Κοινωνιολογία, εκπαίδευση και ανοικτότητα: μία ερμηνευτική προσέγγιση


Εξώφυλλο πρακτικών συνεδρίου
Δημοσιευμένα: Μαρ 19, 2024
Νεκταρία (Nektaria) Σακκούλα (Sakkoula)
Περίληψη

Το άρθρο αυτό προσπαθεί να ερμηνεύσει την ανοικτότητα υπό το πρίσμα της Κοινωνιολογίας της Εκπαίδευσης, έτσι ώστε να θέσει τις βάσεις για την κατανόηση και την πιθανή υιοθέτησή της από το εκπαιδευτικό σύστημα. Οι Κοινωνιολόγοι της Εκπαίδευσης, περίπου μισό αιώνα νωρίτερα, έθεσαν –ασυνείδητα, ίσως– τις πρώτες θεωρητικές προϋποθέσεις της ανοικτότητας. Εστιάζοντας στους δύο βασικούς εκπροσώπους της Κοινωνιολογίας της Εκπαίδευσης, Pierre Bourdieu και Basil Bernstein, το συγκεκριμένο άρθρο συνδέει την ανοικτότητα με το habitus του Bourdieu και τους παράγοντες της ανοικτότητας με τα λεγόμενα πεδία (fields). Τα σημαντικότερα ευρήματα της έρευνας καταδεικνύουν ότι οι Κοινωνιολόγοι της Εκπαίδευσης, εξηγώντας τα κακώς κείμενα της σχολικής και πανεπιστημιακής εκπαίδευσης στην εποχή τους, κατέληξαν σε διαχρονικά συμπεράσματα που μπορούν να ληφθούν υπόψη για την οριοθέτηση, ερμηνεία και εφαρμογή της ανοικτότητας. Οι σύγχρονες παγκοσμιοποιημένες κοινωνίες του 21ου αιώνα επιβάλλουν το άνοιγμα των εκπαιδευτικών συστημάτων, ώστε να υποστηρίζουν τη Δημοκρατία, την ισότητα και τα Ανθρώπινα Δικαιώματα. Η ανοικτότητα, λοιπόν, ως πολιτική και φιλοσοφία αποτελεί προαπαιτούμενο και έχει τη δυναμική να απαντήσει στις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η εκπαίδευση διαχρονικά. Ωστόσο, ο ορισμός και η ερμηνεία της ανοικτότητας και κατ’ επέκταση η πρακτική εφαρμογή της, αποτελούν δύσκολα εγχειρήματα, καθώς επηρεάζεται από πολλούς παράγοντες που αφορούν στο εκάστοτε κοινωνικό πλαίσιο.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα