολικού συμβούλου με αξιοποίηση δια ζώσης και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης (blended learning: συνδυαστικής μάθησης). Ένα παράδειγμα. Στο: Α. Λιοναράκης (επιμ.), 7ο Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, τόμ. 6 (Β), (σ. 46- 54). Αθήνα: Ε.Δ.Α.Ε.
Βεργίδης, Δ., Καραλής, Α. (2008). Εισαγωγή στην εκπαίδευση ενηλίκων. Σχεδιασμός, οργάνωση και αξιολόγηση προγραμμάτων. Πάτρα: Ε. Α. Π.
Βουζαξάκης, Γ., Γεωργιάδη, Ε. (2013). Η χρήση της πλατφόρμας moodle ως εργαλείο για την εξ αποστάσεως επιμόρφωση καθηγητών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης της Κρήτης. Στο: Α. Λιοναράκης (επιμ.), 7ο Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, τόμ. 4 (Α), (σ. 114- 127). Αθήνα: Ε.Δ.Α.Ε.
Carr, W., Kemmis, S. (2000). Για μια κριτική εκπαιδευτική θεωρία. Εκπαίδευση, γνώση και έρευνα δράσης. Αθήνα: Κώδικας.
Cohen, L., Manion, L., Morrison, K. (2008). Μεθοδολογία εκπαιδευτικής έρευνας. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Γεωργιάδης, Γ., κ. συν. (2005). Με τον «Δία» στις εσχατιές της Ελλάδας: κατάρτιση από απόσταση εκπαιδευτικών ολιγοθέσιων σχολείων μέσω δορυφορικών τηλεπικοινωνιακών συστημάτων. Στο: Α. Λιοναράκης (επιμ.), 3ο Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, τόμ. Β (σ. 359- 369). Αθήνα: Προπομπός.
Γκιρτζή, Μ., (2009). Ανιχνεύοντας την πορεία του e- learning στα «χρονικά της εκπαίδευσης» και εφαρμόζοντάς το σε μια πρόταση για την επιμόρφωση στη Μουσειακή Εκπαίδευση. Στο: Α. Λιοναράκης (επιμ.), 5ο Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, τόμ. Β (σ. 96- 110). Αθήνα: Ε.Δ.Α.Ε.
Θεοφανέλλης, Τ., Καράκιζα, Τ., Φεσάκης, Γ. (2013). Η χρήση Wiki ως εργαλείο υλοποίησης διαδικτυακής κοινότητας πρακτικής. Open Education, 9 (1), 94- 105.
Θωμά, Ρ., Τζοβλά, Ε., Φαρασόπουλος, Ν. (2015). Εφαρμόζοντας το μοντέλο της ασύγχρονης και σύγχρονης μικτής μάθησης για τις ανάγκες της επιμόρφωσης των υποψηφίων Teachers 4 Europe. Στο: Α. Λιοναράκης (επιμ.), 8ο Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, τόμ. 2 (Α) (σ. 44- 53). Αθήνα: Ε.Δ.Α.Ε.
Κιουλάνης, Σ. (2005). Η ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση ως ιδανικό πεδίο για την ανάπτυξη των θεολογικών σπουδών. Σχεδιασμός και δημιουργία έντυπου εκπαιδευτικού και επιμορφωτικού υλικού. Στο: Α. Λιοναράκης (επιμ.), 3ο Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, τόμ. Β (σ. 77- 85). Αθήνα: Προπομπός.
Κιουλάνης, Σ., Παναγιωτίδου, Α. (2007). Η εξ αποστάσεως επιμόρφωση ως παράγοντας ενίσχυσης της παιδαγωγικής κατάρτισης και της διδακτικής αποτελεσματικότητας των εκπαιδευτικών που υπηρετούν στα σχολεία δεύτερης ευκαιρίας. Μια εμπειρική έρευνα. Στο: Α. Λιοναράκης (επιμ.), 4ο Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, τόμ. Β (σ. 622- 627). Αθήνα: Προπομπός.
Κιουλάνης, Σ., Καράκος, Α., Χουλιάρα, Ξ., Αντωνίου, Π. (2013. Οι θεωρίες «Έξι καπέλα σκέψης», «Μάθηση μέσω τέχνης», και «Μάθηση μέσω σχεδιασμού» στη διαδικτυακή εξ αποστάσεως επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Στο: Α. Λιοναράκης (επιμ.), 7ο Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, τόμ. 7 (Β), (σ. 105- 112). Αθήνα: Ε.Δ.Α.Ε.
Κομνηνού, Ι. (2011). Η διαδικτυακή εκπαίδευση, οι δυνατότητες και οι προϋποθέσεις εφαρμογής της. Μελέτη περίπτωσης: η διαδικτυακή επιμόρφωση των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης από το Διορθόδοξο κέντρο της Εκκλησίας της Ελλάδας. Στο: Α. Λιοναράκης (επιμ.), 6ο Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, τόμ. Α (σ. 470- 479). Αθήνα: Ε.Δ.Α.Ε.
Κομνηνού, Ι. (2013). Διαδικτυακά συνεργατικά μοντέλα μάθησης και στρατηγικές. Μελέτη περίπτωσης: «η δημιουργικότητα στη σχολική τάξη», ένα online μάθημα του Διορθόδοξου κέντρου της Εκκλησίας της Ελλάδος. Στο: Α. Λιοναράκης (επιμ.), 7ο Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, τόμ. 6 (Β) (σ. 143- 150). Αθήνα: Ε.Δ.Α.Ε.
Λιοναράκης, Α. (2001). Για ποια εξ αποστάσεως εκπαίδευση μιλάμε. Στο: Α. Λιοναράκης (επιμ.), 1ο πανελλήνιο συνέδριο για την ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση, τόμ. 1 (σ.185- 192 ). Πάτρα: Ε. Α. Π.
Μαυρογιώργος, Γ. (1999). Επιμόρφωση εκπαιδευτικών και επιμορφωτική πολιτική στην Ελλάδα. Στο συλλογικό: Διοίκηση εκπαιδευτικών μονάδων: Διοίκηση ανθρώπινου δυναμικού, τόμ. Β (σ. 93- 135). Πάτρα: Ε.Α.Π.
Μουζάκης, Χ., κ. α. (2009). Εξ αποστάσεως επιμόρφωση εκπαιδευτικών της Ανατολικής Μακεδονίας- Θράκης και Ηπείρου. Στο: Α. Λιοναράκης (επιμ.), 5ο Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, τόμ. A (σ. 195- 209). Αθήνα: Ε.Δ.Α.Ε.
Μπίκος, Κ., Τζιφόπουλος, Μ. (2013). Η επαγγελματική ανάπτυξη των σύγχρονων εκπαιδευτικών: Μοντέλο εφαρμογής της εξ αποστάσεως επιμόρφωσης στη διαπολιτισμική εκπαίδευση. Στο: Α. Λιοναράκης (επιμ.), 7ο Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, τόμ. 4 (Α), (σ. 60- 77). Αθήνα: Ε.Δ.Α.Ε.
Μπρατίτσης, Θ., κ. α. (2003). Σχεδιασμός προγράμματος διαρκούς επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών από απόσταση, με βάση δεδομένα έρευνας από τρέχουσα επιμόρφωση στις τεχνολογίες της πληροφορίας και της επικοινωνίας. Στο: Α. Λιοναράκης (επιμ.), 2ο πανελλήνιο συνέδριο για την Ανοικτή εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση (σ. 536- 547). Αθήνα: Προπομπός.
Μπαγάκης, Γ. (επιμ.) (2005). Επιμόρφωση και επαγγελματική ανάπτυξη του εκπαιδευτικού. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Νταλούκας, Β., κ. α. (2009). Παίζω και μαθαίνω στο Moodle- Μια εφαρμογή, παράδειγμα καλής πρακτικής. Στο: Α. Λιοναράκης (επιμ.), 5ο Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, τόμ. Γ (σ. 251- 259). Αθήνα: Ε.Δ.Α.Ε.
Παπαδάκης, Σ., Βελισσάριος, Α., Φραγκούλης, Ι. (2003). Η επιμόρφωση και μετεκπαίδευση των εκπαιδευτικών στην κοινωνία της πληροφορίας με αξιοποίηση των μεθόδων της Ανοικτής και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης. Στο: Α. Λιοναράκης (επιμ.), 2ο πανελλήνιο συνέδριο για την Ανοικτή εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση (σ. 558- 571). Αθήνα: Προπομπός.
Παπαδημητρίου, Σ. (2016). Διαδικτυακά Επιμορφωτικά Σεμινάρια στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Έργου MARCH: Διάχυση Καλών Πρακτικών στη Διδακτική των Θετικών Επιστημών. Open Education, 12 (2), 178- 189.
Παπαδημητρίου, Σ., κ. α. (2007). Πολλαπλή χρήση της τηλεδιάσκεψης στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση των Ελλήνων εκπαιδευτικών μέσα από το πανελλήνιο σχολικό δίκτυο. Στο: Α. Λιοναράκης (επιμ.), 4ο διεθνές συνέδριο για την ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, τόμ. 1 (σ. 521- 530).
Παρασκευάς, Α., κ. α. (2001). Η χρήση της διαδικτυακής εικονικής τάξης για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών: μια μελέτη περίπτωσης στην περιοχή της φυσικής των ρευστών. Στο: Α. Λιοναράκης (επιμ.), 1ο πανελλήνιο συνέδριο για την ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση, τόμ. 2 (σ. 951- 962). Πάτρα: Ε. Α. Π.
Τσαμαδιάς, Κ., Σιασιάκος, Κ., Ξυνή, Γ. (2007). Παροχή ολοκληρωμένων υπηρεσιών ηλεκτρονικής μάθησης και επιμόρφωσης σε ενήλικες. Στο: Α. Λιοναράκης (επιμ.), 4ο διεθνές συνέδριο για την ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, τόμ. 2 (σ. 547- 551).
Χατζηπαναγιώτου, Π. (2001). Η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Ζητήματα οργάνωσης, σχεδιασμού και αξιολόγησης προγραμμάτων. Αθήνα: Τυπωθήτω.
Χατζηστεφανίδου, Σ. Πολυζώης, Γ. (2001). Εφαρμογή του e- learning στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Μια ολοκληρωμένη πρόταση για την εισαγωγή του «δασκάλου στην κοινωνία της πληροφορίας». Στο: Α. Λιοναράκης (επιμ.), 1ο πανελλήνιο συνέδριο για την ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση, τόμ. 1 (σ. 285- 301). Πάτρα: Ε. Α. Π.
Χλαπάνης, Γ. Ε., Δημητρακοπούλου, Α. (2005). Επιμόρφωση εκπαιδευτικών μέσω διαδικτύου: Η δημιουργία και ο συντονισμός μιας κοινότητας μάθησης. Στο: Α. Λιοναράκης (επιμ.), 3ο Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, τόμ. Α (σ. 586- 597). Αθήνα: Προπομπός.
Χουλιάρα, Ξ., Φρέντζου, Ρ., Αντωνίου, Κ. (2011). Wikis- η αξιοποίησή τους στη σχολική τάξη: το μάθημα ασύγχρονης εκπαίδευσης ΔΚΕΕ 05. Στο: Α. Λιοναράκης (επιμ.), 6ο Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, τόμ. Β (σ. 22- 35). Αθήνα: Ε.Δ.Α.Ε.