Open Educational Resources in Adult Education: What does the practice to date teach us, what should we take care for the future?


Published: Dec 21, 2017
Keywords:
Open educational resources Open education Adult education
Αριστείδης Βαγγελάτος
Γεώργιος Παναγιωτόπουλος
Abstract
Adult Education (ΑΕ) is a field of special interest and importance at a global level. Especially for the European Union, recent studies state that the situation in Europe (imprinted by evidence such as: one out of five adults has low literacy and numeracy skills, one out of four has finished only primary education while one in three has almost zero ICT skills) reveals the emphasis that needs to be put on Adult Education. In this context, it seems that one of the key tools that can be used to support the AE is Open Educational Resources (OER). OERs have evolved in recent years, getting increased acceptance at all levels of education. Until the end of the last decade, OERs were mainly developed with an emphasis on formal education (primary, secondary and tertiary) or non-formal for adults who already had a good level of education. In recent years, however, there has been an attempt towards OERs and open education in general to cover the whole spectrum of non-formal education as well as the entire adult age range, regardless of previous knowledge and skills.
Article Details
  • Section
  • Articles
Author Biographies
Αριστείδης Βαγγελάτος, Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών & Εκδόσεων
Ο Δρ. Αριστείδης Βαγγελάτος είναι έμπειρος μηχανικός Η/Υ και Πληροφορικής και ερευνητής. Εργάζεται στο ΙΤΥΕ (www.cti.gr). Υπήρξε για 11 έτη μέλος ΣΕΠ του ΕΑΠ στην Πληροφορική. Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα εντοπίζονται στις ΤΠΕ στην Εκπαίδευση, Επεξεργασία Φυσικής Γλώσσας, Web 2.0 και 3.0. Εχει δημοσιεύσει σειρά άρθρων σε ελληνικά και ξένα επιστημονικά περιοδικά και συνέδρια. Τέλος είναι μέλος επιστημονικών επιτροπών και επιτροπών κριτών, σε διεθνή συνέδρια και περιοδικά.
Γεώργιος Παναγιωτόπουλος, ΤΕΙ Δυτικής Ελλάδας
Έχω δίπλωμα διετούς εκπαίδευσης του Μαράσλειου Διδασκαλείου Δημοτικής Εκπαίδευσης στην Ειδική Αγωγή του παιδαγωγικού τμήματος του Ε.Κ.Π.Α. Είμαι κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος στη Διοίκηση Μονάδων Υγείας του Ε.Α.Π., είμαι Διδάκτωρ της σχολής Ανθρωπιστικών Επιστημών του τμήματος Επιστημών της Προσχολικής Αγωγής και του Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού του Πανεπιστημίου Αιγαίου. Το επιστημονικό – συγγραφικό μου έργο εντάσσεται στις επιστήμες της αγωγής με έμφαση την Δια Βίου Μάθηση – Κατάρτιση και την σχέση με την αγορά εργασίας.
Είμαι καθηγητής – σύμβουλος στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα Εκπαίδευση Ενηλίκων στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο. Τέλος, είμαι επικ. καθηγητής στο ΤΕΙ Δυτικής Ελλάδας.
References
Ευρωπαϊκή Επιτροπή (2012). Ανασχεδιασμός της εκπαίδευσης: επενδύοντας στις δεξιότητες για καλύτερα κοινωνικοοικονομικά αποτελέσματα. Ανακτήθηκε 10 Ιουνίου, 2017, http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EL/TXT/HTML/?uri=CELEX:52012DC0669&from=EN
Ευρωπαϊκή Επιτροπή (2013). Άνοιγμα της εκπαίδευσης: καινοτόμοι μέθοδοι διδασκαλίας και μάθησης για όλους μέσω νέων τεχνολογιών και ανοικτών εκπαιδευτικών πόρων. Ανακτήθηκε 10 Ιουνίου, 2017, από http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EL/TXT/HTML/?uri=CELEX:52013DC0654&from=EN
Σολομωνίδου, Χ. (2006), Νέες τάσεις στην εκπαιδευτική τεχνολογία. Εποικοδομητισμός και σύγχρονα περιβάλλοντα μάθησης. Εκδόσεις Μεταίχμιο, Αθήνα.
Bacsich, P. et al. (2011), Learner Use of Online Educational Resources for Learning (LUOERL) – Final report, Sheffield, Ανακτήθηκε 10 Ιουνίου, 2017, από http://www.jisc.ac.uk/media/documents/programmes/elearning/oer/LUOERLfinalreport.docx
Bacsich, P. (2015), Quality Agencies in Europe and their approach to e-learning and open learning, SEQUENT, Heerlen, Ανακτήθηκε 10 Ιουνίου, 2017, από https://www.academia.edu/13020383/Quality_Agencies_in_Europe_and_their_approach_to_e-learning_and_open_learning
Commonwealth of Learning. (2017a). Europe Regional Consultation on Open Educational Resources. Ανακτήθηκε 10 Ιουνίου, 2017, από http://rcoer.col.org/uploads/2/2/8/4/22841180/europe_rcoer_report_24may.pdf
Commonwealth of Learning. (2017b). Background Paper. Ανακτήθηκε 10 Ιουνίου, 2017, από http://rcoer.col.org/uploads/2/2/8/4/22841180/rcoer_background_paper.pdf
Europe 2020. (2010). A strategy for smart, sustainable and inclusive growth. Ανακτήθηκε 10 Ιουνίου, 2017, από http://ec.europa.eu/eu2020/pdf/COMPLET%20EN%20BARROSO%20%20%20007%20-%20Europe%202020%20-%20EN%20version.pdf
European Parliament, Structural and Cohesion policies. (2015). Research for Cult Committee – Adult Education and Open Educational Resources. Ανακτήθηκε 10 Ιουνίου, 2017, από http://www.europarl.europa.eu/supporting-analyses
Eurostat. (2013). Adult education survey methodology. Ανακτήθηκε 10 Ιουνίου, 2017, από http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Adult_Education_Survey_(AES)_methodology
Falconer, I., McGill, L., Littlejohn, A., Boursinou, E. (2013). Mainstreaming Open Educational Practice - Recommendations for Policy - Overview and Analysis of Practices with Open Educational Resources in Adult Education in Europe European Commission. Ανακτήθηκε 10 Ιουνίου, 2017, από Ανακτήθηκε 10 Ιουνίου, 2017, από http://ftp.jrc.es/EURdoc/JRC85471.pdf
Ramsden, A. (2015), Open Badges: Trying to navigate through the melting pot of ideas, blog posting. Ανακτήθηκε 10 Ιουνίου, 2017, από http://ucselevate.blogspot.co.uk/2015/06/open-badges-trrying-to-see-forward- path.html
SOPHIA R&I. (2015). Open Educational Resources uptake in adult education. Ανακτήθηκε 10 Ιουνίου, 2017, από http://www.oerup.eu/fileadmin/_oerup/dokumente/need_analysis_report_SOPHIA_Europe.pdf
The Cape Town declaration. (2007). Ανακτήθηκε 10 Ιουνίου, 2017, από http://www.capetowndeclaration.org/
The Paris declaration. (2012). Ανακτήθηκε 10 Ιουνίου, 2017, από http://poerup.referata.com/wiki/2012_Paris_OER_Declaration