Ετοιμότητα Αυτο-κατευθυνόμενης Μάθησης Ενηλίκων Σπουδαστών Μεταπτυχιακών Πανεπιστημιακών Σπουδών από Απόσταση
Δημοσιευμένα:
Ιουν 9, 2016
Λέξεις-κλειδιά:
αυτοκατευθυνόμενη μάθηση εκπαίδευση από απόσταση εκπαίδευση ενηλίκων
Περίληψη
Το κύριο ερευνητικό ενδιαφέρον σε πανεπιστημιακά προγράμματα ανοιχτής και από απόσταση εκπαίδευσης εστιάζεται στη μάθηση, η οποία είναι εμπρόθετη και σχεδιασμένη, ενώ ως διδασκαλία μπορεί να θεωρηθεί κάθε δραστηριότητα η οποία σκόπιμα επιδιώκει να υποστηρίξει τη μάθηση των εκπαιδευομένων. Σε αυτές τις ανοικτές και από απόσταση καταστάσεις μάθησης οι εκπαιδευόμενοι πρέπει να διαθέτουν ετοιμότητα στη διάγνωση των μαθησιακών τους αναγκών, ευχέρεια στο καθορισμό των μαθησιακών τους στόχων, δυνατότητα να σχεδιάζουν τις δικές τους μαθησιακές διαδρομές, ικανότητα στην επιλογή και εφαρμογή κατάλληλων εκπαιδευτικών στρατηγικών, ευχέρεια προσδιορισμού των κατάλληλων μαθησιακών υλικών και δυνατότητα αξιολόγησης των μαθησιακών τους αποτελεσμάτων.
Παράλληλα, αυτός ο τύπος μάθησης προσιδιάζει σε ενήλικα άτομα αφού ο αυτοκαθορισμός αποτελεί το διακριτικό χαρακτηριστικό της μάθησης των ενηλίκων και από την οπτική αυτή η αυτό-κατευθυνόμενη μάθηση έχει τα τελευταία χρόνια εμπλουτίσει τον προβληματισμό της θεωρίας και της πρακτικής της εκπαίδευσης ενηλίκων. Στην εισήγηση αυτή παρουσιάζονται ευρήματα μιας έρευνας για την ετοιμότητα αυτό-κατευθυνόμενης μάθησης ενηλίκων σπουδαστών, οι οποίοι συμμετείχαν σε προγράμματα μεταπτυχιακών σπουδών από απόσταση στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο. Εκατόν ογδόντα έξι (186) σπουδαστές απάντησαν ένα ειδικά σχεδιασμένο ερωτηματολόγιο το οποίο διερευνούσε την ετοιμότητα, τη διαθεσιμότητα και την ευχέρεια τους στο σχεδιασμό, στην οργάνωση και στην υλοποίηση της μάθησης τους. Από την ανάλυση των δεδομένων της έρευνας εντοπίζονται παράγοντες οι οποίοι καθορίζουν την ετοιμότητα των σπουδαστών για την αποτελεσματική μάθηση και την ανταπόκρισή τους στις απαιτήσεις πανεπιστημιακών σπουδών από απόσταση.
Παράλληλα, αυτός ο τύπος μάθησης προσιδιάζει σε ενήλικα άτομα αφού ο αυτοκαθορισμός αποτελεί το διακριτικό χαρακτηριστικό της μάθησης των ενηλίκων και από την οπτική αυτή η αυτό-κατευθυνόμενη μάθηση έχει τα τελευταία χρόνια εμπλουτίσει τον προβληματισμό της θεωρίας και της πρακτικής της εκπαίδευσης ενηλίκων. Στην εισήγηση αυτή παρουσιάζονται ευρήματα μιας έρευνας για την ετοιμότητα αυτό-κατευθυνόμενης μάθησης ενηλίκων σπουδαστών, οι οποίοι συμμετείχαν σε προγράμματα μεταπτυχιακών σπουδών από απόσταση στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο. Εκατόν ογδόντα έξι (186) σπουδαστές απάντησαν ένα ειδικά σχεδιασμένο ερωτηματολόγιο το οποίο διερευνούσε την ετοιμότητα, τη διαθεσιμότητα και την ευχέρεια τους στο σχεδιασμό, στην οργάνωση και στην υλοποίηση της μάθησης τους. Από την ανάλυση των δεδομένων της έρευνας εντοπίζονται παράγοντες οι οποίοι καθορίζουν την ετοιμότητα των σπουδαστών για την αποτελεσματική μάθηση και την ανταπόκρισή τους στις απαιτήσεις πανεπιστημιακών σπουδών από απόσταση.
Λεπτομέρειες άρθρου
- Ενότητα
- Άρθρα
Οι συγγραφείς των άρθρων που δημοσιεύονται στα πρακτικά του συνεδρίου για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση διατηρούν τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας επί των άρθρων τους. Άρθρα που δημοσιεύονται στα πρακτικά διατίθενται με άδεια Creative Commons 4.0 και σύμφωνα με την άδεια μπορούν να χρησιμοποιούνται ελεύθερα, με αναφορά στο/στη συγγραφέα και στην πρώτη δημοσίευση για μη κερδοσκοπικούς σκοπούς και με δικαίωμα τροποποίησης μόνον με παρόμοια διανομή (αν αναμείξετε, τροποποιήσετε, ή δημιουργήσετε πάνω στο υλικό, πρέπει να διανείμετε τις δικές σας συνεισφορές υπό την ίδια άδεια όπως και το πρωτότυπο).