Ηλεκτρονικά μαθήματα και ψηφιακό χάσμα στο πανεπιστήμιο
Περίληψη
Πολυάριθμες έρευνες, κατά τις τελευταίες δεκαετίες, επικεντρώνονται στο ψηφιακό χάσμα, καθώς εφαρμόζονται πολιτικές για την ενσωμάτωση των ΤΠΕ και την προώθηση της ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης στην ανώτατη εκπαίδευση. Η παρούσα εισήγηση βασίζεται στην επισκόπηση της διεθνούς βιβλιογραφίας και τα δεδομένα μιας ποσοτικής έρευνας που πραγματοποιήθηκε σε φοιτητές ανθρωπιστικών και κοινωνικών επιστημών, με σκοπό να διερευνηθεί η σχέση ανάμεσα στην κοινωνική τάξη και τις αντιλήψεις τους για τα ηλεκτρονικά μαθήματα του e-course. Τα δεδομένα της έρευνας παρέχουν ενδείξεις ότι η κοινωνική τάξη διαφοροποιεί τους λόγους χρήσης του διαδικτύου και τις αντιλήψεις των φοιτητών για τα ηλεκτρονικά μαθήματα. Όλοι σχεδόν οι φοιτητές κάνουν χρήση του διαδικτύου, κυρίως για τη συμμετοχή στα κοινωνικά δίκτυα και ψυχαγωγία και λιγότερο για εκπαιδευτικούς σκοπούς. Οι περισσότεροι φοιτητές έχουν θετικές αντιλήψεις για τα ηλεκτρονικά μαθήματα, αλλά αυτές διαφοροποιούνται ανάλογα με τη συχνότητα χρήσης του διαδικτύου και την κοινωνική τάξη. Συμπεραίνεται ότι υπάρχει ψηφιακό χάσμα, το οποίο οξύνεται, καθώς αναπτύσσεται η ασύγχρονη τηλεκπαίδευση και αυξάνεται ο αριθμός των ηλεκτρονικών μαθημάτων. Το ψηφιακό χάσμα αποτελεί σοβαρό πρόβλημα για το πανεπιστήμιο, γιατί αναπτύσσει νέες μορφές ανισοτήτων που πλήττουν, σε συνδυασμό με την οικονομική κρίση, τους φοιτητές από τις χαμηλότερες κοινωνικές κατηγορίες. Τα ιδρύματα της ανώτατης εκπαίδευσης χρειάζεται να εφαρμόσουν πολιτικές για την άμβλυνση του ψηφιακού χάσματος που έχει σοβαρές επιπτώσεις στις εμπειρίες των φοιτητών από τις σπουδές και στις μελλοντικές επαγγελματικές τους διαδρομές.
Λεπτομέρειες άρθρου
- Ενότητα
- Άρθρα