Τα οφέλη των νηπιαγωγών από την συμμετοχή τους σε πρόγραμμα peer e-mentoring με στόχο την διδασκαλία αγγλικών στο νηπιαγωγείο.


Δημοσιευμένα: Δεκ 21, 2017
Λέξεις-κλειδιά:
peer e-mentoring διδασκαλία αγγλικών στο νηπιαγωγείο computer mediated communication ΤΠΕ.
Κωνσταντία Χρ. Ευταξία
Αρετή Βαλαδίδου
Περίληψη

H χρήση του peer e-mentoring για την επιμόρφωση και συνεργασία νηπιαγωγών αποτελεί στην Ελλάδα μια καινοτόμα εκπαιδευτική πρακτική.  Η παρούσα έρευνα διεξήχθη με σκοπό να μελετήσει τα οφέλη μιας ομάδας νηπιαγωγών από την συμμετοχή τους σε ένα πρόγραμμα peer e-mentoring. Για έξι εβδομάδες (16/1-24/2/2017) πέντε νηπιαγωγοί που συμμετείχαν σε ένα πρόγραμμα peer e-mentoring, συναντιόταν μέσω της υπηρεσίας της τηλεδιάσκεψης του ΠΣΔ αλλά παράλληλα επικοινωνούσαν και με άλλους τρόπους (τηλεφωνικά, με mail, viber) με σκοπό την αλληλεπίδραση και την ανταλλαγή απόψεων για το περιεχόμενο και την πορεία των μαθημάτων που αφορούσαν το καινοτόμο πρόγραμμα της διδασκαλίας της αγγλικής γλώσσας στο νηπιαγωγείο με την χρήση των ΤΠΕ. Η οργάνωση του πλαισίου του προγράμματος έγινε από την peer e-mentor ενώ το περιεχόμενο των μαθημάτων και ο σχεδιασμός της εκπαιδευτικής διαδικασίας συντελέστηκε με την ενεργή συμμετοχή των mentees. Στο τέλος του προγράμματος peer e-mentoring, οι συμμετέχοντες με ατομικές συνεντεύξεις κατέθεσαν την εμπειρία τους. Τα ευρήματα της έρευνας ήταν ενθαρρυντικά και αποδεικνύουν ότι το peer e-mentoring μπορεί να αναδειχτεί σε μία πολύ αποτελεσματική πρακτική που μπορεί να βοηθήσει την επαγγελματική και συναισθηματική ανάπτυξη των νηπιαγωγών μειώνοντας την επαγγελματική τους απομόνωση .

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Βιογραφικό Συγγραφέα
Κωνσταντία Χρ. Ευταξία
νηπιαγωγός, μεταπτυχιακή φοιτήτρια στο ΕΑΠ
Αναφορές
Ακαδημία Αθηνών. (2016). Καινοτομία. Στο: Χ. Χαραλαμπάκης. Χρηστικό λεξικό της Νεοελληνικής Γλώσσας (τομ.3, σ.207). Αθήνα: Δημοσιογραφικός Οργανισμός Λαμπράκη Α.Ε.
Allen, T.D., Russell, J.A. & Maetzke, S. (1997). Formal peer mentoring: Factors related to protégés’ satisfaction and willingness to mentor others. Group & Organization Management, 22(4), 488-507.
Altrichter, H., Posch, P. & Somekh, B. (1993/2001). Οι Εκπαιδευτικοί Ερευνούν το Έργο τους. Μια Εισαγωγή στις Μεθόδους της Έρευνας Δράσης. (Μτφ. Μ. Δεληγιάννη. Αθήνα: Μεταίχμιο
Anfara Jr, V. A., Brown, K. M., & Mangione, T. L. (2002). Qualitative analysis on stage: Making the research process more public. Educational Researcher, 31(7), 28-38.
Ayers, S., & Griffin, L. (2005). Chapter 5: PETE mentoring as a mosaic. Journal of Teaching in Physical Education, 24(4), 368-378. Retrieved from: http://scholarworks.wmich.edu/humanperformance_faculty/12
Bambino, D. (2002). Critical friends. Educational Leadership, 59 (6), 25-27.
Benedetti, T. A. (1999). An investigation of peer coaching in the foreign language student teaching practicum. (Electronic Thesis or Dissertation).The Ohio State University, Ohio, United States. Retrieved from: https://etd.ohiolink.edu/
Bierema, L.L. & Merriam, S. B. (2002). E-mentoring: Using computer-mediated communication to enhance the mentoring process. Innovative Higher Education, 26(3), 211-227.
Bierema, L. L., & Hill, J. R. (2005). Virtual mentoring and HRD. Advances in Developing Human Resources, 7(4), 556-568.
Blaye, A., Light, P. H., Joiner, R., & Sheldon, S. (1991). Collaboration as a facilitator of planning and problem solving on a computer‐based task.
British Journal of Developmental Psychology, 9(4), 471-483.
Burgstahler, S. (2006). Creating an e-mentoring community. Information Brief, 5(4), 1-5.
Chen, Q., & Chang, C. (2006). Using computers in early childhood classrooms teachers’ attitudes, skills and practices. Journal of Early Childhood Research, 4(2), 169–188. doi:10.1177/1476718X06063535.
Chidambaram, L. (1997). Relational developments in computer-supported groups. MIS Quarterly, 20, 143–160.
Creswell, J. W. & Miller D. L. (2000). Determining Validity in Qualitative Inquiry, Theory Into Practice, 39(3), 124-130
Creswell, J. W. (2011). H έρευνα στην εκπαίδευση. Σχεδιασμός, διεξαγωγή και αξιολόγηση της ποσοτικής και ποιοτικής έρευνας. Αθήνα: Ίων/ Έλλην
Colvin, J. W. & Ashman, M. (2010) Roles, Risks, and Benefits of Peer Mentoring Relationships in Higher Education, Mentoring & Tutoring: Partnership in Learning, 18(2), 121-134, DOI: 10.1080/13611261003678879
Constas, M. A. (1992). Qualitative analysis as a public event: The documentation of category development procedures. American Educational Research Journal, 29(2), 253-266.
Dewiyanti, S., Brand-Gruwel, S., Jochems, W., & Broers, N. J. (2007). Students’ experiences with collaborative learning in asynchronous computer-supported collaborative learning environments. Computers in Human Behavior, 23(1), 496–514.
Ensher, E., Heun, C. & Blanchard, A. (2003). Online mentoring and computer mediated support: New directions in research. Journal of Vocational Behavior, 63(2), 264-288.
Everard, K.B., & Morris, G. (1999). Αποτελεσματική εκπαιδευτική διοίκηση. Πάτρα: Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο.
Fox, C. (2009). Peer e-mentoring in the School of Psychology. Retrieved November 5, 2016 from: https://www.keele.ac.uk/media/keeleuniversity/lpdc/Peer%20E-Mentoring%20-%20Final%20Report.pdf
Friedman, A. A., Zibit, M, & Coote, M. (2004). Telementoring as a collaborative agent for change. Journal of Technology, Learning, and Assessment, 3(1). Available from http://www.jtla.org
Fullan, M. (1993). Why teachers must become change agents. Educational Leadership, 50(6), 1-13.
Gallagher, P. A., Abbott-Shim, M. & VandeWiele, L. (2011b). Head Start mentor teachers impact child outcomes in protégé teachers’ classrooms. NHSA Dialog: A Research-to-Practice Journal for the Early Childhood Field, Vol. 14, No. 2, pp. 75-78.
Gillani, N. & Eynon, R., (2014). Communication Patterns in Massively Open Online Courses, The Internet and Higher Education, 23, 18-2. doi: 10.1016/j.iheduc.2014.05.004.
Gokhale, A. A. (1995). Collaborative learning enhances critical thinking. Journal of Technology Education, 7(1). Retrieved from http://scholar.lib.vt.edu/ejournals/JTE/v7n1/gokhale.jte-v7n1.html
Hixenbaugh, P., Dewart, H., Drees, D., & Williams, D. (2006). Peer e-mentoring: enhancement of the first year experience. Psychology Learning and Teaching 5(1), 8-14.
Holbeche, L. (1996). "Peer mentoring: the challenges and opportunities", Career Development International, 1 (7), pp. 24 - 27.
Homitz, D. J., & Berge, Z. L. (2008). Using e-mentoring to sustain distance training and education. The Learning Organization, 15(4), 326-335. doi: 10.1108/09696470810879574
Johnson, D. W. & Johnson, R.T. (2009). An Educational Psychology Success Story: Social Interdependence Theory and Cooperative Learning. Journal of Educational researcher, 38(5), pp. 365-379.
Kemmis, S. (2009): Action research as a practice‐based practice, Educational Action Research, 17(3), 463-474. Retrieved from: http://dx.doi.org/10.1080/09650790903093284
Knouse, S. B. (2001). Virtual mentors: Mentoring on the Internet. Journal of Employment Counseling, 38 (4), 162-169.
Konca, A. S., Ozel, E., & Zelyurt, H. (2016). Attitudes of preschool teachers towards using information and communication technologies (ICT). International Journal of Research in Education and Science, 2(1), 10-15.
Kram, K. & Isabella, L. (1985) Mentoring alternatives: the role of peer relationships in career development, Academy of Management Journal, 28, 110–132.
Laal, M., & Ghodsi, S. M. (2012). Benefits of collaborative learning. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 31, 486–490.
Μαυροειδής, Γ., & Τύπας, Γ. (2001). Επιμόρφωση των εκπαιδευτικών: Τεχνική και μεθοδολογία επιμορφωτικών σεμιναρίων (σε σχέση με το νόμο 1566/85), Επιθεώρηση Εκπαιδευτικών Θεμάτων, 5, 147-153. Αθήνα: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.
Mayberry, R. & Lock, E. (2003). Age constraints on first versus second language acquisition: Evidence for linguistic plasticity and epigenesist. Brain and Language, 87 (1), 369-384.
McCaughtry, N., Hodges Kulinna, P., Cothran, D., Martin, J. J., & Faust, R. (2005). Teachers mentoring teachers: A view over time. Journal of Teaching in Physical Education, 24(4), 326-343. Retrieved from: http://digitalcommons.wayne.edu/coe_khs/16/
McLoughlin, C., Brady, J., Lee, M.J.W., & Russell, R. (2007, November). Peer-to-peer: An e-mentoring approach to developing community, mutual engagement and professional identity for pre-service teachers. Paper presented at the Australian Association for Research in Education (AARE) Conference Fremantle, Western Australia
Moore, M.G. (1993). Theory of transactional distance. In D. Keegan (Ed.), Theoretical principles of distance education. London: Routledge
Μπαγάκης, Γ., & Γλυφάδας, Ο. Ν. (2004α.). Προς μια σχολική δράση ανάπτυξης δραστηριοτήτων φυσικών επιστημών για το νηπιαγωγείο: Το πρόγραμμα της «Ομάδας Νηπιαγωγών Γλυφάδας. Εισήγηση στο 3ο Πανελλήνιο Συνέδριο Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών στη Προσχολική Εκπαίδευση. ΛΗΚΥΘΟΣ. Ανακτήθηκε, 3 Νοεμβρίου, 2016 από: http://lekythos.library.ucy.ac.cy/handle/10797/14862
Nolan, A. Morrissey, A.M. & Dumenden, I., 2012, Mentoring for early childhood teachers: research report 2012, Department of Education and Early Childhood Development, Melbourne, Vic. Retrieved April 3, 2017 from : http://dro.deakin.edu.au/view/DU:30056782
Nguyen, H. T. M., & Baldauf Jr, R. B. (2010). Effective peer mentoring for EFL pre-service teachers’ instructional practicum practice. The Asian EFL Journal Quarterly Special Issue on English Language Teacher Education and Development September 2010, (12)3, 1-125
Padurean, A., & Margan, M. (2009). Foreign language teaching via ICT. Revista de Informatica Sociala, 7(12), 97-101.
Pavia, L., Nissen H., Hawkins, C., Monroe, M. E. & Filimon-Demyen, D. (2003). Mentoring Early Childhood Professionals, Journal of Research in Childhood Education, 17(2), 250-260, DOI: 10.1080/02568540309595014
Price, M. A. & Chen, H. (2003). Promises and challenges: exploring a collaborative telementoring programme in a preservice teacher education programme. Mentoring and Tutoring: Partnership in Learning, Vol. 11, No. 1, pp. 105-117.
Reilly, V. (2005). Cookie and his friends. Teacher’s Book A. Athens: Oxford University Press
Risquez, A., & Sanchez-Garcia, M. (2012). The jury is still out: Psychoemotional support in peer e-mentoring for transition to university. The Internet and Higher Education, 15(3), 213-221.
Robson, C. (2010). Η έρευνα του πραγματικού κόσμου. Ένα μέσο για κοινωνικούς επιστήμονες και επαγγελματίες ερευνητές (2η εκδ.). Αθήνα: GUTENBERG
Roschelle, J. (1992) Learning by collaborating: Convergent conceptual change. Journal of the Learning Sciences, 2, 235–276.
Shrestha, C. H., May, S., Edirisingha, P., Burke, L., & Linsey, T. (2009). From Face-to-Face to e-Mentoring: Does the. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 20(2), 116-124.
Terrion, J .L. & Leonard, D. (2007). A taxonomy of the characteristics of student peer mentors in higher education: Findings from a literature review. Mentoring & Tutoring, 15(2), 149-164.
Wah, L. (2000). Workplace of the future. Management Review 89 (1), 1-2.
Watson, S. (2006). Virtual mentoring in higher education: Teacher education and cyber-connections. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 18(3), 168-179.
Wenger, E. C., & Snyder, W. M. (2000). Communities of practice: The organizational frontier. Harvard business review, 78(1), 139-146.
Yaw, D. C. (2007). E-Mentoring in Virtual Education. Online Submission. Retrieved November 10, 2016, from http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED504764.pdf
Young, S. S.C. (2003). Integrating ICT into second language education in a vocational high school. Journal of Computer Assisted Learning 19, 447-461.
Ζαράνης, Ν., & Οικονομίδης, Β. (2005, Μάϊος). Οι απόψεις των νηπιαγωγών για τη χρήση του υπολογιστή στο νηπιαγωγείο. Ανακοίνωση στο 3ο Πανελλήνιο Συνέδριο των Εκπαιδευτικών για τις ΤΠΕ. Αξιοποίηση των τεχνολογιών, της πληροφορίας και της επικοινωνίας στη διδακτική πράξη. Σύρος.