Open Access and Open Learning: Social Exclusion - Modern Development Policies and Strategies


Published: Dec 21, 2017
Keywords:
Open education social exclusion educational exclusion accessibility
Charalampia Palaska
Abstract
The connection of Open Education to free access in learning leads to a radical approach of term ‘’education’’. The abolition of social, economic and demographic criteria introduces the new reality of the learning process through which social exclusion is eliminated so individual’s social integration will take place. This study focuses on illustrating the educational purpose of Open Education as an innovative educational process that eliminates discrimination and limitations. Then the conceptual approach of the term "social exclusion" is attempted, as well as the causes that provoke its existence and its impact on the individuals that experience it. However, a separation of the social from the educational exclusion needs to take place in order to find out if and how much the former depends on the latter and vice versa. Furthermore, we will have to seek the way of Open Education’s adjustment to current social and economic data because, although we are already aware of its radical role, Open Education needs to redefine its policy in order to set a new strategy for a constantly changing future.
Article Details
  • Section
  • Articles
References
Klasen, S. (1999). SOCIAL EXCLUSION, CHILDREN, AND EDUCATION: CONCEPTUAL AND MEASUREMENT ISSUES. Ανάκτηση από http://www.oecd.org/education/school/1855901.pdf
Simmons, G. (2011). Ανάκτηση από Τοποθεσία Web της SlideShare: https://www.slideshare.net/garrysimmons/what-is-multiple-deprivation
Sparkes, J. (1999). Schools,Education and Social Exclusion. Ανάκτηση από https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1158920
Βαρλάμη, Ε., Γλαρέντζου, Ε., Δεληκάρη , Β., Καλαντίδης, Δ., Μαυροματάκη, Δ., Μουλουδάκης, Ε., και συν. (n.d.). 7o ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΟΛΜΕ.
Βασιλειάδου, Α. (2010). Ανάκτηση από http://digilib.teiemt.gr/jspui/bitstream/123456789/264/1/022010183.pdf
Βλαχάδη, Μ. (2009). Μετανάστευση - Κοινωνικός αποκλεισμός και Πολιτικές Ένταξης στην Ελλάδα. (Χ. Τσουραμάνης, Επιμ.) Ανάκτηση από https://openeclass.teimes.gr/modules/document/file.php/DEMES108/-%20%CE%9A%CE%9F%CE%99%CE%9D%CE%A9%CE%9D%CE%99%CE%9A%CE%97%20%CE%A0%CE%9F%CE%9B%CE%99%CE%A4%CE%99%CE%9A%CE%97%20%CE%BA%CE%B1%CE%B9%20%CE%9A%CE%9F%CE%99%CE%9D%CE%A9%CE%9D%CE%99%CE%9A%CE%9F%CE%
Γεωργάκη, Σ., & Διπλάρη, Ζ. (n.d.). Η ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΟΥ ΘΕΣΜΟΥ ΤΩΝ ΖΩΝΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑΣ (ZEP): ΑΝΟΙΓΜΑ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ;. Ανάκτηση από http://www.eriande.elemedu.upatras.gr
Ιωαννίδη, Β. (2002). Η εκπαίδευση ως μέσο αποτροπής κοινωνικού αποκλεισμού. Η περιπτωσή των Ιδρυμάτων Αγωγής Ενηλίκων. ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΤΟΥ 2ου ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ ΤΗΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ ΕΛΛΑΔΟΣ, Β. Αθήνα.
Καραλής, Θ. (n.d.). ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ: ΘΕΩΡΗΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ, ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ. Ανάκτηση από https://eclass.upatras.gr
Λιναρδάτου, Χ. (2012). Ο ΡΟΛΟΣ ΤΗΣ ΑΝΟΙΚΤΗΣ ΚΑΙ ΕΞ ΑΠΟΣΤΑΣΕΩΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΣΕ ΑΤΟΜΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΕΝΑ: ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗΣ, ΟΙ ΚΡΑΤΟΥΜΕΝΟΙ. Ανάκτηση από https://apothesis.eap.gr/handle/repo/18709
Λιοναράκης, Α., & Λυκουργιώτης, Α. (1999). Ανοικτά Συστήματα Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Στο Δ. Βεργίδης, Α. Λιοναράκης , Α. Λυκουργιώτης, & Β. Μαυρίδης, Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, Θεσμοί και Λειτουργίες. Πάτρα: Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο.
Ρουσσώ, Ζ. Ζ. (n.d.). (Σ. Παπαντωνίου, Επιμ.) Ανάκτηση από Scribd: https://www.scribd.com/doc/24742455/%CE%9A%CE%9F%CE%99%CE%9D%CE%A9%CE%9D%CE%99%CE%9A%CE%9F-%CE%A3%CE%A5%CE%9C%CE%92%CE%9F%CE%9B%CE%91%CE%99%CE%9F
Σαμαρά, Α. (n.d.). Δια βίου εκπαίδευση και κοινωνική δικαιοσύνη. Ανάκτηση από http://www.eriande.elemedu.upatras.gr
Σιάνου, Ε. (n.d.). ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΝΙΣΟΤΗΤΕΣ ΚΑΙ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟΣ. Ανάκτηση από http://ecourse.uoi.gr/pluginfile.php/87903/mod_resource/content/2/en2.pdf
Σύνταγμα της Ελλάδος. Ανάκτηση από http://www.hellenicparliament.gr/Vouli-ton-Ellinon/To-Politevma/Syntagma/
Τζιαφέτας, Κ. (2012). Εκπαιδευτική Πολιτική και Κοινωνικός Αποκλεισμός σε Πλαίσια Οικονομικής Κρίσης - Η περίπτωση των Σ.Δ.Ε. Ανάκτηση από https://apothesis.eap.gr/bitstream/repo/18658/1/TZIAFETAS%2520KONSTANTINOS.pdf
ΦΕΚ 2687/29.08.2016/τ.Β΄, ΥΑ 131024/Δ1 «Ρυθμίσεις Ζωνών Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας (ΖΕΠ) - Ίδρυση Τάξεων Υποδοχής ΖΕΠ, Ενισχυτικών Φροντιστηριακών Τμημάτων ΖΕΠ και Δομών Υποδοχής για την Εκπαίδευση των Προσφύγων ΖΕΠ (Δ.Y.Ε.Π. ΖΕΠ) σε σχολικές μονάδες Π.Ε.», άρθρα 1. Ανάκτηση από https://www.minedu.gov.gr/publications/docs2016/%CE%96%CE%95%CE%A0.pdf
ΦΕΚ 3406/21.10.2016/ τ.Β’, ΥΑ 169770/Δ2 «Οργάνωση και Λειτουργία σχολικών κέντρων αντισταθμιστικής εκπαίδευσης ως προς την Ενισχυτική Διδασκαλία για το σχολικό έτος 2016 – 2017», Άρθρο Μόνο, §6. Ανάκτηση από https://www.minedu.gov.gr/publications/docs2016/%CE%A6%CE%95%CE%9A-%CE%95%CE%9D%CE%99%CE%A3%CE%A7%CE%A5%CE%A4%CE%99%CE%9A%CE%97.pdf
Φερώνας, Α. (2006). Κοινωνικός Αποκλεισμός:Επιστημονικές και κοινωνικο-πολιτικές διαστάσεις ενός σύγχρονου κοινωνικού φαινομένου. Ανάκτηση από http://eclass.ekdd.gr/esdda/modules/document/file.php/B_EID_KG102/%CE%9A%CE%BF%CE%B9%CE%BD%CF%89%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CF%8C%CF%82%20%CE%91%CF%80%CE%BF%CE%BA%CE%BB%CE%B5%CE%B9%CF%83%CE%BC%CF%8C%CF%82_%CE%A6%CE%B5%CF%81%CF%8E%CE%BD%CE%B1%CF%82_2006.pdf