Enhancing Nature of Scientific Knowledge teaching through cooperative experiment conduction in an interactive videoconferencing environment


Published: Dec 21, 2017
Keywords:
nature of scientific knowledge (NOSk) interactive videoconference biology inquiry-based learning cross-school cooperation
Γεώργιος Πέτρος Αρλαπάνος
Γεώργιος Καπόλας
Abstract
The present teaching practice was designed and implemented during the school year 2016-17 in the context of a cross-school cooperation protocol between two senior high schools, and aimed at teaching specific elements of the Nature of Scientific Knowledge within the Biology class such as empirical evidence, review and criticism, consensus of the scientific community, diversity and changeability of method, creativity, subjectivity and tentativeness. Cooperative experiment conduction in an interactive videoconferencing environment along with shared documents real-time processing was chosen as a teaching method. The project was evaluated at a distance, through the synergistically action of two Biology teachers, working in different Greek prefectures, with two pairs of classes comprised of a total of appr.100 students. The implementation was transacted in two separate couples of teaching hours for each pair of distant classes. The teaching scenario’s scope was to gain students insight the experimental procedure of counting the Reaction Time (RT), in terms of time lapse between an external stimulus (visual, auditory etc) and a conscious body reaction. The cooperative preparation and implementation of the experimental procedure and the dialectic that emerged in real time between distant students-scientists created a condition of true scientific research and interaction. As a result, we believe that the interactive videoconference enhanced the experiential character of the teaching method and consequently highlighted elements of the Nature of Scientific Knowledge. Moreover, benefits were identified as far as pedagogy, socialization and cognition are concerned, while some problems were questioned and suggestions for further improvement were made.
Article Details
  • Section
  • Editorial
Author Biographies
Γεώργιος Πέτρος Αρλαπάνος, ΥΠΔΒΜΘ, ΔΙΔΕ Αχαΐας, Πειραματικό ΓΕ.Λ. Πατρών
MEd
Γεώργιος Καπόλας
MSc, υποψήφιος διδάκτορας τμήματος Βιολογίας, ΕΚΠΑ
References
Αναστασιάδης, Π. (2006). Περιβάλλοντα Μάθησης στο Διαδίκτυο και Εκπαίδευση από Απόσταση. Στο Λιοναράκης, Σ., (επιμ.), Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση – Στοιχεία θεωρίας και πράξης. Αθήνα: Προπομπός
Αναστασιάδης, Π., (2007). Η Διδακτική Αξιοποίηση της Διαδραστικής Τηλεδιάσκεψης στο Σύγχρονο Σχολείο: Κοινωνικο - Εποικοδομιστική Προσέγγιση. Πρακτικά 4ου Διεθνούς Συνεδρίου Ανοικτής & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης, Αθήνα: Προπομπός. (Διαθέσιμο online στο: https://goo.gl/bV9vq7, προσπελάστηκε στις 19/6/2017)
Αναστασιάδης, Π. (2008). Η Διαδραστική Τηλεδιάσκεψη στο Σύγχρονο Σχολείο: Πλαίσιο Διδακτικού Σχεδιασμού. Πρακτικά 6ου Συνεδρίου Ε.Τ.Π.Ε. (Διαθέσιμο online στο: https://goo.gl/sE8aze, προσπελάστηκε στις 20/6/2017)
Καμαρινού, Δ. (1998). Βιωματική μάθηση στο σχολείο, Αθήνα: Γρηγόρης.
Καραγιάννη, Ε., Σταυροπούλου, Σ., & Καρατράντου, Α. (2010). Η διδακτική αξιοποίηση της Τηλεδιάσκεψης στην Τεχνική Εκπαίδευση με το εργαλείο “Click to Meet”. Πρακτικά 2oυ Πανελλήνιου Εκπαιδευτικού Συνεδρίου Ημαθίας (Διαθέσιμο online στο: https://goo.gl/sCzMdm, προσπελάστηκε στις 20/6/2017).
Κουλαϊδης, Β., Αποστόλου, Α., & Καμπουράκης, Κ. (επιμ.), Η Φύση των Επιστημών: Διδακτικές Προσεγγίσεις (pp. 39–59). Εκπαιδευτήρια Γείτονα. (Διαθέσιμο online στο: https://goo.gl/3AMyqJ, προσπελάστηκε στις 18/6/2017)
Κωνσταντίνου, Κ., & Παπαδούρης, Ν. (2008). Επιστημολογική επάρκεια: μία θεμελιώδης συνιστώσα των μαθησιακών επιδιώξεων στις Φυσικές Επιστήμες. Στο Κουλαϊδης, Β., Αποστόλου, Α., & Καμπουράκης, Κ. (επιμ.), Η Φύση των Επιστημών: Διδακτικές Προσεγγίσεις (pp. 39–59). Εκπαιδευτήρια Γείτονα. (Διαθέσιμο online στο: https://goo.gl/3AMyqJ, προσπελάστηκε στις 18/6/2017)
Παπαδημητρίου, Σ., Λαμπροπούλου, N., & Καμπύλης, Π., (2007). Η Πολλαπλή Χρήση της Τηλεδιάσκεψης στην Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση των Ελλήνων Εκπαιδευτικών μέσα από το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο. Πρακτικά 4ου Διεθνούς Συνεδρίου Ανοικτής και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης. (Διαθέσιμο online στο: https://goo.gl/Kor5t8, προσπελάστηκε στις 18/6/2017)
Ράπτης, Α., & Ράπτη, Α. (2004), Μάθηση και Διδασκαλία στην εποχή της Πληροφορίας, Αθήνα.
Σολωμονίδου, X. (2006). Νέες τάσεις στην εκπαιδευτική τεχνολογία. Εποικοδομητισμός και σύγχρονα περιβάλλοντα μάθησης. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Φερτάκης, Β. (2016). Μελετώντας τη Φύση της Επιστημονικής Γνώσης στο Πλαίσιο Εργαστηριακών Ασκήσεων Βιολογίας, Διπλωματική εργασία ΜΔΕ, ΤΕΕΑΠΗ, Πάτρα.
Bates, A.,W. (1995). Technology: Open learning and distance education. New York: Routledge. Στο Αναστασιάδης, Π. (2008). Η Διαδραστική Τηλεδιάσκεψη στο Σύγχρονο Σχολείο: Πλαίσιο Διδακτικού Σχεδιασμού. Πρακτικά 6ου Συνεδρίου Ε.Τ.Π.Ε.
Chalmers, A., F., (2001). Τι είναι αυτό που το λέμε επιστήμη; Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης
Hearnshaw, D. (2000). Effective Desktop Videoconferencing with Minimal Network Demands. British Journal of Educational Technology, 3(31), 221-228
Hofstein, A., & Lunetta, V. N. (2004). The laboratory in science education: Foundations for the twenty-first century. Science Education, 88(1), 28–54.
Hsu, P., van Eijck, M., & Roth, W. (2010). Students’ Representations of Scientific Practice during a Science Internship: Reflections from an activity - theoretic perspective. International Journal of Science Education, 32(9), 1243–1266.
Kampourakis, K. (2016). The “general aspects” conceptualization as a pragmatic and effective means to introducing students to nature of science. Journal of Research in Science Teaching, 53(5), 667–682.
Khishfe, R., & Abd-El-Khalick, F. (2002). Influence of explicit and reflective versus implicit inquiry-oriented instruction on sixth graders’ views of nature of science. Journal of Research in Science Teaching, 39(7), 551–578.
Kolb, D. (1984).Experiential learning: Experience as the source of learning and development, Englewood Cliffs, New Jersey, Prentice-Hall.
McComas, W. F., & Kampourakis, K. (2015). Using the History of Biology, Chemistry, Geology, and Physics to Illustrate General Aspects of Nature of Science. Review of Science, Mathematics and ICT Education, 9(1), 47–76. Στο Φερτάκης, Β. (2016). Μελετώντας τη Φύση της Επιστημονικής Γνώσης στο Πλαίσιο Εργαστηριακών Ασκήσεων Βιολογίας, Διπλωματική εργασία, ΤΕΕΑΠΗ, Πάτρα.
Schweizer, K., Paechter, M., & Weidenman, B. (2003). Blended learning as a strategy to improve collaborative task performance. Journal of Educational Media, 28, 211-224
UNESCO thesaurus, online στο στο https://goo.gl/pcLQyQ, προσπελάστηκε στις 10/6/2017.
Whelan, R., (2008). Effective analysis of reaction time data. The Psychological Record, 2008, 58, 475–482.