Χρήση κινούμενων σχεδίων με τρισδιάστατες απεικονίσεις, για τη διδασκαλία των εννοιών των στερεών και των κρυσταλλικών δομών τους, στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση


Δημοσιευμένα: Δεκ 21, 2017
Λέξεις-κλειδιά:
Τρισδιάστατες απεικονίσεις κινούμενα σχέδια Χημεία στερεά Τριτοβάθμια Εκπαίδευση
Kωνσταντίνα (Konstadina) Αθανάσιος Δαλακώστα (Dalacosta)
Ευαγγελία (Evangelia) Παυλάτου (Pavlatou)
Περίληψη

Η εργασία εστιάζει στην παρουσίαση και μελέτη των εννοιών των στερεών και των αντίστοιχων κρυσταλλικών δομών τους, του μαθήματος της Γενικής και Ανόργανης Χημείας στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Οι συγκεκριμένες έννοιες προϋποθέτουν από τους φοιτητές σε επίπεδο κατανόησης υψηλού επιπέδου νοητικές διεργασίες, καθώς διαθέτουν τη χωρική ικανότητα και τις γνωστικές δεξιότητες να κάνουν τις κατάλληλες συνδέσεις μικρόκοσμου με μακρόκοσμο. Γι’ αυτό το σκοπό κατασκευάστηκε ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό που εμπεριέχει τρισδιάστατες απεικονίσεις με δυνατότητες περιστροφής, μεγέθυνσης, σμίκρυνσης δομών. Παράλληλα χρησιμοποιήθηκε  ο συνδυασμός των εκπαιδευτικών διαδραστικών κινουμένων σχεδίων cartoons με τα τρισδιάστατα γραφικά με χρήση ελεγχόμενης κίνησης, για τη δημιουργία εφαρμογών που τρέχουν διαδικτυακά αλλά και τοπικά, και που έχουν πλήρεις δυνατότητες σε περιβάλλον windows  και android,  καθώς διευκολύνουν από τεχνικής πλευράς, αλλά και προσελκύουν τον χρήστη/ φοιτητή να περιεργαστεί και να μελετήσει έννοιες υψηλού γνωστικού φορτίου. Στοχευόμενα από το μάθημα της Γενικής και Ανόργανης Χημείας που διδάσκεται στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, έγινε επιλογή των εννοιών των στερεών με τις  αντίστοιχες κρυσταλλικές τους δομές, επιδιώκοντας μέσω κατασκευής κατάλληλου ψηφιακού υλικού να κατανοήσουν οι φοιτητές ορισμένες φυσικοχημικές ιδιότητες τους.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Τμήμα Β
Βιογραφικά Συγγραφέων
Kωνσταντίνα (Konstadina) Αθανάσιος Δαλακώστα (Dalacosta), Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο

Μεταδιδακτορική ερευνήτρια ΕΜΠ, 

Μέλος ΣΕΠ (ΚΦΕΔΕ), ΕΑΠ

Ευαγγελία (Evangelia) Παυλάτου (Pavlatou), Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο

Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο

Σχολή Χημικών Μηχανικών

Τομέας Χημικών Επιστημών,

Aναπλ. Καθηγήτρια

Αναφορές
Dalacosta, K., Kamariotaki-Paparrigopoulou, M., Palyvos, J.A., & Spyrellis, N. (2009). Multimedia application with animated cartoons for teaching science in elementary education. Computers & Education, 52 (4), 741-748.
David L. Hu et al.,(2016) Humour Applied to STEM Education, Systems Research and Behavioral Science, DOI: 10.1002/sres.2406
Di Raddo, P. (2006) Teaching Chemistry Lab Safety through Comics, Journal of Chemical Education, 83, 4, 571-73.
Ferk, V., Vrtacnik, M., Blejec, A., & Gril, A. (2003). Students’ understanding of molecular structure representations. International Journal of Science Education, 25(10), 1227– 1245
Kelly, R. M.& Akaygun, S.(2016). Insights into how students learn the difference between a weak acid and a strong acid from cartoon tutorials employing visualizations. J. Chem. Educ., 2016, 93 (6), pp 1010–1019
Kelly, R. M. (2016). ConfChem Conference on Interactive Visualizations for Chemistry Teaching and Learning: Insights into Molecular Visualization Design. J. Chem. Educ., 2016, 93 (6), pp 1142–1144
Keogh, B., & Naylor, S. (1999). Concept cartoons, teaching and learning in science: an evaluation. International Journal of Science Education, 21(4), 431–446.
Roesky, H. W. & Kennepohl, D. (2008). Drawing Attention with Chemistry Cartoons. Journal of Chemical Education, 85, 10, 1355-1360.
Ören, F. Ş., & Meriç, G. (2014). Seventh Grade Students’ Perceptions of Using Concept Cartoons in Science and Technology Course. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 2(2).
Roesky, H. W. & Kennepohl, D. (2008). Drawing Attention with Chemistry Cartoons. Journal of Chemical Education, 85, 10, 1355-1360.
Smith, M. K., Jones, H.M.F., Gilbert, L. S, & Wieman, E. C. (2013.)The Classroom Observation Protocol for Undergraduate STEM (COPUS): A New Instrument to Characterize University STEM Classroom Practices. CBE Life Sciences Education Vol. 12, 618–627.