Κοινωνιολογία, εκπαίδευση και ανοικτότητα: μία ερμηνευτική προσέγγιση
Περίληψη
Το άρθρο αυτό προσπαθεί να ερμηνεύσει την ανοικτότητα υπό το πρίσμα της Κοινωνιολογίας της Εκπαίδευσης, έτσι ώστε να θέσει τις βάσεις για την κατανόηση και την πιθανή υιοθέτησή της από το εκπαιδευτικό σύστημα. Οι Κοινωνιολόγοι της Εκπαίδευσης, περίπου μισό αιώνα νωρίτερα, έθεσαν –ασυνείδητα, ίσως– τις πρώτες θεωρητικές προϋποθέσεις της ανοικτότητας. Εστιάζοντας στους δύο βασικούς εκπροσώπους της Κοινωνιολογίας της Εκπαίδευσης, Pierre Bourdieu και Basil Bernstein, το συγκεκριμένο άρθρο συνδέει την ανοικτότητα με το habitus του Bourdieu και τους παράγοντες της ανοικτότητας με τα λεγόμενα πεδία (fields). Τα σημαντικότερα ευρήματα της έρευνας καταδεικνύουν ότι οι Κοινωνιολόγοι της Εκπαίδευσης, εξηγώντας τα κακώς κείμενα της σχολικής και πανεπιστημιακής εκπαίδευσης στην εποχή τους, κατέληξαν σε διαχρονικά συμπεράσματα που μπορούν να ληφθούν υπόψη για την οριοθέτηση, ερμηνεία και εφαρμογή της ανοικτότητας. Οι σύγχρονες παγκοσμιοποιημένες κοινωνίες του 21ου αιώνα επιβάλλουν το άνοιγμα των εκπαιδευτικών συστημάτων, ώστε να υποστηρίζουν τη Δημοκρατία, την ισότητα και τα Ανθρώπινα Δικαιώματα. Η ανοικτότητα, λοιπόν, ως πολιτική και φιλοσοφία αποτελεί προαπαιτούμενο και έχει τη δυναμική να απαντήσει στις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η εκπαίδευση διαχρονικά. Ωστόσο, ο ορισμός και η ερμηνεία της ανοικτότητας και κατ’ επέκταση η πρακτική εφαρμογή της, αποτελούν δύσκολα εγχειρήματα, καθώς επηρεάζεται από πολλούς παράγοντες που αφορούν στο εκάστοτε κοινωνικό πλαίσιο.
Λεπτομέρειες άρθρου
- Ενότητα
- Άρθρα
Αυτή η εργασία είναι αδειοδοτημένη υπό το CC Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Παρόμοια Διανομή 4.0.
Οι συγγραφείς των άρθρων που δημοσιεύονται στα πρακτικά του συνεδρίου για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση διατηρούν τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας επί των άρθρων τους. Άρθρα που δημοσιεύονται στα πρακτικά διατίθενται με άδεια Creative Commons 4.0 και σύμφωνα με την άδεια μπορούν να χρησιμοποιούνται ελεύθερα, με αναφορά στο/στη συγγραφέα και στην πρώτη δημοσίευση για μη κερδοσκοπικούς σκοπούς και με δικαίωμα τροποποίησης μόνον με παρόμοια διανομή (αν αναμείξετε, τροποποιήσετε, ή δημιουργήσετε πάνω στο υλικό, πρέπει να διανείμετε τις δικές σας συνεισφορές υπό την ίδια άδεια όπως και το πρωτότυπο).