Σχεδιασμός, υλοποίηση και αποτίμηση διαδικτυακού περιβάλλοντος επιμόρφωσης εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, με θέμα: Ενσυνειδητότητα για εκπαιδευτικούς


Δημοσιευμένα: Φεβ 10, 2020
Σούσμα-Σελήνη Ρούκστουλ
Μιχαήλ Καλογιαννάκης
Περίληψη

Η παρούσα μελέτη έχει ως βασικό σκοπό να παρουσιάσει τον σχεδιασμό, την υλοποίηση, τη μεθοδολογία εφαρμογής και την αποτίμηση ενός διαδικτυακού περιβάλλοντος εξ αποστάσεως επιμόρφωσης για εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης με θέμα την ενσυνειδητότητα για τους εκπαιδευτικούς. Το εξ αποστάσεως επιμορφωτικό πρόγραμμα, εφαρμόστηκε στην 8η Ενότητα Ηρακλείου του Π.Ε.Κ.Ε.Σ της ΠΔΕ Κρήτης και τη συμμετοχή 25 εκπαιδευτικών. Διερευνήθηκαν οι απόψεις των εκπαιδευτικών για την ενσυνειδητότητα, καθώς και για την τελική αποτίμηση του εκπαιδευτικού υλικού.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Τμήμα Β
Βιογραφικά Συγγραφέων
Σούσμα-Σελήνη Ρούκστουλ, Πανεπιστήμιο Κρήτης
Η Σούσμα-Σελήνη Ρούκστουλ είναι δασκάλα, απόφοιτη του ΠΜΣ «Επιστήμες της Αγωγής - Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση με την χρήση των ΤΠΕ (e-Learning)» Π.Τ.Δ.Ε., Πανεπιστήμιο Κρήτης.
Μιχαήλ Καλογιαννάκης, Πανεπιστήμιο Κρήτης Σχολή Επιστημών Αγωγής Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης

Μιχαήλ Καλογιαννάκης
Αναπληρωτής Καθηγητής
Πανεπιστήμιο Κρήτης
Σχολή Επιστημών Αγωγής
Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης

Αναφορές
Antoniou, A.-S., Polychroni, F., & Vlachakis, A.-N. (2006). Gender and age differences in occupational stress and professional burnout between primary and high-school teachers in Greece. Journal of Managerial Psychology, 21(7), 682-690.
Beshai, S., McAlpine, L., Weare, K., & Kuyken, K. (2016). A non-randomised feasibility trial assessing the efficacy of a mindfulness-based intervention for teachers to reduce stress and improve well-being. Mindfulness, 7, 198-208.
Ciarrochi, J., Kasdhan, T., & Harris, R. (2013). The foundations of flourishing. In T. Kashdan and J. Ciarrochi (Eds.), Mindfulness, Acceptance, and Positive Psychology. The Seven Foundations of Well-Being (pp 1-29). Oakland, United States: Context Press.
Ciarrochi, J., & Hayes, L. (2016). Mindfulness-based social and emotional learning: a new approach to promoting positive development in young people. Online Journal for Educators, 35, 37-46.
Desbordes, G., Negi, L. T., Pace, T. W. W., Wallace B. A., Raison, C. L., & Schwartz, E. L. (2012). Effects of Mindful - Attention and Compassion Meditation Training on Amygdala Response to Emotional Stimuli in an Ordinary, Non Meditative State. Frontiers in human Neuroscience, 6, Art. 292, 1-15.
Emerson, L.M.,Leyland, A., Hudson, K., Rowse, G., Hanley, P. & Hugh-Jones, S. (2017). Teaching Mindfulness to Teachers: a Systematic Review and Narrative Synthesis. Mindfulness, 8(5), 1136-1149.
Flook, L., Goldberg, S.B., Pinger, L., Bonus, K., & Davidson, R.J. (2013). Mindfulness for teachers: a pilot study to assess effects on stress, burnout and teaching efficacy. Mind, Brain and Education 7(3), 182-195.
Franco, C., Mañas, I., Cangas, A., Moreno, E., & Gallego, J. (2010). Reducing teachers psychological distress through mindfulness training. Spanish Journal of Psychology, 13(2), 655-666.
Jennings, P. A., Frank, J. L., Snowberg, K. E., Coccia, M. A., & Greenberg, M. T. (2013). Improving classroom Learning Environments by Cultivating Awareness and Resilience in Education (CARE): Results of a Randomized Controlled Trial. School Psychology Quarterly, 28(4), 374-390.
Jennings, P. A. (2015). Mindfulness for Teachers: Simple Skills for Peace and Productivity in the Classroom. The Norton Series on the Social Neuroscience of Education. NYL W. W. Norton
Kalogiannakis, M., & Touvlatzis, S. (2015). Emotions experienced by learners and their development through communication with the tutor-counselor. European Journal of Open, Distance and e-Learning, 18(2), 37-49.
Kral, T.R. A., Schuyler, B. S., Mumford, J. A., Rosenkranz, M. A., Lutz, A., & Davidson, R. J. (2018). Impact of short- and long-term mindfulness meditation training on amygdala reactivity to emotional stimuli. NeuroImage, 181, 301-13.
Langer, E. J. (2000). Mindful learning. Current Directions in Psychological Science, 9(6), 220-223.
Paulson, S., Davidson, R. J., Jha, A., & Kabat-Zinn, J. (2013). Becoming conscious: the science of mindfulness. Annals of the New York Academy of Sciences, 1303, 87-104.
Poulin, P., Corey, Μ., & Soloway, G., & Karayolas, E. (2008). Mindfulness training as an evidence-based approach to reducing stress and promoting well-being among human service professionals. International Journal of Health Promotion and Education, 46(2), 72-80.
Roeser, R.W., Schonert-Reichl, K.A., Jha, A., Cullen, M., Wallace, L., Wilensky, R., et al. (2013). Mindfulness training and reductions in teacher stress and burnout: results from two randomized, waitlist-control field trials. Journal of Educational Psychology, 105(3), 787-804.
Seligman, M. E., & Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive psychology: An introduction. American Psychological Association, 55 (1), 5-14.
Virgili, M. (2013). Mindfulness-based interventions reduce psychologicaldistress in working adults: a meta-analysis of intervention studies. Mindfulness, 6, 326-337.
Wallace, A. (2006). The Attention Revolution: Unlocking the Power of the Focused Mind. Somerville, MA: Wisdom Publications.
Zoogman, S., Simon B., Goldberg, S., Hoyt, W., & Miller, L. (2015). Mindfulness interventions with youth: A meta-analysis. Mindfulness, 6, 290-302.
Αναστασιάδης, Π., & Κωτσίδης, Κ. (2017). Παιδαγωγικός Σχεδιασμός και Υλοποίηση Εξ αποστάσεως προγράμματος επιμόρφωσης εκπαιδευτικών: Η Αξιοποίηση του web 2.0 στο Σύγχρονο Σχολείο» με έμφαση στη συνεργασία και την δημιουργικότητα. Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, 9, 116-137.
Feldman, R.-S. (2010). Εξελικτική Ψυχολογία: Δια βίου ανάπτυξη (Τόμος 2). Αθήνα: Gutenberg.
Goleman, D., & Davidson, R. J. (2018). Ο Δρόμος προς τη μόνιμη Μεταμόρφωση: Η Επιστήμη αποκαλύπτει πώς ο Διαλογισμός αλλάζει το Νου, τον Εγκέφαλο και το Σώμα μας. Αθήνα: Πεδίο.
Κόκκος, Α. (2005). Σχέσεις ανάμεσα στη δια βίου μάθηση, την εξ αποστάσεως εκπαίδευση και την εκπαίδευση ενηλίκων. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.), Πρακτικά του 3ου Διεθνούς Συνεδρίο για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, (Τόμος Α΄), (368-379). Αθήνα: Προπομπός.
Λιοναράκης, Α. (2001). Ανοικτή και εξ αποστάσεως πολυμορφική εκπαίδευση: Προβληματισμοί για μια ποιοτική προσέγγιση σχεδιασμού διδακτικού υλικού. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.), Απόψεις και Προβληματισμοί για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης (σσ. 33-52). Αθήνα: Προπομπός.