Η αναγνώριση του εκπαιδευόμενου ως μαθησιακή οντότητα: Περίπτωση μελέτης το πρόγραμμα μικτής μάθησης της Γενικής Γραμματείας Δια Βίου Μάθησης (ΓΓΔΜ) και του Ινστιτούτου Διαρκούς Εκπαίδευσης (ΙΔΕΚΕ)


Δημοσιευμένα: Ιουν 9, 2016
Λέξεις-κλειδιά:
Μικτή μάθηση εκπαίδευση εκπαιδευτών οριζόντια μάθηση
Ηλίας Βλάχος
Νίτσα Μπιγιλάκη
Περίληψη

Σε όλα τα προγράμματα εκπαίδευσης εκπαιδευομένων δύο χαρακτηριστικά είναι κοινά: α) οι εκπαιδευόμενοι συμμετέχουν στα προγράμματα προαιρετικά, β) προσέρχονται με συγκεκριμένες επιδιώξεις, έχοντας ήδη διαμορφώσει το πλαίσιο πάνω στο οποίο θα κινηθούν και σαφώς προκαθορίζοντας τους στόχους που ελπίζουν να κατακτήσουν (Rogers, 1999). Ο εκπαιδευτής προκειμένου να επιτύχει την πλήρη ενεργοποίησή τους και να αποφύγει την παθητική στάση τους (Race, 1998), οφείλει να επιδιώκει να εργάζεται σε οριζόντιο επίπεδο, ενθυμούμενος ότι κι αυτοί είναι ενήλικες. Με αυτή την τακτική ενισχύει την αξιοπρέπεια των εκπαιδευομένων (Jarvis,2004), αναδεικνύει τις εμπειρίες τους (Rogers, 1999) και κυρίως τους αποδεικνύει έμπρακτα ότι αναγνωρίζεται η μέχρι τώρα πορεία τους, από τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας και κυρίως από τον εκπαιδευτή ενηλίκων (Μπιγιλάκη, 2009).
Η παρούσα έρευνα επεδίωξε, μέσα από την καταγραφή των εκπαιδευτικών δράσεων των εκπαιδευτών, όπως αυτές αναπτύσσονται σε ένα πρόγραμμα μικτής μάθησης, να αναδείξει την αξιοποίηση ή όχι των εμπειριών των εκπαιδευομένων του προγράμματος, άρα και την αναγνώρισή τους ως ισότιμης οντότητας κι αφετέρου να παρουσιάσει τις τεχνικές και τη μεθοδολογία που εφάρμοσαν καθ’ όλη τη διάρκεια των προγραμμάτων προκειμένου να κινητοποιήσουν τους εκπαιδευόμενους προς μία ενεργό συμμετοχή, κυρίως στο κομμάτι της μικτής μάθησης που αφορά την εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Συγκεκριμένα, η έρευνα επιχείρησε να καταγράψει: α) την πηγή της εκπαιδευτικής δράσης των εκπαιδευτών, β) το ρόλο που υιοθέτησαν και τις τεχνικές που χρησιμοποίησαν προκειμένου να εμπλέξουν τους εκπαιδευόμενους στην εκπαιδευτική διαδικασία, γ) αν και κατά πόσο η εκπαίδευση από απόσταση μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας και ο τρόπος ενεργοποίησης των εκπαιδευόμενων αναδεικνύουν την ατομικότητα ή αντίστοιχα την ομαδικότητα και δ) τις προτάσεις των εκπαιδευτών για ένα καλύτερο πλαίσιο ενεργοποίησης των εκπαιδευομένων σε ένα πρόγραμμα εξ αποστάσεως εκπαίδευσης.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα