«Η καινοτομία του προγράμματος eTwinning και η ενσωμάτωσή του σε σχολικές μονάδες Προσχολικής Εκπαίδευσης»


Δημοσιευμένα: Jan 22, 2022
Λέξεις-κλειδιά:
eTwinning Καινοτομία ΤΠΕ Εκπαίδευση
ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΣΠΙΤΣΑ
Περίληψη

Τα τελευταία χρόνια ολοένα και περισσότερες έρευνες ασχολούνται με τις Νέες Τεχνολογίες,  την καινοτομία στην εκπαίδευση και ειδικότερα με την πλατφόρμα eTwinning. Η κύρια ιδέα χρήσης των Νέων Τεχνολογιών στην εκπαίδευση είναι η ανάπτυξη της συνεργασίας ανάμεσα στους μαθητές, της αυτονομίας τους αλλά και της διαδραστικής μάθησης Σε ότι αφορά την προσχολική εκπαίδευση η χρήση του υπολογιστή έχει ενταχθεί στο Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών (ΑΠΣ) του νηπιαγωγείου, σύμφωνα με το οποίο οι ΤΠΕ ορίζονται ως μια από τις οκτώ μαθησιακές περιοχές του προγράμματος. To eTwinning αποτελεί μία κοινότητα, η οποία προάγει τη συνεργασία των σχολείων της Ευρώπης, μέσω της χρήσης των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας (ΤΠΕ) και προσφέρει ευκαιρίες επαγγελματικής ανάπτυξης, μέσω διαδικτύου, για εκπαιδευτικούς. Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι να αξιολογήσει την ένταξη των συνεργατικών προγραμμάτων που εφαρμόζονται στην προσχολική εκπαίδευση και να εντοπίσει το αν και σε ποιο βαθμό τα προγράμματα αυτά ωφελούν εκπαιδευτικούς και μαθητές. Το δείγμα αποτελείται από 405 εν ενεργεία νηπιαγωγούς από όλη την Ελλάδα. Η συλλογή των δεδομένων έγινε με τη χορήγηση ενός αυτοσυμπληρούμενου ερωτηματολογίου μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στα σχολεία της χώρας. Η ανάλυση των δεδομένων έδειξε ότι τα προγράμματα eTwinning προάγουν τη συνεργασία εκπαιδευτικών και μαθητών και τη γνωριμία τους με άλλα σχολεία της Ευρώπης και βελτιώνουν τις γνώσεις τους στις νέες τεχνολογίες.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Τμήμα Β
Αναφορές
Βέκκου, Ε. (2016, Απρίλιος). Διερεύνηση του ρόλου των Τ.Π.Ε στην εκμάθηση των μαθηματικών εννοιών σε μαθητές νηπιαγωγείου. Πρακτικά 4ου Πανελλήνιου Εκπαιδευτικού Συνεδρίου Κεντρικής Μακεδονίας "Αξιοποίηση των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών στη Διδακτική Πράξη" Τόμος Β (σελ 1-12). Θεσσαλονίκη.
Βύρλα, Γ., & Σαββοπούλου, Μ. (2014, Νοέμβριος). Μύθοι και παραδοσιακά παραμύθια απ’ όλη την Ευρώπη – Ένα διαπολιτισμικό έργο. Πρακτικά εισηγήσεων 1ου Πανελλήνιου Συνεδρίου Etwinning. «Αξιοποίηση των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας στα συνεργατικά σχολικά προγράμματα» για την Α/θμια και Δ/θμια Εκπ/ση (σελ 27-36). Πάτρα.
Crawley, C., Dumitru, P., & Gilleran, A. (2007). Learning with eTwinning. A Handbook for Teachers. Brussels: Central Support Service for eTwinning (CSS) & European Schoolnet. Ανακτήθηκε από http://archive.na.org.mk/tl_files/docs/llp/twin/2_Learning%20with%20eTw%20-%20HfT.pdf
Crawley, C., Gilleran, A., Scimeca, S., Vuorikari, R. & Wastiau, P. (2009). Beyond School Projects - A report on eTwinning 2008-2009. Central Support Service for eTwinning, European Schoolnet, Rue de Trèves 61, 1040 Brussels Belgium, 1-60. Ανακτήθηκε από http://resources.eun.org/etwinning/25/EN_eTwinning_165x230_Report.pdf
Δαφέρμου, Χ., Κουλούρη, Π., & Μπασαγιάννη, Ε. (2006). Οδηγός Νηπιαγωγού: Εκπαιδευτικοί σχεδιασμοί – Δημιουργικά περιβάλλοντα μάθησης. Αθήνα: Οργανισμός Εκδόσεων Διδακτικών Βιβλίων.
Ευαγγελοπούλου, Α., Παπουτσάκη, Κ., Βαφειάδου, Ν., Ζησοπούλου, Α., Καλαϊτζάκη, Α., Κανερνή Δ., Καρπάτση, Χ., Λιβαθινού, Σ., Μιχαλάρου, Κ., Ναούμ Φ., Παρταλά Δ., Τριανταφύλλου, Σ., & Τσιγγερλιώτη, Α. (2016, Απρίλιος). «Ένα συνεργατικό πρόγραμμα στο Νηπιαγωγείο με τη χρήση των ΤΠΕ» «Ήρωες φανταστικοί σε διαδρομή μαγευτική». Πρακτικα 4ου Πανελλήνιου Εκπαιδευτικού Συνέδριου Κεντρικής Μακεδονίας "Αξιοποίηση των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών στη Διδακτική Πράξη". (σελ. 38-48). Θεσσαλονίκη.
Education for change. (2013). Study of the Impact of eTwinning on the participating pupils, teachers and schools. Luxembourg: Publications Office of the European Union. Ανακτήθηκε από http://www.efc.co.uk/projects/project.jsp?webid=178
Κόμης, Β. (2001). Διδακτική της Πληροφορικής. Πάτρα: Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο.
Lee, Y. (2009). Pre-K Children’s Interaction with Educational Software Programs: An Observation of Capabilities and Levels of Engagement. Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, 18 (3), 289-309.
Μισιρλή, Α., & Κόμης, Β. (2001, Απρίλιος). Μελέτη της υλοποίησης εκπαιδευτικού σεναρίου με ΤΠΕ στην προσχολική εκπαίδευση. 2ο Πανελλήνιο Συνέδριο: Ένταξη και χρήση των ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία. Πάτρα.
Μπάμπουρα, Α. (2016, Απρίλιος) Από τη Γη-τονιά μας, στη γειτονιά των αστεριών. Πρακτικά 4ου Πανελλήνιου Εκπαιδευτικού Συνεδρίου Κεντρικής Μακεδονίας "Αξιοποίηση των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών στη Διδακτική Πράξη" (σελ. 89-101). Θεσσαλονίκη.
Mchichi, T., & Afdel, K. (2012). The use of Web 2.0 Innovations on Education and Training. Education, 2, 5, 183-187.
Παπαδάκης, Σ., Ορφανάκης, Β., & Καλογιαννάκης, Μ., (2015, Απρίλιος). Τα ψηφιακά παιχνίδια στην υπηρεσία της εκπαιδευτικής διαδικασίας. 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο ΙΑΚΕ – «Το σύγχρονο σχολείο μέσα από το πρίσμα των ανθρωπιστικών και κοινωνικών επιστημών: Από τη θεωρία στην καθημερινή πρακτική». Ηράκλειο. Ανακτήθηκε από https://www.academia.edu/13536321/%CE%A4%CE%B1_%CF%88%CE%B7%CF%86%CE%B9%CE%B1%CE%BA%CE%AC_%CF%80%CE%B1%CE%B9%CF%87%CE%BD%CE%AF%CE%B4%CE%B9%CE%B1_%CF%83%CF%84%CE%B7%CE%BD_%CF%85%CF%80%CE%B7%CF%81%CE%B5%CF%83%CE%AF%CE%B1_%CF%84%CE%B7%CF%82_%CE%B5%CE%BA%CF%80%CE%B1%CE%B9%CE%B4%CE%B5%CF%85%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%AE%CF%82_%CE%B4%CE%B9%CE%B1%CE%B4%CE%B9%CE%BA%CE%B1%CF%83%CE%AF%CE%B1%CF%82
Παπαδάκης, Σ. (2016). Καινοτομίες στην Εκπαίδευση. Η δράση eTwinning. Τα πρακτικά του 3ου Συνεδρίου: ΝΕΟΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΟΣ, (σελ. 728-735). Αθήνα.
Πέρττουλα, Μ., & Κωνσταντινοπούλου, Α. (2014, Νοέμβριος). «Το eTwinning μας ενώνει στο Νηπιαγωγείο!». Πρακτικά εισηγήσεων 1ου Πανελλήνιου Συνεδρίου Etwinning. «Αξιοποίηση των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας στα συνεργατικά σχολικά προγράμματα» για την Α/θμια και Δ/θμια Εκπ/ση (σελ.441-449). Πάτρα.
Ragbir, D., & Mohan, P. (2012). Using Social Networking Technologies to Harness Creativity among Students. Advanced Learning Technologies, IEEE 12th International Conference, 734-736.
Robson, C. (1993). Η έρευνα του πραγματικού κόσμου. Gutenberg.
Σπυροπούλου, Δ., Βαβουράκη, Α., Κούτρα, Χ., Λουκά, Ε., & Μπούρας. Σ. (2007) Καινοτόμα προγράμματα στην εκπαίδευση. Επιθεώρηση Εκπαιδευτικών Θεμάτων, 13, 69-83.
Σπυροπούλου, ∆., Αναστασάκη, Α., ∆εληγιάννη, ∆., Κούτρα, Χ. Λουκά, Ε., & Μπούρας, Σ. (2008), «Καινοτόμα Προγράμματα στην εκπαίδευση». Πρακτικά ∆ιηµερίδας «Εκπαίδευση και Ποιότητα στο Ελληνικό Σχολείο». Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, Αθήνα.
Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων. (2016). Εγκύκλιος 170596 / ΓΔ4 της 13-10-2016. ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΚΑΙ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ (Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αγωγής Υγείας, Πολιτιστικών Θεμάτων) ΑΓΩΓΗΣ ΣΤΑΔΙΟΔΡΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΕΥΡΩΠΑΪΚΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ (Erasmus+, eTwinning κ.ά.) ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2016-201. Ανακτήθηκε από https://www.minedu.gov.gr/publications/docs2016/SXOLIKES-DRASTIRIOTITES.pdf
Φ.Ε.Κ. 753/6.6.2005. Εγκύκλιος Επιμόρφωσης Α Επιπέδου.
Vuorikari, R. (2010). Teachers' professional development. An overview of current practice. Brussels: Central Support Service for eTwinning (CSS) & European Schoolnet.
Vuorikari, R.., Berlanga, A. J., Cacia, R., Cao, Y., Fetter, S., Gilleran, A. et al. (2011). ICT-based School Collaboration, Teachers’ Networks and their Opportunities for Teachers’ Professional Development - a Case Study on eTwinning. In H. Leung, E. Popescu, Y. Cao, R. W. H. Lau, & W. Nejdl (Eds.), Advances in Web-based Learning. Berlin, Heidelberg, & New York: Springer. (pp. 112-121).
Vuorikari, R. (2012). eTwinning School Teams. Case studies on teacher collaboration through eTwinning. Brussels: Central Support Service for eTwinning (CSS)