Στάθμιση κλίμακας για την διαδραστική απόσταση στην εκπαίδευση από απόσταση


Δημοσιευμένα: Ιουν 9, 2016
Λέξεις-κλειδιά:
αντιληπτή διαδραστική απόσταση συναντίληψη συναίσθηση
Ιωάννης Γκιόσος
Μαρία Κουτσούμπα
Ηλίας Μαυροειδής
Περίληψη
Η παρούσα εργασία περιγράφει την ανάπτυξη και στάθμιση μιας κλίμακας για την αποτίμηση της αντιληπτής διαδραστικής απόστασης μεταξύ διδάσκοντα και μαθητευομένων στο πλαίσιο των μεταπτυχιακών σπουδών του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου. Με βάση την ανασκόπηση της βιβλιογραφίας προέκυψαν δύο διαστάσεις για την αντιληπτή διαδραστική απόσταση. Η διάσταση της συναντίληψης (co-understanding) και η διάσταση της συναίσθησης (awareness). Για το λόγο αυτό, κρίθηκε σκόπιμο να αναπτυχθούν δύο κλίμακες, μία για την κάθε διάσταση της αντιληπτής διαδραστικής απόστασης. Στην προκαταρκτική έρευνα διερευνήθηκε ο τρόπος με τον οποίο οι φοιτητές αντιλαμβάνονται την διαδραστική απόσταση από τους διδάσκοντες τους. Στην πιλοτική έρευνα διερευνήθηκε ο βαθμός κατανόησης των αρχικών ερωτημάτων των δύο κλιμάκων. Στην συνέχεια, οι δύο κλίμακες χορηγήθηκαν ταυτόχρονα, αρχικά σε διακόσιους είκοσι (220) μεταπτυχιακούς φοιτητές και φοιτήτριες του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου για την πραγματοποίηση διερευνητικής παραγοντικής ανάλυσης. Η διερευνητική παραγοντική ανάλυση των δύο κλιμάκων αποκάλυψε δύο παράγοντες που εξήγησαν το 72,3% και 76,8% της συνολικής διακύμανσής τους. Επίσης προέκυψαν 10 ερωτήματα για την κλίμακα που αφορούσε την διάσταση της συναντίληψης και 15 για την κλίμακα που αφορούσε την διάσταση της συναίσθησης. Ο βαθμός αξιοπιστίας των παραγόντων των ερωτηματολογίων βρέθηκε ικανοποιητικός αφού o συντελεστής Cronbach a κυμάνθηκε μεταξύ 0,899 και 0,955.
Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα