Εκπαίδευση γλωσσικών μειονοτήτων: μια έρευνα δράσης στη Μουσουλμανική Μειονότητα της Θράκης


Δημοσιευμένα: Ιουν 9, 2016
Παρασκευή Καξίρα
Εύη Καπλάνη
Στέφανος Μακρυγιάννης
Γιάννης Πουταχίδης
Περίληψη

Η διδασκαλία της κυρίαρχης γλώσσας ως δεύτερης ή ξένης σε παιδιά γλωσσικών μειονοτήτων αποτελεί μια πρόκληση για τους/τις εκπαιδευτικούς, καθώς εγείρει ζητήματα κοινωνικού αποκλεισμού και ένταξης. Η καλλιέργεια στην τάξη ενός κλίματος αλληλοσεβασμού και κατανόησης και η ενδυνάμωση της μητρικής γλώσσας και της κουλτούρας των παιδιών είναι, επομένως, υψίστης σημασίας. Σε αυτή την εργασία θα παρουσιάσουμε την έρευνα δράσης που πραγματοποιήσαμε σε ένα Μειονοτικό Δημοτικό Σχολείο της Ροδόπης, με στόχο όχι μόνο τη βελτίωση των επιδόσεων των παιδιών στο μάθημα της ελληνικής γλώσσας, αλλά και την ανάπτυξη δεξιοτήτων σε ποικίλους τομείς. Για να επιτύχουμε τους στόχους μας υλοποιήσαμε ένα σχέδιο εργασίας με βάση την κωμωδία του Αριστοφάνη «Ιππείς», κατά το οποίο επιχειρήσαμε να βοηθήσουμε τα παιδιά να μάθουν καλύτερα τόσο την ελληνική όσο και την τουρκική γλώσσα, να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους σε τομείς όπως η ιστορία και η γεωγραφία, να ασκηθούν σε ψυχοκινητικές και κοινωνικές δεξιότητες και, τέλος, να αναπτύξουν κριτική και πολιτική σκέψη. Η παρέμβασή μας είχε αντίκτυπο και στην τοπική κοινωνία, καθώς τα θέματα που απασχόλησαν την τάξη κατά την εκπόνηση του σχεδίου εργασίας (καταπίεση, πολιτική αντιπαράθεση, λαϊκή αντίδραση) αποτέλεσαν αντικείμενο συζήτησης ανάμεσα στους κατοίκους του χωριού.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Τμήμα Β